Kevesebbet költünk az idei karácsonyra
Az idén kevesebben terveznek ajándékot vásárolni az ünnepekre, és enyhén nőtt azok száma, akik maximum 30 ezer forintot szánnak karácsonyi ajándékra.
2009. december 7. hétfő 14:10 - HírExtra
A Kirakat.hu termék-, ár-, és bolt-összehasonlításokat kínáló portál és az Ipsos Zrt. 1.500 fő körében végzett reprezentatív kutatása idén is felmérte, hogy a felnőtt magyar lakosok mit vásárolnak karácsonyra, honnan és milyen formában tájékozódnak a megvásárolni kívánt termékkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban, illetve mekkora összeget költenek az ajándékokra.
A közlemény szerint az idén kevesebb fa alá kerül ajándék, és az is olcsóbb lesz.
Míg tavaly novemberben a lakosság 81 százaléka vásárolt ajándékot karácsonyra, az idén ez az arány várhatóan 76 százalékra csökken. Míg 2008-ban a megkérdezettek 61 százaléka tervezett maximum 30 ezer forintot költeni az ajándékokra, az idén már 66 százalék szeretné ebből az összegből megoldani az ajándékozást. 50 ezer forintnál többet már csak alig 6 százalékuk szándékozik költeni. Megállapítható, hogy a gazdasági válság, ha csak pár százalékponttal is, de átrendezte a vásárlási hajlandóságot és csökkenti a tervezett kiadásokat - derül ki a közleményből.
A Kirakat-Ipsos közös kutatása szerint azok között a felnőttek között, akik tavaly ajándékoztak vagy idén tervezik, körülbelül minden harmadik tájékozódik előzetesen a megvásárolni kívánt ajándékról. A legfőbb információforrások változatlanul az áruházak akciós újságai, valamint egy-egy áruházi séta, nézelődés. Az ismerősök véleménye, illetve a korábbi tapasztalatok nagyon fontosak: a válaszadók fele a környezetében élők véleményét kéri.
A legszembetűnőbb változás, hogy a tájékozódásban és a vásárlásban is jelentősen megnőtt az internet szerepe, a tavalyi eredményekhez képest: már többen és gyakrabban nézelődnek a világhálón.
A megkérdezettek közül akik a tavalyi évben ajándékoztak, vagy az idén tervezik, s ehhez előzetesen tájékozódnak, 40 százalékuk idén a világhálóról gyűjti be a döntéshez szükséges információkat, szemben a tavalyi 31 százalékkal. Az internetezők 45 százaléka hetente látogat a netre ajándékvásárlás vagy az ezzel kapcsolatos információszerzés céljából. Ez az arány 2008-ban még csak 35 százalék volt. Web-áruházakból a lakosság 8 százaléka rendelt az elmúlt egy év során, ők leginkább a 18-39 éves, érettségivel rendelkező budapestiek, valamint a közepes és magas társadalmi státuszúak köréből kerültek ki.
A közlemény szerint az emberek általában már novemberben elkezdnek tájékozódni a karácsonyi ajándékokkal kapcsolatban, a döntést azonban jellemzően csak decemberben hozzák meg. A Kirakat-Ipsos közös kutatása alapján a felnőtt lakosok 72 százaléka jellemzően az év utolsó két hónapjára hagyja az ajándékok megvásárlását. Az utolsó pillanatokra jellemzően a férfiak és a fiatalok hagyják a meglepetések beszerzését.
Általában igaz, hogy az emberek alkalmanként egy-két órát töltenek ajándéknézegetéssel, de minden harmadik megkérdezett csak egyetlen alkalommal vág neki, és alig néhány üzletben próbálkozik.
Az ajándéklista élén az idén is a kozmetikai termékek állnak, 52 százalék keres várhatóan ilyen meglepetést. Ezeket a tavalyihoz hasonlóan a ruházati cikk, könyv, gyermekjáték és CD, DVD követi, azonban ezekből várhatóan idén kevesebbet ajándékoznak majd, mint tavaly. A felmérés szerint a válaszadók 95 százaléka sosem vitt még vissza karácsonyi meglepetést az üzletekbe.
Forrás: MTI