Új alaptantervet akar a KDNP
Új Nemzeti Alaptantervre (NAT) van szükség, amely az ismeretekre épít, mert ez biztosítja azt, hogy a nemzeti műveltséget tovább adjuk - mondta Hoffmann Rózsa, a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) oktatáspolitikusa Kecskeméten.
2010. március 5. péntek 08:41 - HírExtra
Ha nincs tanterv, ha nincs deklarált kötelező tananyag, akkor nincs biztosítva, hogy a nemzeti műveltségünk "tovább megy" - mondta a szakpolitikus az Erkölcs és tudás címmel megrendezett fórumon.
Hoffmann Rózsa hangsúlyozta: a 2003-ban módosított NAT kompetenciákat tartalmaz, de "nem kell hozzá pedagógusnak lenni, józan ésszel is könnyű belátni" hogy ismeret és tudás nélkül nincsenek kompetenciák.
Emlékeztetett arra: a tanterv több mint két évszázad óta a magyar neveléstörténetben és Európa-szerte az a dokumentum, amelyben az állam, élve a jogával, felelősségével, valamilyen mértékben előírja azt, hogy mit kell az iskolában tanítani.
Elfogadhatatlannak nevezte, hogy 2003-ban szakítottak ezzel a két évszázados hagyománnyal.
Azt természetesnek tartja a KDNP oktatáspolitikusa, hogy az intézményeknek és a tanároknak is meg kell adni azt a szabadságot, hogy önállóságot vigyenek a helyi tantervbe, de ez az elsajátítandó ismeretanyag tíz százalékáig terjedhet.
A szakpolitikus szerint a kompetenciák nagy vonalakban a megszerzett ismereteknek, attitűdöknek a gyakorlatban való alkalmazását jelenti, valamint képességek, készségek, jártasságok együttesen.
"A semmiről nem lehet kommunikálni, ahhoz tudni kell valamit" - tette hozzá.
Hoffmann Rózsa előadásában hangsúlyozta: akik szembe fordítják az ismeretet a kompetenciákkal és csak a kompetenciák fejlesztését dicsőítik, ezzel relativizálják az ismereteket.
Tapasztalatai szerint kezdi a társadalom felismerni, hogy ami az iskolában történik, az nem az iskola belügye. A társadalom számára nem mindegy, hogyan jönnek ki a gyerekek az iskolából, tartják-e azt az értékrendet, hiszen ők fogják alkotni a jövő társadalmát - mondta.
A KDNP oktatáspolitikusa megismételte korábbi álláspontját: Pártja oktatáspolitikai elképzelései között a pedagógusok munkáját egy külső, objektív, szakmai ellenőrzési-értékelési rendszer keretében vizsgálnák, mert a rendszer alkalmas arra, hogy megerősítse a tanárt, fokozza biztonságérzetét.
Hozzátette: Európában mindenütt alkalmazzák a külső, objektív értékelést csak Magyarországon nem.
Hoffmann Rózsa a Fidesz-KDNP országgyűlési képviselője, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Kar Tanárképző Intézetének intézetvezető docense.
Forrás: MTI