Gyerekek irányították a repülőket New Yorkban
Két gyerek irányította a légiforgalmat a világ egyik legforgalmasabb légikikötőjének számító New York-i John F. Kennedy repülőtéren. A vélemények megoszlanak, van aki szerint mindez cuki.
2010. március 5. péntek 07:40 - Csabai Gábor
Egy gyerek irányította New York-i Kennedy reptér forgalmát -
állítja hangfelvételekre hivatkozva a CNN. Az amerikai hírtelevízió adásában elhangzott felvételeken a gyerekhang egy felnőttel felváltva felszállási engedélyt ad néhány repülőgépnek. Az érintett légijárművek vezetői a jelek szerint nem érezték kényelmetlenül magukat, kedélyesen kacarásztak és minden kételkedés nélkül visszaigazolták az utasításokat, majd végre is hajtották azokat. Az egyik pilóta még egyet is értett az időnként megszólaló felnőtt légiforgalmi irányítóval: ha a gyerek nincs az iskolában, be kell vinni a szülők munkahelyére.
Randy Babbitt, a Szövetségi Légyügyi Hatóság – FAA - munkatársa a CNN-hez eljuttatott közleményében nem csak a szervezet által támasztott szabályok megszegéséről beszélt, hanem próbálta menteni a menthetőt: szerinte az eset messze nem tükrözi a szakmában dolgozók színvonalát. Babbitt néhány részletet is elárult az esetről. Maga az incidens még február 16-án történt, mikor egy egyébként veterán légiforgalmi irányító bevitte a munkahelyére a kisfiát, a hírek szerint ő kommunikált a repülőgépekkel. Egy neve elhallgatását kérő FAA-tisztviselő szerint ez az eset másnap megismétlődött, akkor a lányával jelent meg a dolgozó a toronyban. A CNN honlapján olvasható beszámoló alapján az FAA felmentette mind a kérdéses légiforgalmi irányítót, mind az akkor a toronyban tartózkodó szolgálatvezetőt.
Ciki vagy cuki?
Cim
A New York-i incidens ugyan nem torkollott balesetbe, ellenben volt tragikusabb fejezete is a repülés és a gyerekek kapcsolatának. 1994 márciusában az orosz Aeroflot légitársaság egyik repülőgépe azért zuhant le, mert a járat pilótája megengedte a vele utazó fiának a jármű vezetését. A 75 utas közül akkor mindenki meghalt.
Az amerikai televíziónézőket megosztja az incidens. Egy részük nemes cselekedetnek tekinti az édesapa azon tettét, hogy lehetőséget adott gyerekének a munkába való belekóstolásba. Egy volt pilóta, Dave Pascoe szerint a hangfelvételekből nyilvánvalóvá válik a helyzet veszélytelen mivolta. Szerinte ez egy ellenőrzőtt helyzet volt. Ezen a véleményen van Pető György pilóta is, aki jelenleg magánrepülőgépek rendszeres kapitánya. Szerinte a százak veszélyeztetéséről szóló feltételezések túlzóak. Úgy gondolja, az utasításokat a felnőtt légiforgalmi irányító mondta tollba és ezt ismételte meg a mellete lévő gyermeke. A CNN által megszólaltatott nézők egyike pedig egyenesen cukinak nevezte a gyerek toronybéli ténykedését. Az ellenvélemények szerint teljesen elítélendő az édesapa tette, civileknek, pláne gyereknek semmi keresnivalójuk nincs az irányító toronyban.
Felmerül a kérdés, miért nem tűnt fel, vagy ha mégis, miért fogadták el fenntartások nélkül a pilóták a nyilvánvaló módon gyermekhangon adott utasításokat. A hírtelevízió által közzétett hangfelvételen két légitársaságot nevesítenek. Az egyik a csak az Egyesült Államokon belül repülő JetBlue, a másik a mexikói nemzeti légitársaság szerepét betöltő Aeroméxico. Míg előbbi nem rendelkezik európai irodával, a mexikói cégnek van magyar képviselete. Itt próbáltunk rákérdezni arra, indít-e a légitársaság bármiféle vizsgálatot az esetben. Érdeklődésünkre annyit közöltek, hozzájuk semmilyen információ nem érkezett az ügyben.
Itthon is megtörténhet?
Fehér Imre, a magyar légiforgalmi irányítókat foglalkoztató HungaroControl Zrt. kommunikációs vezetője tőlünk értesült a New York-i esetről. Mint kifejtette, nem tud hasonló magyar incidensről és elképzelhetetlennek tartja azt is, hogy ez Budapesten a jövőben előforduljon. A Ferihegyi irányítótorony a reptér területén belül található, így a toronyba való bejutáshoz a légiforgalmi vezérigazgató-helyettes engedélye mellett a repülőtér jóváhagyása is szükséges. Arra a kérdésre, hogy a gyerekhangon kiadott parancsot figyelmen kívül kellett volna-e hagynia a pilótáknak, Fehér Imre elmondta: a kapitányok nem mérlegelhetik a rádióban elhangzó utasítások eredetiségét, azoktól csak a repülőgépek összeütközésére figyelmeztető berendezés jelzése esetében térhetnek el. Ettől függetlenül nem tartja valószínűnek, hogy itthon a gyermekhangon kiadott, egyébként helyes utasítást feltétel nélkül teljesítették volna a pilóták. A New York-i incidenst követően az Egyesült Államokban az FAA megtiltotta a civilek, családtagok számára az irányító tornyokba való belépést: kérdés, miért csak most tették ezt?
Forrás: CNN/Hírextra.hu