Őszi balesetszezon
Október a balesetek királya. Minden évben augusztusban és az őszi hónapokban történik a legtöbb tragédia az utakon. A közlekedés minden résztvevőjének a lehető legjobban fel kell készülni.
2009. szeptember 30. szerda 07:45 - Kanizsai Ádám
A ködös, esős idő melegágya a baleseteknek. Akármilyen furcsa, nem télen, hanem ősszel, szeptemberben, októberben történik a legtöbb
baleset országszerte. Egyre korábban sötététedik, az emberek a „gyors” változáshoz nehezen alkalmazkodnak. A téli gumik még nem kerültek fel a kocsikra, de annak ellenére, hogy nincs fagy, a csúszós, latyakos utak mégis sok koccanást, komoly balesetet eredményeznek.
Általánosságban jó a tendencia
Baleset
• A közlekedésben is érezhető az ősz. Reggelente egyre gyakrabban találkozhatunk köddel, a talaj közelében párával, az úttesten páralecsapódással. Ez önmagában is a fékút növekedését okozhatja. Azonban ha ehhez hozzávesszük a szabálytalanul végrehajtott földszállításokat, őszi betakarítással járó szállításokat (letakarás nélküli, elszóródó rakomány), akkor a baleseti veszély még fokozottabban növekszik.
• Az elhullott faleveleket mint az úttest és kerék között lévő "szennyeződést" a gumiabroncsok futófelületének profiljai nem tudják "kiporszívózni", eltakarítani. Ez már száraz útviszonyok esetén is jelentősen ronthatja a tapadási viszonyokat. Esővel vagy párával párosulva olyan körülményeket teremthet, mely jelentős balesetveszéllyel jár.
• A járm? technikai kezelése egyre inkább a finomabb és megfontoltabb mozdulatokat igényli.
• A meteorológiai szolgálat gyakori változó fronthatásokat említ, mely az embereknél – egyéni érzékenységtől függően – ingerültséget, fáradékonyságot, tompultságot, a figyelem-koncentráció csökkenését okozhatja. A baleseti kockázat megnövekszik, de ne akarja igazolni a már bebizonyított tételeket.
• A nappalok rövidülnek, a rossz illetve korlátozott látási viszonyok gyakoribbá válnak. Emiatt is egyre inkább növekszik a járm?vek kivilágításának fontossága. Ne felejtsék el a jármű világítását elindulás előtt, illetve a menet közbeni pihenők alkalmával ellenőrizni! A járűvet ne csak akkor világítsuk ki, ha már semmit nem látunk! A járművilágításának elsődleges szerepe a LÁTHATÓSÁG!
• Az időjárás kedvező alakulása miatt még továbbra is számítanunk kell az egy nyomon haladó járművek (kerékpár, segédmotoros kerékpár, motorkerékpár) közlekedésére is.
• A tél közeledtével időben cserélje le gumiabroncsát télire! A téli gumiabroncsok már +7 °C külső környezeti hőmérsékletnél előnyösebb tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a nyáriak.
„Eddig csupán az első nyolc hónapról van huszonnégy órás baleseti adatunk. Azonban itt van a hónap vége, a szeptembernek az eddig eltelt időszakát tekintve, a napi jelentéseket átnézve és kiemelten a halálos balesetek, illetve
áldozatok számát nézve azért továbbra is úgy látjuk, hogy a csökkenési folyamat, mely az egész tavalyi és idei évre jellemző, folytatódik” – mondta Kiss Csaba, az Autópályafelügyeleti és Balesetmegelőzési osztály vezetője a HírExtrának.
Napos szeptember
Hiába kevesebb a baleset, ez jelenleg a jó időjárásnak tudható be. Országosan inkább nyár végéről beszélhetünk, mint valódi őszről. „Az időjárás nagymértékben befolyásolja a balesetek bekövetkezését. Eddig a kedvezőbb időjárási viszonyok és közlekedési viszonyok miatt nem tapasztaljuk a szokásos tendenciát” – magyarázta Kiss.
Készülni kell az őszre
Persze a rossz idő nem várat sokat magára és előbb utóbb beköszönt. Október beköszöntével tudatosan készülni kell a közlekedés nehézségeire, akadályozó tényezőire. Az út- és a látási viszonyok megváltoznak, ehhez a közlekedés részvevőinek – autósoknak, kerékpárosoknak, gyalogosoknak – alkalmazkodni kell.
Esőben jobban megcsúsznak a kerekek, megnő a féktávolság, esetenként a nagyobb vízfelületen a vízen csúszás veszélye fenyeget. Ha a hőmérséklet 0 C fok és mínusz tartományba süllyed, akkor számítani kell arra, hogy a vizes-nedves útfelület lefagy. Ez még jobban növeli a csúszásveszélyt. A jeges-havas úton már a menetstabilitás is romlik, valamint ebben az időszakban probléma még, hogy a látási viszonyok romlanak.
„Az októberi, novemberi hónapokban általában megnövekszik a gyalogoselütések és a kerékpáros-elütések száma. Ezek a balesetek természetüknél fogva legtöbbször súlyos sérüléssel vagy halállal járnak” – mondta el tapasztalatait Kiss.
Kiemelt területekről nem beszélnek a Autópályafelügyeleti és Balesetmegelőzési osztályon, ám vannak olyan helyek –erdős, magas helyeken lévő területek, vízpartok – ahol gyorsabban, már korán reggel pára és köd képződik, itt fokozottan kell figyelni, ugyanis ezek a legveszélyesebbek.
Éppen ezért a lehető legtöbb módon fel kell hívni a közlekedők figyelmét a lehetséges lépésekre.
„Ha a közlekedésben részt vevők elgondolkodnak a jó tanácsokon, többször beszélünk róla, akkor idővel biztos belevésődik a fejekbe” - reménykedik Kiss.
Íme, a tanácsok
A gépjárműveket - főleg hosszabb autóút előtt - ajánlatos már október hónapban alaposan átnézni, megvizsgálva minden biztonsági berendezést és tartozékot.
Elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. Az őszi - téli közlekedés kapcsán ezek mellett a gépkocsival történő közlekedés fontos kelléke lehet a jól működő ablaktörlő, a jégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelő ablakmosó folyadék vagy a páramentesítő.
Az ablaktörlő gumikat már a tél beállta előtt érdemes kicserélni, hiszen az elhasználódott gumi nem töröl, hanem maszatol.
Az akkumulátor esetében ellenőrizni kell a pólusok és vezetékek állapotát, ha pedig huzamosabb ideig nem használják az autót, érdemes az akkumulátort kiszerelni és melegebb helyen tárolni.
Az őszi - téli időszakban a látási viszonyok gyakran rosszak, korán sötétedik, hosszabb ideig kell használni a gépjármű világítóberendezéseit - ezért is nagyon fontos, hogy azok megfelelően működjenek. A fényszórókat és a többi lámpát ilyenkor gyakrabban kell tisztítani. Ugyanakkor a rosszabb látási viszonyok miatt nagyobb követési távolságot tartva lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkeztének kockázata, rossz manőverezés esetén pedig a hibák könnyebben korrigálhatóak.