Klasszikus zene dzsesszesítve
Egy színpadon lép fel egy klasszikus zongoraötös és egy dzsessz kvintett vasárnap a Művészetek Palotája (Müpa) Fesztivál Színházában délelőtt és délután; a cél megmutatni, mennyi minden közös a zenéjükben.
2010. január 16. szombat 07:50 - HírExtra
A két formáció, az Auer Vonósnégyes és a Fekete Kovács Kornél Quintet Bach, Bartók, Lajtha, Schubert, Mozart és Händel műveinek részleteit szólaltatja meg. A két kvintett mindössze kilenc tagot számlál, mivel mindkettőnek tagja a zongoraszólamot játszó Szakcsi Lakatos Róbert, aki a klasszikus zenében és a dzsessz műfajában való jártasságáról ad számot - tájékoztatták a koncert szervezői pénteken az MTI-t.
Az Auer Vonósnégyesben Szakcsi Lakatos Róbert mellett Oláh Vilmos és Berán Gábor hegedűs, Gálfi Csaba brácsás és Takács Ákos gordonkás zenél, a Fekete Kovács Kornél Quintetben állandó zenésztársa Fekete Kovács Kornél (trombita, szárnykürt), Soós Márton (bőgő), Mohay András (dob) és Bolla Gábor (szaxofon).
A dzsessz által használt alapvető forma, a variáció a klasszikus zenében is igen kedvelt. A barokk korban meghatározó volt az előadók improvizációs képessége. Ami pedig a két együttest mindezeken túl közös zenélésre készteti, az a zenében való teljes feloldódás érzése - közölték a szervezők.
Az Auer Vonósnégyes a napokban nyerte el a Lajtha László Alapítvány és a Magyar Rádió által közösen alapított a Lajtha László-díjat. Minden évben ketten kapják: egy rádiós szerkesztő, illetve egy muzsikus vagy együttes. Idén az Auer Quartet és Bánkövi Gyula zeneszerző, rádiós szerkesztő kapta az elismerést. Az Auer Quartet a Hungarotonnál készítette el a Lajtha-vonósnégyesek CD-összkiadását.
Az Auer Vonósnégyes 1990-ben alakult a Liszt Ferenc Zeneakadémia hallgatóiból. Tanáraik voltak: Mihály András, Kurtág György, Rados Ferenc, és a Bartók Vonósnégyes egyik alapító tagja, Devich Sándor. Az együttes a kitűnő magyar hegedűművész és pedagógus, Auer Lipót (1845-1930) nevét vette fel, aki a Liszt Ferenc Zeneakadémia után 1918-tól a New York-i Julliard School of Music-ban folytatta tanári munkásságát.
Az Auer Kvartett tagjai 1991 telén a londoni Royal Academy of Music vendégeként az Amadeus Vonósnégyes, valamint Pauk György óráit látogatták. Játszottak Kocsis Zoltánnal, Vásári Tamással, Perényi Miklóssal, Jandó Jenővel, Frankl Péterrel, Várjon Dénessel, Bogányi Gergellyel, Berkes Kálmánnal és Lencsés Lajossal.
Repertoárjuk felöleli a klasszikus vonósnégyes-irodalmat éppúgy, mint a kortárs zene legkiválóbb műveit. A Hungarotonnal Weiner- és Dohnányi-műveket, a BMC lemezcéggel pedig Vidovszky László 12 vonósnégyesét vették fel.
Lajtha László a XX. század első felének Bartók Béla és Kodály Zoltán melletti legjelentősebb magyar zeneszerzője, népzenekutatója és zenepedagógusa volt.
Forrás: MTI