Vesszőparipa á la Bajnai
Tegnap sem született döntés az Országgyűlésben a Bajnai kormány egyik vesszőparipájaként ismert közösségi közlekedési csomagról (köztük a szárnyvonalbezárásokról), mert a kormányzó szocialisták lekérték a napirendről a jogszabályról szóló szavazást.
2009. december 8. kedd 07:32 - Nagy András
Az esztendő
egyik utolsó plenáris ülésén többek közt a MÁV átalakítását törvényesítő jogszabály zárószavazását tartotta volna a parlament. De csak volna. A jelen lévő képviselők ugyanis elsöprő többséggel úgy határoztak, ez ügyben inkább mégsem foglalnának állást.
Hogy az egész közösségi közlekedést mereven elutasító ellenzéki honatyák és honanyák miért jegelték a Közlekedési Minisztérium által jegyzett törvényről való szavazást, még érthető. Annál meglepőbb viszont, hogy a kormánypárti frakció sem támogatta a végvoksolást. (A T. Ház. ritka nagy egyetértésben húzta ki a napirendről a jogszabályt: 327 igen, 8 nem és 1 tartózkodás mellett hozta meg döntését.)
Miért?
Nem először fordul elő
A múlt hétfőn a képviselők 182 igen, 172 nem, illetve 18 tartózkodás mellett utasították el a kabinet által támogatott javaslatokat. A fideszes és KDNP-s politikusok mellett 6 szocialista és 10 független képviselő szavazott nemmel, míg 17 szabad demokrata és egy független honatya tartózkodott. A kormánypárti oldalról Csákabonyi Balázs, Hárs Gábor, Káli Sándor, Simon Gábor, valamint Szili Katalin és Zatykó János szavazott a kabinettel szemben.
MTI
A miértre vonatkozó hivatalos válasz a következő: az MSZP azért kérte le a napirendről a közlekedési tárgyú törvényeket, mert egyeztetni akar a közlekedési tárcával a törvény mellékletéről – mondta Kovács Tibor frakcióvezető helyettes az ülést követően. Arról a mellékletről, amely többek között a szárnyvonal-bezárások ügyét is szabályozná. Azt is hozzátette: ezt már korábban is kérték a tárcától, de az még nem teljesítette.
Márpedig a jelek szerint előbb vagy utóbb, de kénytelen lesz. Különben a szocik továbbra is zabolázni fogják a kormány vesszőparipáját, hiszen világos, hogy a jelenlegi formájában eszük ágában sincs támogatni a vonalbezárásokkal tarkított MÁV-csomagot. A múlt héten egyszer már lekeverődött a T. Ház asztaláról a törvény döntésre vitele. Akkor Kovács még azt mondta, sajnálatos, hogy hat szocialista képviselő "félreszavazott", ez azonban nem volt szándékos.
Ködös pályán
Kovács Tibor a törvény további sorsáról is fura, egymásnak első ránézésre ellentmondó nyilatkozattal élt. Épp egy hete még azt mondta, "azoknak az indítványoknak a korrekciója, amelyek fontosak, de nem feltétlenül szükséges a hatályba lépésük január elsején, úgy képzelhetők el, hogy egy új törvényjavaslat formájában azokat a kormány még a jövő héten benyújtja, így februárban el lehet majd fogadni őket". Tegnap ellenben már azt vázolta, a jövő héten szavazhatnak a törvényről.
Az ellentmondásosnak tűnő nyilatkozatokkal igyekeztünk szembesíteni Kovács Tibort, cikkünk megjelenéséig azonban nem tudtuk szóra bírni. Az ügyben megkerestük Tóbiás Józsefet, a szocialisták frakcióigazgatóját, aki érdemben nem kívánt nyilatkozni, azt mondta, keressük a témában jártas Kovácsot.
Egyelőre így csak annyit tudunk
biztosan, hogy a jövő évi büdzsé 40 milliárddal kevesebbet biztosít helyközi közlekedésre, mint az idei. (Ez a költségvetés múlt hétfői zárószavazása óta bizonyos.)