2024. november 23. - Kelemen, Klementina

Még több korrupció, az oknyomozó újságírás halála

Egy nemsokára életbe lépő törvény értelmében az újságírók és egyéb érdeklődők nem férhetnének hozzá a cégek azon adataihoz, ami részben tisztázhatná a tulajdonosi hátteret. Az LMP ezért az Alkotmánybírósághoz fordult.
2009. december 9. szerda 08:30 - Pásztor Balázs
Ezek után?

Nemrég kavart hatalmas botrányt az a tény, hogy az oltóanyagokat gyártó, offshore-jellegű Omninvest Zrt. tulajdonosi háttere gyakorlatilag ismeretlen és lenyomozhatatlan, így a magyar államnak és állampolgárainak (elviekben) fogalma sincs kinek is fizet tulajdonképen milliárdokat. Az ügy akkora jelentőségű volt, hogy még a Nemzetbiztonsági Bizottság is összeült, de több információ továbbra sem derült ki. Erre nemrég meghoztak egy olyan törvényt, amely az összes hazai céget közel hasonló helyzetbe hozná - legalábbis a közvélemény számára.

2006. évi cégtörvény 2009. évi módosítása bekezdései szerint „(4) a természetes személyek tekintetében a cégjegyzékbe bejegyzett lakóhelyet a közfeladatot ellátó szervek (így különösen bíróság, ügyészség, nyomozó hatóság, más közigazgatási szerv, stb.) közfeladataik ellátása érdekében – erre irányuló külön kérelem benyújtása nélkül - ismerhetik meg.

Egyéb személyek törvényben biztosított jogaik gyakorlásához vagy törvényes érdekeik védelmében a cégjegyzékbe bejegyzett lakóhelyet kizárólag a céginformáció iránt benyújtott kérelem alapján ismerhetik meg.” Valamint „(5) a(4) bekezdés szerinti egyéb személyek tekintetében az adatszolgáltatás tényét a céginformációs szolgálat köteles az elektronikus rendszerben oly módon rögzíteni, hogy az érintettet az adatszolgáltatás időpontjáról, a kért adatokról - ha törvény másként nem rendelkezik - az adatszolgáltatás időpontjától számított öt évig tájékoztathassa. Törvényes jogcím hiányában az információkérőnek az érintettek hozzájárulását igazolnia kell.”

Hogy pontosan mit jelent ez? Azt, hogy a rendőr, vagy más hivatalos szerv továbbra is lazán hozzáférhet a cégtulajdonosi adatok cím-részéhez, ám az újságíró számára az nem lesz „közfeladat ellátása”, hogy a közt tájékoztassa, így ők csak akkor kaphatják meg a cég ezen adatait, ha ahhoz maga a cég hozzájárul. És mint tudjuk, a cégtulajdonosok nagyon is szeretik leplezni a kilétüket, kapcsolataikat.

Az oknyomozás halála

Igaz, az eddigi trend sem volt túl „sima ügy”, de elég idő és némi figyelmesség belecsempészésével rá lehette jönni, hogy ki is áll tulajdonképpen egy cég mögött. Ugyanis a jól bevállt gyakorlat az volt, hogy az igazi tulajdonosok - főként politikusok - rokonok, szomszédok, ismerősök nevére íratják a cégüket, hogy ne lehessen közvetlenül hozzák kötni a vállalkozást. Ám némi utánaásás, címegyeztetés, kutakodás után a legtöbb esetben az újságíró képes rájönni arra, hogy ki is áll a kérdéses cég mögött - főleg azért, mert ezek az emberek sokszor az ingatlanjaik egy részét is ugyanezekre íratták.

A lényeg, hogy több ezer Kovács László lehet Magyarországon, de csak egy lakik a hódmezővásárhelyi Pitypang utca 43-ban. Így lehetett lebuktatni olyan polgármestereket, akik saját rokonuknak adnak végső soron megrendelést, ahogy azt is, hogy milyen politikai érdekek húzódtak egy-egy gazdasági ügylet, netán mutyi mögött.

Hogy egy konkrét példát hozzunk: ha a törvény eddig is életben lett volna, akkor valószínűleg soha tudhatta volna a közvélemény, hogy a Centrum Kft. mögött MSZP-s és fideszes erők is meghúzódnak - ahogy azt sem, hogy amikor Kupper András pár hónapja eladta a cégtulajdon-részét, csupán az egyik rokonának passzolta azt át.

A törvény életbelépésével jórészt elveszne a sajtó amúgy is gyenge őrszem-szerepe a gazdasági és politikai ügyek jó része felett. Tehát még kevesebb következménnyel és lebukás-eséllyel lehetne csókosoknak juttatni állami megrendeléseket, közbeszerzéseket, és lehetne kötni olyan üzleteket, amik a tulajdonviszonyok ismeretével átlépnék a pofátlanság határát. A magyar közéletet ismerve pedig biztosak lehetünk benne, hogy honatyáink mindezt ki is használnák. Ezen „célokért” törvényalkotóink a szent adatvédelem nevében cselekedtek.

Irány az alkotmánybíróság!

Eme folyamatot az LMP sem nézhette tétlenül - már csak azért sem, mert a párt anti-korrupciós programjának 12 pontjában pont a fenti elv ellentéte szerepel („biztosítjuk, hogy átlátható legyen a közhatalmat gyakorlók és a köztulajdonban álló vállalatok döntéshozóinak üzleti kapcsolatrendszere.”)

Ezért Schiffer András szóvivő vezényletével a párt az Alkotmánybírósághoz (AB) fordult, és megtámadta a törvénymódosítást: „Az LMP alkotmányosan aggályosnak tartja, hogy a módosított cégtörvény ezekben az esetekben is lehetetlenné teszi az egyes szereplők beazonosítását. Az új szabályozással a parlament az állami és önkormányzati mutyikban érintett személyeknek dobott mentőövet. A tényfeltáró újságírás korlátozása hiteltelenné teszi a Kormány anti-korrupciós törekvéseit.”

Az AB-hez benyújtott indoklás szerint az elfogadott törvény a fogyasztók és munkavállalók védelmét nehezíti, valamint a cégnyilvántartás közhitelességét rombolja. Ráadásul azt is gátolja, hogy „az állampolgárok - tipikusan a szabad sajtón keresztül - ellenőrizhessék a közvagyonnal folytatott gazdálkodást és a közpénzek felhasználását.” Természetesen szóba kerül az alkotmány deklarálta sajtó- és információszabadság is - de hogy ez mire lesz elég az AB előtt, az majd kiderül. Azonban mindenki érdekében reménykedünk abban, hogy az taláros testület belátja az ügy komolyságát, és ennek megfelelően dönt.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását