Járatritkítások, bérfagyasztás, sztrájkveszély a BKV-nál
Bár egy hete még ennek ellenkezőjét ígérte, Horváth Csaba ma 40-50 buszjárat megszüntetésére, s dolgozói bércsökkentésre tett javaslatot a Fővárosi Közgyűlésben. Ez lenne a BKV mentsvára? A szakszervezetek mindenesetre sztrájkra készülnek.
2009. november 26. csütörtök 16:39 - Nagy András
Nem igaz, mondja Horváth Csaba ex főpolgármester-helyettes, hogy javaslata a szállítási volumen (magyarul járatok) csökkentésével számol, ennek csupán „felveti a lehetőségét”. A múlt héten még Demszky Gábor jobbkezeként működő Horváth ezt Wintermantel Zsolt,
fideszes közgyűlési képviselő szavaira reagálva nyilatkozta csütörtökön.
Wintermantel kérésére ma
napvilágot látott az a „nem nyilvános” minősítésű dokumentum, amelyet Horváth Csaba (MSZP) még főpolgármester-helyettesként készíttetett arról, hogyan érhető el megtakarítás a BKV-nál.
Defektes elképzelések
Az írásos előterjesztés egy magát megnevezni nem kívánó politikus szerint két fő intézkedést tartalmaz. Az egyikkel hárommilliárd forintot takarítanának meg, méghozzá úgy, hogy 2010-ben nem lenne a közlekedési cégnél béremelés, továbbá csökkentenék a dolgozóknak a kollektív szerződésben foglalt juttatásait.
A másikkal, a szállítási teljesítmény 8 százalékos csökkentésével, azaz járatritkítással további négymilliárd forintot lehetne spórolni jövőre. Igen ám, csakhogy a szakpolitikus szerint ez körülbelül 40-50 buszjárat (viszonylat) megszüntetését jelentené, szóval megszűnne a buszjáratok negyede.
Pedig…
A BKV-sok az szja-csökkentésen is buknak?
Horváth a napvilágot látott dokumentumra reagálva azt is mondta, az átlagos adóteher jövőre átlagosan 14 százalékkal csökken, ez a BKV dolgozóinál 10-12 százalékot fog jelenteni, amit figyelembe kell venni a kollektív szerződésről szóló tárgyaláson is.
MTI
Pedig Horváth Csaba nem egész egy héttel ezelőtt, november 20-án még arról beszélt, az általa javasolt kiadáscsökkentő csomag nem számol érdemi létszámleépítéssel és érdemi járatritkítással, de növeli a társaság dolgozóinak fizetését.
Horváth Csaba november 20-án azt mondta, hétmilliárd forint megtakarítással számol a BKV működése hatékonyságának javítására készíttetett javaslata. Erre a politikus szerint azért lesz szükség jövőre, hogy a cég hozzájuthasson az
állam által nyújtandó a 30 milliárd forintos fejlesztési hitelhez.
Nemes Gábor, a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének (BKSzSz) elnöke, illetve a Tömegközlekedési Dolgozók Független Szabad Szakszervezetének (TDFSzSz) alelnöke a HírExtrának elmondta, ez a csomag azt mondja, mintha a munkavállalóknak kellene a BKV-t fenntartania, nekik kellene pénzt hozniuk a cégbe. A dolgozók zsebében kíván turkálni ez a ez az abszolút nonszensz és szakmaiatlan javaslat – mondta.
Sztrájkba lépnek? Már melegítik a lábukat a szakszervek
Egyrészt a kollektív szerződés juttatásainak megkurtítása nem jelenti a BKV finanszírozásának megoldását, másrészt meg nem teljesítménycsökkentésen keresztül, az utasok kárára kell a BKV helyzetét rendezni. Nemes azt is kifogásolja, hogy az egész anyagban egy szó sem esik bevételnövelésről.
A szakszervezeteknek már korábban is voltak információik hasonló változtatásokról, de mint Nemes Gábor elmondta, mindig azt az ígéretet kapták a városházáról, hogy ők is be lesznek vonva a javaslatcsomag megalkotásába.
Ez állítólag azóta sem történt meg, és ezúttal már Nemes Gábor ígéri: ha rajtuk múlik, Horváth Csaba tervei a fiókban fognak porosodni, mert nem fogja tudni megvalósítani őket. Ha mégis átmenne a javaslat a Közgyűlésen (ennek esélyeiről keretes írásunkban olvashatnak), a szakszervezeti vezető szerint akár a sztrájkig is hajlandók lesznek elmenni.
Elbocsátások is várhatók a BKV-nál?
Egy fillért sem ad a főváros a BKV-nak?
Bármit is állít a főváros, egy fillért nem ad a BKV napi működésére – tette még hozzá a BKSzSz elnöke, ugyanis amit tőkeként a közlekedési vállalat rendelkezésére bocsát, az egy általa meghatározott, fejlesztési forráskeret.
HírExtra
A szakszervezetek egyébként úgy látják, a járatritkítás nem csupán az utasoknak okozna kellemetlenséget, hanem azoknak a buszvezetőknek is, akiket a szállítási volumencsökkentés miatt bocsátanának el a BKV-tól. Nemes Gábor szerint ugyanis a bérstopon kívül elbocsátásokra is lehet számítani, ha a javaslat a jelenlegi formájában kerül elfogadásra.
A Budapesti Közeledési Vállalat jelenleg körülbelül 3000 buszvezetőt alkalmaz, a cégnél összesen 12 ezren dolgoznak.