A Balatonring-ügy áttekintése
Egyre átláthatatlanabb a Sávolyi beruházás körül kialakuló botrány. A HírExtra ezen a helyzeten szeretne változtatni. Időrendbe szedtük, hogy mi történt a Balatonring körül 2008 nyarától kezdve.
2010. március 8. hétfő 14:59 - Pénzes Dávid
90 millió euróba kerül
2009. július 7. kedd 11:39
Vicente Cotino Escriv, a Sedesa csoport elnöke bejelenti, várhatóan 2010 szeptemberének utolsó előtti vasárnapján kerül sor az első gyorsaságimotoros-világbajnoki futamra a pályán.
Escriva szerint a beruházás költsége megközelítőleg 90 millió euró lesz, ebből negyvenmilliót az MFB fedez. A hitelfelvétel tárgyalási folyamata zajlik, szeptember 1-re kell aláírni a szerződést.
Munkagépek
2009. július 24.
Újhelyi is megjelenik
Ujhelyi István mint államtitkár, és mint a nemzeti turisztikai bizottság elnöke arról beszélt, 1986-ban a Forma-1 megépítésénél is komoly vitákat váltott ki, hogy milyen állami szerepvállalás mellett valósuljon meg a beruházás. Ma már megkérdőjelezhetetlen, hogy az ország egyik legfontosabb attrakciója valósult meg mind marketing, mind bevétel szempontjából. Hozzátette, a Balatonringen sorra kerülő világbajnoki futamok 2010-től szerepelnek a nemzetközi versenynaptárban, a pontos időpontot napokon belül bejelentik. Ettől kezdve öt évig a verseny megrendezési joga a magyaroké lesz, miközben a nemzetgazdaságilag is fontos beruházás magánbefektetők által valósul meg.
Pénteken több mint kéttucatnyi munkagép vonul fel a Balatonring megépítéséhez szükséges földmunkák megkezdéséhez. Suchman Tamás közli, a befektető saját kockázatra kezdi el az építkezést, miközben az MFB-vel még folyik a tárgyalás az igényelt hitelről. A Sedesa cég által irányított konzorcium 30 százalékos önerő mellett 70 százalékban hitelből kívánja megvalósítani a beruházást. (Az eredeti tervek szerint feles arányban volt az önerő és a hitel, de időközben mintegy 10 százalékkal csökkent a beruházás költségvetése, illetve a megdrágult hitel kamatterheire is hitelt kíván felvenni a beruházó - ez módosított az arányokon.) Az MFB a hitelígérvény elkészítését augusztus közepére ígéri – mondja Újhelyi István, államtitkár.
KPMG a képbe kerül
2009. szeptember 2.
A Népszabadság szerint közelebb került a Sedesa az MFB-től remélt hitelhez. A bank által felkért pénzügyi tanácsadó, a KPMG átvilágította a konzorcium üzleti tervét, s azt elfogadhatónak ítélte. Ez azért fontos, mert a fejlesztési bank részben a KPMG minősítése alapján dönt a 45 millió eurós hitelről. Arról, hogy miért késik a hitelszerződés megkötése, ellentmondásosak a hírek: a Sedesa a bankot hibáztatta, de olyan - rendre tagadott - pletykák is lábra kaptak, amelyek szerint megingott a befektető pénzügyi helyzete.
Kész a csatornahálózat
2009. október 2.
Elkészül Sávoly csatornahálózata. Ez volt a feltétele, hogy magvalósíthassa a Balatonring projektet. A beruházás átadásakor a beruházó spanyol Sedesa cég projektvezetője elmondja, az eddigi előkészületekre, a település csatornázására és a félig elkészült szennyvíztisztító telepre eddig mintegy 6 millió eurót fordítottak.
Jóváhagyás
2009. december 29.
Az MFB jóváhagyja a Balatonring beruházójának hitelkérelmét. Az MFB 25 év futamidejű 50 millió euró, 15,3 milliárd forint hitelt nyújt a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft.-nek. A kölcsönszerződést legkorábban január közepén írhatják alá, ha addig a beruházó teljesíti a szerződéskötési feltételeket.
Remény
2010. február 19.
„Akár tíz napon belül aláírhatja a hitelszerződést az MFB a Balatonring beruházójával, így nem lesz akadálya a nyári próbafutam és az őszi verseny megtartásának” - mondja Suchman Tamás. A politikus szerint a csúszás okai között szerepel a bürokrácia, továbbá az, hogy "kényes politikai időket élünk".
Robban a bomba
2010. február 25. csütörtök 10:20
A Balatronring legfontosabb technikai adatai:
A pálya hossza: 4,232 km
Szélessége: 14/15 m
Becsült legnagyobb sebesség: 315 km/ó
Becsült legkisebb sebesség: 96 km/ó
Becsült átlagsebesség: 166 km/ó
Leghosszabb egyenes szakasz: 840 m
Második leghosszabb egyenes szakasz: 680 m
Kanyarok száma: 16 (8 bal- és 8 jobbkanyar)
A leghosszabb kanyar: 100 m
A legrövidebb kanyar: 30 m
Befogadóképesség: 80 ezer néző
Parkolóhelyek száma (versenynapokon): 20 ezer autó és 12 ezer motorkerékpár
Állandó parkolóhelyek száma: 9 ezer
Boxok száma: 46
A Pénzügyminisztérium szakértői túl kockázatosnak, gazdaságtalannak és jogszerűtlennek tartják a Balatonring sávolyi motorversenypálya megépítésének állami támogatását - írja az index.hu, a birtokába került, belső használatra készült pénzügyminisztériumi anyagra hivatkozva.
A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium és a Pénzügyminisztérium által előkészített, a pénzügyminiszter által azonban végül nem támogatott előterjesztést 2009. október végén fogadta el a kormány, 20 milliárd forint állami támogatást és 15 milliárd forint állami hitelgaranciát ítéltek oda a beruházásra.
Oszkó Péter pénzügyminiszter állítólag azért nem írja alá a Motorcentrum hitelgaranciájáról és állami támogatásáról szóló kormány-előterjesztést, mert a PM szakértői túl kockázatosnak, gazdaságtalannak és jogszerűtlennek tartják elképzelést.
A szakértői anyagban egyebek között az áll, „kockázatos a bevételek alakulása, s ennek következtében a hitel törlesztését nem látjuk biztosítottnak. A működtetetés során olyan jelentős összegű költségvetési támogatást vesznek figyelembe, amelyek nem szerepelnek a középtávú költségvetési tervekben, ezért ennek biztosítása csak az államháztartási hiány – nemzetközi vállalásainkkal ellenkező – növelésével lenne lehetséges”.
A PM szakértői szerint „nem számszerűsíti az anyag a projekt megvalósításának és működtetésének költségvetésre gyakorolt pozitív hatását (munkahelyteremtés, adóbevételek, stb.), és ennek hiányában nehéz alátámasztani bármiféle állami szerepvállalást”. Azt is írják, hogy „a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben, amikor a vállalkozások nehezen jutnak finanszírozási forráshoz, nem tartjuk elfogadhatónak az MFB forrásait ilyen célra és ilyen kockázatos projektre allokálni”.
Magyarázkodás
2010. február 27.
A Sedesa szerint az MFB-től várt 15,3 milliárd forintos hitelt kemény piaci feltételekkel kapják, annak feltétele többek között az 5,34 milliárd forintos önerő, fedezete pedig a felépülő pálya.
A beruházók hangsúlyozzák, hogy az a 20 milliárd forint, amit állami támogatásnak neveznek valójában a MotoGP nemzetközi jogtulajdonosa, a Dorna felé a Turizmus ZRt. által 10 év alatt összesen fizetett versenyszervezési szolgáltatási díj, amiért a jogtulajdonos cég ellenszolgáltatásként a versenyszervezés jogát, és egyébként nagyon magas értékű ország marketingszolgáltatást ad cserébe. Ilyen például, hogy a több mint 200 országban közvetített esemény során szinte az egész világon láthatják Magyarországról a 30 másodperces reklámfilmet, de még sok egyéb marketinglehetőséget is biztosít a szerződés.
Aláírható
2010. március 5.
„Adottak a feltételek ahhoz, hogy szerdán délutánig lezáruljon a Balatonring beruházás hitelszerződésének előkészítése és azt aláírják a felek, ami feltétele annak, hogy határidőre elkészülhessen a motorversenypálya” - jelenti be Suchman Tamás.
Furcsa hatástanulmány
2010. március 5.
Kiderül, hogy a 20 plusz 15 milliárd állami pénz sorsáról egy hatástanulmány után döntött a kormány. Ezt a tanulmányt az MFB rendelte meg, a KPMG Tanácsadó Kft. készítette el, de a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. fizette. Azaz a hitelt igénylő cég fizette a hatástanulmányt, ami alapján megkaphatja a hitelt.