Mint arról beszámoltunk, Balla Mihály, nógrádi fideszes képviselő szerint miközben Bajnai Gordon és Robert Fico egy hónappal ezelőtt megállapodott abban, hogy határ menti együttműködés keretében vasúthálózat-fejlesztést hajtanak végre, a MÁV és a közlekedési minisztérium pont azt az Aszód-Ipolytarnóc vonalon húzódó Balassagyarmat-Ludányhalászi szakaszt szándékozik felszámolni, amely szóba jöhetne az említett kooperáció keretében.
A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) ugyanakkor arról tájékoztatta a HírExtrát, hogy a megjelent információkkal szemben az egyes vasútvonalak további sorsáról még semmiféle kormányzati döntés nem született.
A minisztérium közölte továbbá, hogy a magyar és a szlovák miniszterelnök legutóbbi találkozójukon mindössze egy kibővített együttműködési tervezet előkészítésével bízták meg a két ország külügyminisztereit.
A létrehozandó csomag, amelynek a megbízás szerint többek között a közúti és vasúti összeköttetés fejlesztéséről is szólnia kell, az általános szándékok meghatározásán túl konkrét közlekedésfejlesztési elképzelésekkel még nem gyarapodott.
A szárnyvonalbezárás nem elég
A közösségi közlekedés gondjai a KHEM álláspontja szerint jelentősen túlmutatnak a mellékvonalak kérdésén, azért úgy látják, önmagában vasúti vagy közúti forgalomszüneteltetéssel nem rendezhetők.
Úgy tudjuk, a szaktárca tervei messze meg is haladják ezt a hatósugarat. Az átalakítási elképzelések között az eszközhatékonysági javaslatok mellett az érintett cégek (MÁV, illetve Volán) működésének javítása, az ágazat finanszírozási helyzetének rendezése, illetve a tarifa- és kedvezményrendszer átalakítása is szerepel.
Információink szerint a jövő évi menetrendek kidolgozása során október végéig arról születhet döntés, hogy az egyes települések között milyen közlekedési közszolgáltatást rendel meg 2009-2010-ben a közlekedési minisztérium.
Különben a szaktárca szerint, még ha meg is szűntetnek egyes vasúti-, illetve autóbusz-járatokat (ez szinte biztosra vehető), sincs ok pánikra. Azt mondják, a várhatóan javuló költségvetési helyzetben „idővel” már a szakmailag indokolhatót meghaladó mértékű megrendelésre is lehetőség nyílhat. A KHEM ígéri: ahol van ma közösségi közlekedés, ott valamilyen formában a jövő évben is fennmarad.
360 utas hétköznap – sok vagy kevés?
A csütörtöki Népszabadság ugyanakkor arról cikkez: legkésőbb a decemberi menetrendváltásig kiderül, hol közlekedhetnek a továbbiakban is a MÁV szerelvényei és hol veszik át a közösségi közlekedést a Volán autóbuszai.
A lap úgy tudja, összesen harminchét olyan vasútvonal van, amelyre a szaktárca mint potenciális „célpontra” tekint. Információi szerint a bezárásra ítélt szakaszok között van a Balassagyarmat és Ipolytarnóc közötti is (ezen a vonalon jár a Balassagyarmat és Ludányhalászi között is közlekedő személyvonat), így a jövőben két autóbusz fogja ellátni a helyiek utaztatását.
A KHEM honlapján fellelhető utasforgalmi adatok szerint 2007-ben egy teljes hétköznapon Balassagyarmat és Ludányhalászi között durván 360-an utaztak, ugyanez a szám hétvégén nagyjából 220 főt tett ki.