2024. november 23. - Kelemen, Klementina

A főváros bukhatja a "villamospénzt"?

Elbukhatja a főváros a budai fonódó villamoshálózat projektjére az 5 milliárdos uniós támogatást, s ezzel a kivitelezés is leállhat, mert a fővárosi önkormányzat és a II. kerület közötti tárgyalásokon kiderült.
2009. november 9. hétfő 15:37 - HírExtra
Horváth Csaba főpolgármester-helyettessel, Tiba Zsolt főjegyzővel, valamint a II. kerülettel hétfőn egyeztettek a projektről. Lakos Imre ezt követően az MTI-nek azt mondta: szkeptikus a tervek megvalósítását illetően, mivel - mint mondta - a II. kerület teljesen más állásponton van és egy-másfél év után olyan ügyekről vitatkoznak, mintha most indult volna a projekt. "Mintha két évvel ezelőtt lennénk és arról beszélnénk, hogy mit csináljunk" - fogalmazott.

A fővárosnak nincs 5 milliárd forintja a hálózat megvalósítására, ezért ha nem sikerül megegyezni és nem kapják meg az uniós támogatást, akkor leáll a projekt - közölte Lakos Imre.

Hozzátette: reméli, hogy a hétfői egyeztetést követően a II. kerület vezetése végiggondolja az ügyet, mert a főváros a kerület által támasztott feltételeket 90 százalékban teljesíthetőnek véli.

Lakos Imre elmondta azt is: összehívta szerdára a városüzemeltetési bizottságot, amelyen napirendi pont lesz a fonódó villamoshálózat ügye is. Erre meghívták Láng Zsoltot, a II. kerület polgármesterét is. Mint mondta: azt akarják látni, hogy a véleménykülönbségek kibékíthetetlenek-e, vagy meg tudnak állapodni és megadja a kerület a tulajdonosi hozzájárulást a kivitelezéshez.

Az egyeztetést követően a II. kerületi önkormányzat az MTI Önkormányzati Sajtószolgálatán (ÖS) keresztül közölte: a terveket a kerület több ponton is aggályosnak tartja és új terveket mutattak be Horváth Csabának, illetve Tiba Zsoltnak.

Mint írták: kezelhetetlen forgalmi helyzet alakulna ki az Árpád fejedelem útja környékén, és szerintük "vezet olcsóbb, egyszerűbb és gyorsabban megvalósítható út is a főváros által kitűzött célok eléréséhez".

A hétfői megbeszélésen - a közlemény szerint - Láng Zsolt bemutatta azt az elképzelést, amely úgy teremtené meg Óbuda és Kelenföld egyetlen villamos vonallal történő összekötését, illetve alakítana ki villamos- és metrókapcsolatot a vonalon közlekedők számára, hogy csak kevesebb, mint 100 méter új vágányszakaszt kellene kiépíteni a tervezett több mint 1 kilométer helyett.

Közölték továbbá: amennyiben a főváros "mégis ragaszkodik értelmetlen és pazarló elképzeléseihez", az azt is jelenti, hogy 6,5 milliárd forintnyi közpénzt kívánnak oly módon elkölteni, hogy közben sem P+R parkolók, sem pedig a szükséges útburkolati- és vágányjavítások nem kerülnének bele a beruházási programba.

Hangsúlyozták ugyanakkor, hogy a polgármester szerint van megoldása az ügynek, ez pedig az általuk javasolt terv elfogadása.

Horváth Csaba főpolgármester-helyettes hétfői közleményében tudatta: várospolitikusként elengedhetetlennek tartja, hogy a több százezer polgár kényelmét szolgáló, "közlekedésszakmai szempontból rendkívül ésszerű és gazdaságos közösségi közlekedési fejlesztés" megvalósuljon.

A budai fonódó villamoshálózat kivitelezésének problémájáról az elmúlt héten Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője beszélt az MTI-nek.
Akkor azt mondta: a projekt indításához már csak az építési engedély kiadása szükséges, de a II. kerület eddig nem adta ki ehhez a hozzájárulását, mert több szakmai kifogása is van.

Ezekről azonban amióta felügyelet nélkül maradt a fővárosban a közlekedés, a felek nem egyeztetnek - mondta Vitézy Dávid, hozzátéve: a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség már felhívta a figyelmét a fővárosnak, ha nem tudják kiadni az építési engedélyt, akkor az unió visszavonja a támogatást.

Az ügy miatt Demszky Gábor főpolgármester hatósági egyeztetést rendelt el a főváros és a II. kerület között. Demszky Gábor pénteki sajtótájékoztatóján megjegyezte: a fővárosi önkormányzati rendszer abszurditása, hogy egy ilyen, "az egész fővárost szolgáló projekt" esetében kerületi engedélyt kell kérni. Ez lassítja, sőt ellehetetleníti a pályázatokat.

A budai fonódó villamoshálózat fejlesztésének első ütemében a 17-es villamos jelenlegi vonala déli irányban két vonalon kapcsolódna a meglévő hálózathoz. A Török, illetve a Frankel Leó úton át a Moszkva tér felé, a Bem rakparton keresztül pedig a Batthyány téri vonallal adná meg az összeköttetést. A projekt keretében összekapcsolódó villamoshálózaton a 61-es járat Óbudáról a Bécsi út-Frankel Leó utca-Margit körút-Moszkva tér-Alkotás utca-Móricz Zsigmond útvonalon közlekedne.

A 19-es villamos a Bécsi út-Frankel Leó utca-Bem rakpart-Szent Gellért tér-Kelenföldi pályaudvar útvonalon, a 41-es villamos pedig a Bécsi út-Frankel Leó utca-Bem rakpart-Szent Gellért tér-Fehérvári út-Kamaraerdő útvonalon járna.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását