Exkluzív interjú Sir Frank Williamsszel
"Csodával érne fel, ha egyszer mozgássérült pilótája lenne a Forma-1-nek, de semmi sem lehetetlen" – nyilatkozta a HírExtrának Sir Frank Williams, a legendás Williams istálló vezetője. Exkluzív interjú!
2009. október 29. csütörtök 12:45 - Gedei Szilárd
Köztudott, hogy mozgássérültként szívügyének tekinti a „Karting for the Disabled” („Gokartozás mozgássérülteknek”) mozgalmat. Miért annyira fontos ez a mozgásukban akadályozott emberek számára létrehozott program?
Karting for the Disabled
A programot gokartozni vágyó mozgássérültek számára hozták létre még tavaly, Angliában. A kampány az autósport mozgáskorlátozott rajongóit tömörítő Karting Endeavour, valamint a BRDC Stars of Tomorrow programjának közös vállalkozása. A résztvevők tizenkét Honda motorral szerelt gokarttal versenyzenek. A későbbiekben a tizenhét éven aluliakra is kiterjesztenék a lehetőséget.
A mozgássérülteket általában figyelmen kívül hagyja a társadalom, végső soron azt kell érezniük, amit egy hajótöröttnek. Magukra vannak hagyva, és soha nem tudhatják, mikor találnak rájuk. Az olyan sportok, mint a
gokart különleges változatosságot visznek az életükbe. A versenyzés kiszakítja őket a megszokott problémákkal teli mindennapjaikból, a versenyzés előnyei pedig – a friss levegőtől kezdve, a sebességen és az izgalmakon túl a győzelem élményéig – ösztönzőleg hatnak, sőt kialakítanak egy új, rendkívül hasznos érdeklődést a tolószékhez kötött emberek életében.
Adódik a kérdés: lát reális esélyt arra, hogy valaha mozgássérült, vagy mozgásában korlátozott pilóta szerepeljen a Forma-1 mezőnyében?
Csodával érne fel, ha ez megtörténne. A mozgássérültek fizikai lehetőségeik miatt már eleve hátrányból indulnak egy esetleges szereplés esetén. Először is szükségük lenne egy igazán sikeres gokartos idényre, majd arra, hogy uralják valamelyik kisebb kategória, a Forma-3, vagy a GP2 mezőnyét – ez pedig már elve elképesztően nagy akadályt jelentene a próbálkozóknak. De semmi sem lehetetlen…
Valóban, már sokszor bebizonyosodott, hogy a Forma-1-ben bármi megtörténhet. A mostani, lassan véget érő szezonban például több súlyos baleset is borzolta a kedélyeket, például Felipe Massa magyarországi drámája. Mit gondol, hogyan lehetett volna ezeket elkerülni? Egyáltalán elégségesek a sportág biztonsági követelményei?
Sir Frank Williams
Teljes név: Sir Francis Owen Garbatt Williams
Született: South Shields, 1942 április 16.
Istállója: Williams F1 Team
Leszakadt egy alkatrész egy száguldó autóról – teljesen szokatlan, ritka és
kiszámíthatatlan eset. Ezt megelőzni? Nekem nincs ötletem. Talán erősebb sisakok és plexik kellenének? Biztos vagyok benne, hogy a szakemberek ebből a szörnyű tapasztalatból is levonják a következtetéseket. Még annak idején a nemrég visszavonult Max Mosley FIA elnökkel folytattak a csapatok tárgyalásokat a problémáról, és a párbeszéd végén arra jutottak: a versenyzők testi épsége – a legkiszámíthatatlanabb, legváratlanabb balesetektől eltekintve – az egyre biztonságosabb versenyzést szem előtt tartása miatt a lehető legnagyobb biztonságban van.
Sokak szerint a teljesen hétköznapi, átlagos autóvezetők is biztonságban lennének, ha nem fogyasztanának annyi alkoholt. Mi a véleménye a mostanában divatos, az alkoholgyártó és forgalmazó cégek által futtatott, a felelős alkoholfogyasztást célzó programokról? Nem érzi hiteltelennek, hogy szeszipari óriások szajkózzák a „Ne igyál, ha vezetsz” szlogeneket?
Fenntartásokkal fogadom ezt a fajta üzletpolitikát. Ismerem ezeket az úgynevezett a tudatosan nem észlelhető reklámokat, és valóban, a szeszesital forgalmazók
tudatosan kötik össze a „Ne igyál, ha vezetsz!” típusú mozgalmait saját márkaneveikkel. Nem több ez, mint egy felépített, előre eltervezett üzletpolitikai koncepció.
Ha már a márkáknál tartunk, a gazdasági válság kellős közepén csatlakozott csapatához a Hell, a magyar energiaital-gyártó cég. Mit jelentenek az ilyen szponzori szerződések a Williams istállónak?
Nagyon örülök, hogy
sikerült megkötnünk az üzletet a Hell-lel. Az eddigi tapasztalatok alapján elmondhatom, hogy jó ötlet volt együttműködni velük, illetve kihasználni egymás marketing lehetőségeit. A Forma-1 még most is versenyképes piacot biztosít, olyan lehetőségeket, melyeket mindkét fél kiaknázhat, és így a jövőben is segíthetjük egymást.
Csapata, az angliai székhelyű Williams istálló több mint tíz éve nem nyert világbajnoki címet. Milyen feltételeknek kellene teljesülniük ahhoz, hogy a kék-fehér alakulat ismét az élmezőnybe tartozzon?
A világbajnoki cím kulcsa a kasztni, a motor, a versenyző és a csapat megfelelő elegyének megtalálása. Bizonyossá vált, hogy a következő évben két rendkívül hasznos pilótával vágunk neki az idénynek. Egy nagy jövő előtt álló fiatallal és egy tapasztalt úriemberrel fogunk együtt dolgozni, akik mindketten a legkeményebben dolgozó, megalkuvást nem tűrő pilóták közé tartoznak
(a hírek szerint a fiatal tehetség szerepében a német Nico Hülkenberget kell érteni, a tapasztalt öreg szerepében pedig a brazil Rubens Barrichello fog még egy évet lehúzni a grove-i istálló színeiben – a szerk.). Biztos vagyok benne, hogy tapasztalatuk és lelkesedésük miatt ki fognak emelkedni a mezőny többi pilótája közül.
A mi munkánk, hogy építsünk nekik egy versenyképes autót, ami nem könnyű, viszont mindig is ez volt a célunk, időről-időre ezzel próbálkoztunk. Hogy mikor sikerül ismét? Talán a következő évben. A mi célunk soha sem lehet más...
Szóval a jó öreg Frank nem volt teljesen őszinte...