Bedőlhet az egész 4-es metró
Újabb BKV botrány a láthatáron. Sőt, talán már annyira közel, hogy a részletei is egyre jobban látszanak. A 4-es metró is súlyos bajba került.
2010. március 17. szerda 14:19 - Pénzes Dávid
Az ügy bonyolult, de maradjunk az érthető és száraz tényeknél: a 4-es metró lebonyolító mérnöki cége az Eurometro. Itt 65 független mérnök dolgozik azon, hogy leigazolja a teljesítéseit a kivitelezőknek a DBR Metro felé, ők végzik a munkák minőségének vizsgálatát valamint a biztonságosságot is, majd minden alvállalkozói számlát ők ellenjegyeznek. Mindezek miatt az Eurometronak teljesen függetlennek kell lennie a kivitelezőtől és a beruházótól, hiszen csak így kerülhető el az összeférhetetlenség.
Magyarán szólva az Eurometro mérnökeinek teljes függetlensége az egyik záloga annak, hogy a projekt fölé ne vetüljön a korrupció, és a mutyizás árnyéka.
Ellenőriz, de közben tanácsot is ad?
Törvénysértés vagy szerződésszegés
"Lebonyolító mérnök hiányában a munkákat valamennyi helyszínen le kellene állítani, hiszen nem lesz, aki műszaki ellenőrként a vállalkozók teljesítését igazolja, a számlákat és kifizetéseket jóváhagyja, vagy a munkák minőségét és biztonságát ellenőrizze. Ebben a helyzetben a DBR vagy törvényt sért vagy szerződést szeg." - írta a Közbeszerzési döntőbizottság.
Az Eurometro 1998-tól vesz részt a 4-es metró beruházás különféle ellenőrző munkálataiban, 2006-ban pedig egy kifejezetten jelentős, 8, 8 milliárd forintos megbízást kaptak. Ezzel a megbízással kapcsolatban komoly problémák merültek fel. Vitézy Dávid, a BKV felügyelőbizottságának (egyetlen) Fidesz által delegált tagja már akkor felvetette, hogy ez a cég nem csupán a kivitelezők felé igazolja a teljesítéseket, hanem közben tanácsadói szerződésben a kivitelezőknek is ad tanácsot.
Ezt a visszaélés gyanút akkor a felügyelőbizottság lesöpörte az asztalról (hét ellenszavazat Vitéz egyetlen szavazatával szemben) és nem indult kivizsgálás. Holott ez rendkívül súlyos probléma, mert az egész uniós pályázati pénz sorsát veszélybe sodorhatja. Hiszen az unió csak olyan, teljesen tiszta beruházásra ad támogatást, amit egy egyértelműen független ellenőrző mérnöki cég végez.
A szerződésbontás
További komoly gond, hogy az Eurometronak 2012-ig van szerződése a DBR Metroval. Ám a szerződésben foglalt teljes összeget már ebben az évben kifizették. Emiatt most a BKV szerette volna meghosszabbítani a szerződést, hogy még több pénzt adhasson a cégnek. Ám a meghosszabbítás nem csupán egy tollvonás: nyílt pályázatot kell kiírni. Éppen ezért, a Közbeszerzési Döntőbizottság nem engedte, hogy pályáztatás nélkül oldják meg a helyzetet.
A BKV közgyűlése ezért úgy döntött, befejezik az Eurometroval való munkát. Az ellenőrzést és a számlák ellenjegyzését természetesen továbbra is el kell valakinek látnia, ezért az a döntés született, hogy a cég 65 emberét
a BKV átveszi, és saját berkein belül alkalmazza. Ez megint komoly gond, hiszen innentől kezdve őket nem lehet független mérnöknek nevezni. A BKV saját projektjét nem ellenőriztetheti a saját embereivel.
Ráadásul…
A hab a tortán, hogy a 4-es metró beruházásban már évek óta nincsen független ellenőrző mérnöki csapat. Ez pedig egy ekkora beruházásban, ahol uniós pénzre is számítunk elengedhetetlen, hiszen előírás.
Csakhogy ne keverjük: az Eurometro elméletben a független lebonyolító mérnöki csapatot adta, a független ellenőrző mérnököknek a teljes beruházás fölötti ellenőrzés lenne a feladatuk, és mint említettük ilyen nincs már jó ideje.
Most, hogy se ellenőrző, se lebonyolító mérnöki cég nincs, az uniós pénzek folyósítása komoly veszélybe kerülhet.