Mi a fenét csinál a Bajnai-kormány?
A modern közlekedés egyik fontos tényezője a vasút. Legalábbis az lehetne, hiszen környezetvédelmi szempontból jóval előnyösebb, mint a közút. Akkor viszont mit csinál a Bajnai-kormány?
2009. október 20. kedd 15:09 - Pénzes Dávid
Jól tudjuk, hogy a MÁV körül hatalmas gubancok vannak. Az állami cég gyötrődik, nem elég a pénz semmire, a kormány pedig a jövő évi költségvetésben 40 milliárdot szeretne elvonni a társaságtól. Kedden nyilvánosságra kerül az új menetrend, ami már ennek a megszorításnak a jegyében készült, és kb. ezer kilométernyi vonalbezárást irányoz elő.
Ez azonban 2-4 milliárd spórolást jelent csak, ami messze nem elegendő, ha tényleg 40 milliárddal kevesebbet kap a MÁV. Ezt felismerték a dolgozók is, és sztrájkba kezdtek, mert féltik az állásaikat. Egyes információk szerint ötezer ember elbocsátása is tervbe van véve. Ezt egyelőre senki nem erősítette meg, de nyilvánvaló, hogy ekkora forráskivonás azt jelenti, hogy tömeges létszámleépítésre is számíthatnak a vasutasok.
Miért csinálják ezt?
Spórolás?
A szaktárca 33 vasúti pályaszakaszon nem ad megrendelést személyszállítási közszolgáltatásra - mondta Hónig Péter közlekedési, hírközlési, és energiaügyi miniszter kedden. A 33, összesen 1.000 kilométer hosszú vasúti pályaszakaszon naponta 6.400 utas utazik. A szakaszok üzemeltetési költsége jelenleg 7 milliárd forint - tette hozzá. Hónig Péter annak kapcsán beszélt erről, hogy a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) kedden hozta nyilvánosságra honlapján a 2010-es vasúti közlekedési menetrendi javaslatot, amelyhez október végéig lehet szakmai észrevételeket tenni.
A sztrájkok és az egész hercehurca a közvéleményt a vasutasok ellen hangolja, amire a kormánypárt is
rátesz egy lapáttal, mikor azt sulykolja az embereknek, hogy egyes szakszervezetek (VDSZSZ), a Fidesz által motiváltak és csak a káosz teremtése a céljuk. Még ha ebben csöppnyi igazság is van, azért ez a történet nem ennyire fekete vagy fehér.
A fő probléma az elmúlt évek rendkívül elhibázott kormányzati szándékával van. Mikor a szocialista és a liberális párt 2002-ben hatalomra került, meghirdették az autópálya programot. Ezzel alapvetően nem lett volna baj, ha nem akartak volna ennyit és ennyiből építeni.
Ma már minden óvodásgyerek tudja, hogy az SZDSZ hatalmas pénzeket szerzett az állami autópálya építésekből, (Medgyessy Péter gyakorlatilag abba bukott bele, hogy akarta el akarta happolni az SZDSZ elől ezeket a pénzeket saját pártja számára.). Emiatt megroppant a magyar költségvetés, hiszen az ország gazdasága nem bírta volna el ezeket a beruházásokat. Kénytelenek voltunk ezt is hitelből finanszírozni, ami a brutális mértékű eladósodáshoz vezetett.
Gondoljunk bele, hogy a szocialista kormányok alatt átadott 500 kilométernyi autópálya (hogy pontosan mennyi arról nagy viták vannak, de maradjunk ennél a számnál), nagyjából 800 milliárd forintba került. Ebből a pénzből a teljes MÁV-ot át lehetett volna alakítani, és modern, az európai normálnak teljesen megfelelő céggé fejleszteni. Nem leépíteni a szárnyvonalakat, hanem megerősíteni, és magas színvonalúvá alakítani.
De miért van erre szükség?
Kimutathatatlan
Az Állami Számvevőszék jelentést készített a szárnyvonalak bezárásának hatásairól, amiből kiderült: gyakorlatilag nem lehet kimutatni, hogy az intézkedés milyen mértékben csökkentette ténylegesen a költségeket. Ráadásul újabb kiadást jelent, hogy a bezárt szakaszokon lévő vagyont meg kell óvni, s ha mégsem őrzik a pályákat, a MÁV elveszíti azt a lehetőséget, hogy a későbbiekben hasznosítsa az infrastruktúrát.
A helyzet az, hogy a kormányzati politika szembe megy a nyugati trendekkel. Mindenki pontosan tudja, hogy a közutak fejlesztése a globális klímaváltozás felgyorsulását hozza maga után, hiszen az autó és kamionforgalmat támogatja. Ezzel szemben a vasút sokkal inkább kíméli a környezetet. Nem véletlen, hogy a fejlettebb államokban közel tíz éve elkezdték a vasútba pumpálni a pénzeket. Pontosan látják, hogy a vasúti teher- és személyszállítás a jövő.
A mi elmúlt kormányaink azonban úgy viselkedtek, mint ha 1984-et írnánk. Az autópályára akkor volt szükség, nem ma. A Bajnai-kormány pedig folytatja. Mert látni kell, hogy a vasút ellehetetlenítése és a pénzek elvonása kizárólag azt a hosszú távú célt szolgálja, hogy a közúti közlekedés kerüljön előtérbe.
Egy példa
Így volt ez az Egyesült Államokban, ahol a hatalmas vasúti hálózatot sokszor szó szerint szétverték, mert az erősödő autós lobbinak ez volt az érdeke. Ha ma megnézzük az USA közlekedését, azt látjuk, hogy keresztül-kasul szelik az autópályák, amik gyakorlatilag autóba kényszerítették a lakosságot, a vonat (legalábbis személyszállításra) szinte megszűnt.
Rendkívül rövidlátó és demagóg szöveg, mikor itthon azt mondják, azért kell bezárni bizonyos szárnyvonalakat, mert ketten-hárman utaznak rajta. Ez látszólag így van. Ám ne feledjük, hogy közben a párhuzamosan futó utakon a volánbuszok (amik szennyezik a környezetet, dübörögnek a házak mellett stb.) dugig vannak emberrel. Az embermennyiség tehát megvan, csupán át kell szoktatni őket a vasútra. Mindenki jól járna - kivéve persze az autó és autópálya lobbit.
Kétségtelen, hogy a Bajnai-kormány azért is folytatja elődei munkáját, és teszi drasztikus lépésekkel lehetetlenné a vasút működését, mert hazánkban egyre erősebb az autós lobbi. Szentgotthárdon és Esztergomban már van egy-egy nagy autógyár, most Kecskemétre érkezik a Mercédesz. Másfelől persze a kormány kénytelen ezt tenni, mert ha nincs pénz, akkor a vasútnak sem lehet adni.
Hatalmas a felelőssége a jövő kormányainak, hiszen nekik kell majd megbirkózniuk a klímaváltozás miatti kibocsátás csökkentéssel, nekik kell majd eldönteniük, hogy vasút, vagy autópálya.
Már ha addig lesz egyáltalán még vasút…