Válságban is kelendő a biocsoki
A közhit szerint a fogyasztók válságos időkben elfordulnak a fényűzési cikkektől - de ezt hiába mondanánk a Green and Black,s brit biocsokoládé híveinek.
2009. december 31. csütörtök 11:45 - HírExtra
A cég 2005 óta a Cadbury édességipari óriás tulajdonában van, de a Green and Black története 1991-ig nyúlik vissza: ekkor alapította Craig Sams és felesége, Josephine Fairley környezetvédelmi kérdésekkel foglalkozó újságírónő. Craig korábban az úttörő szerepet játszó Whole Earth nevű biotáplálék-cég létrehozója volt.
A házaspár a közép-amerikai Belize-ben töltött vakáció során ismerkedett meg a helyi csokoládéval és úgy rákapott az ízére, hogy elhatározta: céget alapít, amely a helyi termelőktől megvásárolja a biomódszerekkel előállított kakaót és abból minőségi, magas kakaó- és alacsony cukortartalmú feketecsokoládé-táblákat állít elő - írta a The New York Times.
A cég nevében a Green - zöld - szó a pár környezetvédelmi és biotermesztési céljaira utal, a Black (fekete) a kakaótartalomra.
A vállalkozás kezdettől fogva bio- és méltányos kereskedelmi cégként jelentkezett, ami azt jelenti, hogy a kakaót közvetlenül a belize-i maja termelőktől, közvetítők kizárásával szerzi be és magasabb árat fizet érte, mintha ezek a parasztok a megszokott piaci csatornákon keresztül értékesítették volna a termést.
A Green and Black közlése szerint Maya Gold nevű csokoládétáblája az első méltányos kereskedelem útján piacra került csokoládétermék volt Nagy-Britanniában. Ugyanakkor a házaspár úgy döntött, hogy a márkát luxuscsokoládéként vezeti be, nem a szűkebb erkölcsi és ökológiai szempontokat emeli ki.
A terv bevált. 1999-re, amikor külső befektetők többségi részesedést vásároltak a cégben, az éves forgalom mintegy 2 millió fontsterlingre nőtt, ami akkor 3 millió amerikai dollárnak felelt meg. Az új befektetésekkel a forgalom 2005-re már 22 millió fontra (6,6 milliárd forint) emelkedett, a Cadbury akkor szerezte meg a Green and Blacket.
Bryan Roberts, a Planet Retail nevű londoni tanácsadó cég kutatási igazgatója a cég sikerét a minőségi csokoládé iránti növekvő keresletnek és méltányos kereskedelmi és bioélelmiszer-stratégiájának együtt tulajdonítja. A termékskála is bővült, kekszek, fagylaltok és ünnepi csomagok is feltűntek a választékban.
A márka kilépett a világpiacra, beleértve Észak-Amerikát is. Ma az amerikai eladások évi 30 millió dollárnak felel meg és az éves forgalom csaknem 30 százalékát képviselik. "Az Egyesült Államok közvetlenül Nagy-Britannia után következik számunkra" - közölte Laurence Bass, a cég nemzetközi igazgatója.
A Green and Black most az észak-európai piacon igyekszik terjeszkedni, főleg Skandináviában, Hollandiában és Németországban tervez beruházásokat az elkövetkező két évben.
Lee Linthicum, az Euromonitor cég globális élelmiszerkutató részlegének vezetője szerint az, hogy a Cadbury megvásárolta ezt a céget, jó példája annak a trendnek, hogy a nagyvállalatok vásárlás révén kívánnak részesedést szerezni a biokereskedelemben.
A Kraft Foods élelmiszeripari cég a maga részéről a Cadburyt próbálja felvásárolni, és ebben része lehet annak, hogy a Green and Black minőségi és ugyanakkor méltányos kereskedelmi márkaként pozicionálta magát és ezzel növelte a Cadbury vonzerejét is.
Lee Linthicum ezt azzal magyarázza, hogy "az emberek egyre jobban tisztában vannak azzal, mit jelent a prémium minőség és ugyanakkor egyre inkább fontosnak tartják azt is, hogy vásárlásaik azt is tükrözzék, mit gondolnak a világról. A magas minőség önmagában már nem elég. Az a sikeres cég, amely ugyanakkor az emberekben visszhangot kiváltó üzenetet is megtestesít."
Forrás: MTI