KHEM: nem a vasútvonalak felszámolására utasít
Nem a személyszállításból a decemberi menetrendváltással kimaradt vonalak felszámolására utasít a Fónagy János fideszes szakpolitikus által hivatkozott intézkedési terv - közölte a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) kommunikációs osztálya csütörtökön az MTI-vel.
2010. január 14. csütörtök 20:55 - HírExtra
Fónagy János csütörtöki sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy megjelent a vasútnak egy olyan belső utasítása, amely a tavaly bezárt 25 vasúti mellékvonalat érintően a jelző- és biztosítóberendezések bontási tervét, ingatlanok eladási előkészítését, valamint sorompók felszámolását írja elő.
A kormány egy újabb trükkel akarja átverni az embereket - fogalmazott ezzel összefüggésben a fideszes képviselő. Emlékeztetett: korábbi tiltakozásaikra az volt a válasz, hogy ezeket a vasúti vonalakat nem bezárják, hanem csak szüneteltetik rajtuk a forgalmat, most azonban az látszik - fűzte hozzá -, hogy véglegesen be akarják zárni az érintett szakaszokat.
A KHEM közleménye szerint aterv azokat a feladatokat összesíti, amelyeket a vasúttársaság szakterületei a vasúti árufuvarozás biztosítása érdekében végeznek majd el az érintett viszonylatokon. A szakmai szempontok alapján meghatározott intézkedések az állagmegóvást és a vagyonvédelmet szolgálják. A most kezdeményezett lépések tartalmukban megegyeznek a hosszabb távú forgalomszüneteltetéseknél alkalmazott mindenkori gyakorlattal.
Mint írják: a személyszállítás szüneteltetésével a mellékvonalakon számos berendezés feleslegessé válik ebben a menetrendi évben. Az árufuvarozáshoz szükségtelen vagyontárgyakkal akkor bánik felelősen, jó gazdaként a vasúttársaság, ha azokat az esetleges károktól akár leszerelésükkel is megvédi.
A közlemény szerint feladat nélkül maradt a viszonylatokon alkalmazott munkaerő jelentős része is. A teherszállítási igények egyszerűbb biztonsági követelményekkel, kisebb létszámú személyzettel kiszolgálhatók. A dokumentum szerint ezért egyeztetni kell a munkavállalókkal és érdekképviseletekkel a további foglalkoztatás lehetőségeiről.
A levél utasítást ad arra is, hogy a pályalétesítményi szakterület a szakaszok karbantartásáról gondoskodjék, szabályszerű pályafelügyeletet lásson el. Azokat a vonalakat, amelyeken nincs igény teherszállításra, kéthetes gyakorisággal be kell járni, állapotukat folyamatosan ellenőrizni kell.
A szöveg az eddigieken felül előírja az ismételt forgalomba helyezéskor alkalmazandó eljárást is. "Egyértelmű tehát, hogy a vasútvonalak állagmegóvását és vagyonvédelmét célzó intézkedéssorozat csak rosszindulattal, a dokumentum egyetlen intézkedésének az eredeti szándékot eltorzító kiemelésével értelmezhető a vasúti pálya felszámolására tett kísérletként. A vasúttársaság eljárása éppen a megőrzést, a rongálások és egyéb károk mérséklését, az újraindulás lehetőségének fenntartását szolgálja" - áll a közleményben.
A közlekedési minisztérium a további félreértések elkerülése, "a szándékos félremagyarázások megelőzése érdekében" a hivatkozott levelet honlapján teljes egészében közzétette - írják.
Forrás: MTI