Az autósok háromnegyede szabálytalankodik
Az autósok 73 százaléka elismerte, hogy az elmúlt hónapban megsértette a KRESZ rendelkezéseit - derül ki az Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt. szeptember második hetében végzett felméréséből.
2009. szeptember 23. szerda 19:06 - HírExtra
"Ha figyelembe vesszük azon kutatási eredményeket, miszerint az emberek ilyesmivel nem szívesen dicsekednek, mi több elrejtik botlásaikat, akkor vélelmezhető, hogy ez arány magasabb is lehet" - fejtik ki az Ipsos kutatói a cég szerdai közleményében.
A leggyakoribb bevallott vétség a gyorshajtás volt, ezt a gépjárművezetők fele ismerte be.
Annak ellenére, hogy a vezetés közbeni mobiltelefonálást ettől a nyártól a korábbinál sokkal súlyosabban büntetik, az autósok 37 százaléka nem tagadja: a szigorúbb tiltás dacára használta készülékét.
A közlekedési kihágások rangsorában "dobogós helyen" szerepel a záróvonal átlépése, ezt a szabálytalanságot 27 százaléknyian követték el. Ugyancsak ennyien vallották be, hogy a közeli hetekben előfordult velük, hogy nem kapcsolták be a biztonsági övet.
Ha nem is kirívóan sokan, de azért számottevő arányban, 15 százaléknyian tiltott helyen álltak meg vagy parkoltak.
A piroson való áthajtást 9 százalék ismerte el. "Ez statisztikai értelemben ugyan nem tűnik soknak, ha azonban ugyanezt az arányt úgy fogalmazzuk meg, hogy tízből egy autóvezető figyelmen kívül hagyta a megállási kötelezettséget a kereszteződésben, s ezzel veszélyeztette más gépjárművezetők és a gyalogosok életét, az nagyfokú figyelmet érdemel" - hangsúlyozzák az Ipsos kutatói.
Az alkoholfogyasztással kapcsolatos zéró toleranciát a felmérés szerint az autósok 3 százaléka sértette meg.
A kutatásból az is kiderül, hogy a szabályok megszegése az átlagosnál jellemzőbb a férfiakra, különösen igaz ez a tilosban parkolás és a gyorshajtás esetében: e vétségek náluk kétszer annyira gyakoriak, mint a nők körében. További érdekesség, hogy a piros lámpán való áthajtás főleg Budapesten és a vidéki nagyvárosokban jellemző, míg a záróvonal átlépése alapvetően vidéki jelenség, s általában a lassú járművek megelőzésekor fordul elő.
A felmérés online módszerrel készült, s a válaszoló 800 fő nemi, életkori és településtípus szerinti összetétele megegyezik a magyarországi gépjárművezetőkével.
Forrás: MTI