A Fidesz alkotmányos aggályokat sejt
A Fidesz szerint alkotmányossági aggályokat vet fel a közoktatási normatívák év közbeni tervezett módosítása és az alapfokú művészeti oktatás finanszírozásának megváltoztatása - mondta el Pósán László országgyűlési képviselő szerdán az MTI-nek.
2009. október 14. szerda 11:15 - HírExtra
Az idei évi büdzsé módosításával a normatív oktatási támogatások több milliárd forinttal csökkennének, ami az önkormányzatok törvényben előírt feladatellátását veszélyezteti - fejtette ki a fideszes politikus.
A hivatkozott javaslat szerint 2010.január 1-től, azaz tanév közben változnának az oktatási normatívák.
A Fidesz megítélése szerint a tételek csökkentésének egy része alkotmányellenes, mert a törvény szerint év közben nem lehet az oktatást átszervezni, és a nagymértékben romló feltételekre a fenntartóknak és a szülőknek nem lesz elég idejük felkészülni. Az önkormányzatok egy tanévre adott normatívával számoltak a költségvetésük elkészítésekor - hívta fel a figyelmet.
Pósán László elmondta: ez azt jelentheti, hogy az oktatásban való részvétel - mindenekelőtt a kicsi, szórt és szegény településeken - aránytalan teherrel jár majd, vagy ellehetetlenül. Szerinte az önkormányzatok már ma is súlyos nehézségekkel küzdenek és egyre nehezebben látják el feladataikat.
A nem önkormányzati intézményfenntartók pedig még kevésbé tudnak forrásokat bevonni, ami egyenlő lehet a megszűnéssel. Ezzel sérülhet az iskolaválasztás szabadsága és a tanuláshoz fűződő jog - mutatott rá.
Az Országgyűlés oktatási bizottságának tagja kiemelte: a javaslat különösen súlyosan hat a művészetoktatásra.
A művészeti iskolák működési feltételei az elmúlt évek során radikálisan romlottak, nagy számban szűntek meg ilyen intézmények, a térítési díjak jelentősen emelkedtek, s az elmúlt években mintegy harmadával, 100 ezerrel csökkent az itt oktatott gyermekek száma - mondta.
A térítési díjak további emelése szerinte együtt járna a diákok tömegének művészetoktatásból való kirekesztésével.
Pósán László rámutatott: az alkotmány a kötelező közoktatás mellett rögzíti azt is, hogy mindenkit megillet a tanuláshoz való jog. Szerinte felvetődik az esélyegyenlőség kérdése is, hiszen így a jövőben művészeti oktatásban csak a gazdagabb családok gyermekei vehetnének részt.
Forrás: MTI