Fáradt étolajjal a világ körül
A múlt század hatvanas éveiben a hippik "a szeretet és a béke" üzenetével és üres zsebbel járták a világot. Ma a brit Andy Pag teszi ugyanezt, de üzenete környezetvédő: olyan kamionnal indult világ körüli útra, amely kizárólag fáradt étolajjal működik.
2009. november 6. péntek 09:31 - HírExtra
Isztambul keleti részén nagy csődület támadt a vendéglő előtt, ahol Andy éppen feltöltötte a jármű üzemanyagtartályát, hogy folytatni tudja útját Ankara felé, ahonnan aztán Iránba, Pakisztánba és Indiába szeretne eljutni. - Azt akarja mondani, hogy ebben a kamionban nincs is benzin? - kérdezte tőle aggódva egy helyi lakos, Musa Sivrikaya.
A hajdani iskolabuszból átalakított járműbe csövön folyt a vendéglő fáradt olaja, miközben az étterem személyzete és az utcai járókelők ámuldozó ábrázattal körbeállták a brit férfit.
- Az egész vállalkozás azoknak az embereknek a jóakaratától függ, akik utamba akadnak, legyen szó akár az üzemanyagról, akár a vízumok megszerzéséről - mondta el Andy Pag a francia AFP hírügynökség isztambuli emberének. Az egykori szerelő, majd újságíró félig humorosan, félig komolyan átszövegezve a hippik híres jelszavát - Make love, not war! Szeretkezzetek, ne háborúzzatok! - fennen hirdeti: Make fuel, not war! Vagyis üzemanyagot csináljatok, ne háborút!.
A világhálón a biotruckexpedition.org honlapon nyomon követhető expedíció lényege közlése szerint a következő: - A G20 országai a hőmérséklet 5 százalékos emelkedésének elkerülése érdekében előirányozták, hogy mostantól 2050-ig évente és fejenként két tonnával csökkenteni kell a szén-dioxid-kibocsátást. De mit lehet csinálni két tonna szénnel? Én megpróbálom ennél kevesebbel megkerülni a világot.
Útjával napról napra bizonyítani kívánja, hogy élelmiszerhulladékot felhasználva szinte a semmiért lehet közlekedni.
- Ha nem használnám fel a fáradt olajat, az esetek többségében metángázzá alakulna át, és a metánnak nagyobb része van az éghajlat felmelegedésében, mint a szén-dioxidnak. Vagyis így kedvező hatást lehet gyakorolni a légkör teljes CO2 tartalmára - magyarázta. - A brit Terra Ambiante tanácsadó iroda szakértője folyamatosan figyeli, hogy mennyi energiát fogyasztok el nem csupán az előrejutáshoz, hanem minden más tevékenységemhez. Még azt is beszámítja, hogy mennyi meleg vízzel tusolok.
A kopott Mercedest-buszt napelemekkel szerelték fel. A hátsó ülés alatt nagy, henger alakú tartály, szűrők sora és az olaj előmelegítésére szolgáló csőrendszer található, amely egészen a motorig vezet. És a dolog működik - miközben erős sültkrumpli-szagot áraszt.
- Lehet, hogy gyalázatosan felsülök kísérletemmel, de ez nem tesz semmit. Legalább megmutatom, hogy milyen nehéz eljutni a jelenlegi angliai átlagot jelentő fejenkénti és évenkénti 12 tonna szén-dioxid-kibocsátástól az évi két tonnáig - tette hozzá a fáradt olajjal „világutazó”.
Andy Pag szeptember 19-én indult el Londonból mintegy harminc, főleg brit szponzor támogatásával. A férfi már részt vett egy görögországi ökoralin, és Afrikában is járt - egy kakaóvajból kivont üzemanyagot használó járművel jutott el Timbuktuba 2007-ben, ami annak idején nagy feltűnést keltett.
A vállalkozás energiamérlegébe a politika is beleszólhat. - Figyelmeztettek, hogy Pakisztánban nehéz dolgom lesz, talán katonai kíséretet kell fogadnom, ami persze rontja majd az expedíció energiamérlegét - mondta Pag.
A francia és az olasz szakasz sem volt könnyű, mivel az éttermek tulajdonosai nem értették, mit is akar a brit kamionos az ő fáradt olajukkal. A növényi olaj üzemanyagként való alkalmazását sok ország tiltja, Franciaországban ugyan engedélyezik, de csak a földműveseknek, személyes használatra.
Forrás: MTI