A megszorítások fontosabbak, mint a vasút?
A kormánynak a megszorítások a fontosak és nem vasút - mondta szerdai sajtótájékoztatóján Fónagy János fideszes országgyűlési képviselő, aki szerint a kabinet a tervezett 40 milliárd forintos elvonással tovább taszítja a lejtőn az ágazatot.
2009. szeptember 30. szerda 17:35 - HírExtra
A képviselő szerint a kormányok 7-8 év óta egyre lejjebb taszítják a vasúti ágazatot a lejtőn, és most a további létét is megkérdőjelező intézkedéseket hoznak. Tovább növelik a vasút terheit, tovább csökkentik a lehetőségeit és tevékenységét és figyelmen kívül hagyják a vidéken élő emberek szükségleteit.
Mint mondta: a 40 milliárdos költségvetési megszorítással egy időben gyakorlatilag 40 milliárd forintnyi likviditási hitelt kell felvenniük, tehát a magyar adófizetők nem takarítanak meg semmit, a vasút tevékenysége nem javul, csak terhei növekednek.
Szerinte a vasút kapcsán kialakult viták nem a vasútról szólnak, hanem a kormány 40 milliárdot akar "vágni" a költségvetésből, és e mögé próbálnak mondvacsinált szakmai érveket felsorakoztatni.
Úgy véli ellentmondás van aközött, hogy a szocialista frakció támogatja a 2010-es költségvetést, tehát valahol egyetért azzal hogy 40 milliárdot elvonjanak a vasúttól, de a vidéki képviselők szeretnék megúszni saját területükön a vasútvonalak bezárását.
Mint mondta: közismert, hogy kormány 120 milliárdot akar elvenni az önkormányzatoktól, ugyanakkor rájuk akarja hárítani a vasúti személyforgalom további csonkításának döntési felelősségét. Szerinte ez azon kívül hogy káros, álszent magatartás is.
Emellett megjegyezte: a szakmai vélemények azt erősítik, hogy a szárnyvonalak bezárása minimális pénzt hozott, 2006-ban mindössze 60-70 millió forintot. Egy vasúti közép- vagy felsővezető bérét teszi ki ez az összeg - jegyezte meg.
Szerinte a kormány szembemegy a nyugat-európai trenddel, ahol fejlesztik és a válságkezelés egyik fontos lehetőségének tekintik vasutat. Ezzel ellentétben a magyar kormány nem fejleszti, hanem tönkreteszi a vasutat, amivel újabb lemaradást generál.
Kérdésre válaszolva elmondta: a menetrendet szigorítani kellene, például az IC-k menetrendjét visszaállítani, a meglévő vagyontömeget pedig nem szétszórni, hanem hasznosítani.
Az utaskedvezmények megszüntetésével kapcsolatban azt mondta: annyira beépült a szociális és jövedelmi rendszerbe, hogy súlyos terhet jelentene a családoknak, diákoknak, nyugdíjasoknak, és jelentéktelen bevételt eredményezne a hatalmas adósságtömeghez képest.
Forrás: MTI