Őszi balesetszezon
Október a balesetek királya. Minden évben augusztusban és az őszi hónapokban történik a legtöbb tragédia az utakon. A közlekedés minden résztvevőjének a lehető legjobban fel kell készülni.
2009. szeptember 30. szerda 07:45 - Kanizsai Ádám
A síkos utakon való fékezés teljes összpontosítást kíván, ráadásul a fékút télen általában hosszabb, mint optimális fékezésnél. Amennyiben a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), úgy a kerekek gyorsan leblokkolnak, a jármű kormányozhatatlanná válhat és könnyen kicsúszhat. Ilyenkor lábunkat vegyük le a fékről, hozzuk egyenesbe az autót, és csak akkor fékezzünk, amikor az autó már újra a kívánt irányban áll.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy aki teheti, próbálja ki a téli tanpályás vezetési gyakorlást, amely nagyon sok új ismeretet nyújthat, és a gépkocsivezető éles helyzetben is tudni fogja, mit kell tennie, ha a jármű megcsúszik, kifarol vagy kicsúszik az útról.
Aki hosszabb téli autóútra indul, a fentieken kívül érdemes figyelnie az alábbiakra is:
• Huzamosabb utazás esetén szükség lehet takaróra, téli ruhadarabokra, lapátra (autó hóból való kiszabadítása esetén), rugalmas vontatókötélre, fagymentesítő zárolajozóra, elegendő mennyiségű élelmiszerre és italra is.
• Hosszabb utak előtt érdemes tájékozódni az Útinformnál az út - és időjárási viszonyokról. Előfordulhatnak olyan helyzetek is, amikor nem érdemes kockáztatni, és biztonságosabb, ha vonattal indulunk útnak.
• Az országos médiumokon kívül érdemes figyelemmel kísérni a helyi sajtó, rádió és televízió híradásait, beszámolóit, hiszen ezeken keresztül is fontos és hasznos információkat szerezhetünk a közlekedéssel és közlekedésbiztonsággal kapcsolatban.
A csúszós, jeges utakon való biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség. Még akkor is téli abroncsokkal induljunk útnak, ha éppen nincs hó. A nyári gumi már +7 fok alatt csúszni kezd, fagypont körüli hőmérsékleten megmerevedik, nagyon kis tapadással rendelkezik, így használata veszélyes lehet. A téli gumit ezzel szemben úgy fejlesztették ki, hogy alacsony hőmérsékleten megnő a tapadási értéke. Ezek az abroncsok különleges anyagból készülnek, speciális bordázattal vannak ellátva, és rendkívül alacsony hőmérséklet esetén is rugalmasak maradnak. Téli gumival rövidebb a fékút is. A nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 barral legyen magasabb, mint a nyári abroncsokban, mert a túl alacsony nyomás befolyásolja a profil öntisztuló képességét. A téli gumikkal kapcsolatban néha elhangzik, hogy azok igen drágák, ezért egyes szakemberek áthidaló megoldást javasolnak: a négy évszakos gumi nem helyettesíti ugyan a téli gumit, de lényegesen jobb, mint a nyári abroncs.
Heves hóesés vagy fagyott hótakaró esetén jó szolgálatot tehet a hólánc, melyet érdemes a hajtott tengelyen lévő kerékre rakni, így kormányozható marad az autó. A hólánc feltételét és levételét érdemes még otthon kipróbálni, hogy a gyakorlatlanság ne okozzon problémát a hidegben. Ez nem jelenti azt, hogy mindenkinek készenlétben kell tartani a hóláncot a tél beköszöntével, de azt tudni kell, amennyiben a „Hólánc használata kötelező” táblát kihelyezik, az adott úton - a „Hólánc használata kötelező vége” tábláig - csak olyan járművek közlekedhetnek, amelyek legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncsok hólánccal vannak felszerelve. Amennyiben e korlátozó jelzőtáblát közúti határátkelőhelyen helyezték el, csak azok a járművek léphetnek be a Magyar Köztársaság területére, amelyeken készenlétben van legalább egy hajtott tengely gumiabroncsainak felszereléséhez szükséges hólánc. Hóláncot csak havas, jeges úton szabad használni.
A közúti forgalomban résztvevők mindig az időjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelően vezessék gépjárműveiket, próbáljanak meg fokozatosan alkalmazkodni a megváltozott látási és útviszonyokhoz, tekintettel az esetleges ködös, esős, havas időjárásra. Nagyobb követési távolság tartásával megelőzhetőek az erre az időszakra leginkább jellemző koccanások. Lassabb, körültekintőbb, előrelátóbb vezetéssel meg kell előzni a gyalogos baleseteket, még ha azt a gyalogos figyelmetlensége váltaná is ki. Vigyázni kell az úttest mellett haladó gyermekekre, illetve fokozott figyelemmel kell lenni az iskolák, buszmegállók környékén figyelmetlenül az úttestre lépő gyalogosokra is.
A törvényi módosítások is segítettek
A 2008-as januári jogszabályok jelentősen érintették a közlekedést. Az egyik az objektív felelősség elve. Ez hét kiemelt szabálysegést kivett a szabálysértési eljárások közül, ezek a közigazgaztási eljárásba kerültek. Ilyen a gyorshajtás például. Így nem lehet kibújni a felelősségre vonás alól.
„Ez a rendszer májusban élesedett, de már négy hónap elég volt arra, hogy a közlekedőkben úgy elültessük az új jogszabályokat, hogy meglátsszon a baleseti adatokon”
A másik pont a büntetőpontrenszer szigorítása volt. Növekedett a szabálysértések sora amelyek a törvény alá tartoztak és a kiadható pontok száma is.
A harmadik pont az
ittas vezetéssel kapcsolatos. 2004 után visszakerült a jogrendszerbe, hogy ittas vezetés gyanúja esetén is el lehetett venni a vezetői engedélyt. Korábban ez 0,8 ezrelékes alkohol szintnél volt így.
A
helyszíni bírság összege is növekedett 3.000-20.000 forint közötti összegben. Ezek mind hozzájárultak a balesetek csökkenéséhez – mondta Kiss.
Kreszváltozások?
Az utolsó hírek szerint október elsejétől biztos nem lesz módosítás.
„Még nem született meg az a végleges jogszabályi szöveg, amelyet minden érintett képviseleti szerv elfogad. Ez legjobb esetben november 1-én változik, de én a magam részéről azt mondom, hogy még nem fog akkor érvénybe lépni” – árulta el az osztályvezető.