Fidesz: MSZP ebédre, vacsorára Jobbik?
Orbánék javára dől el az utóbbi hetekben a Fidesz és a Jobbik közt kirobbant kampányharc. Legalábbis a Szonda szinte még meleg közvélemény-kutatása szerint. Ha nem csak a haditudósításokra, hanem a győztes taktikára is kíváncsi, katt ide!
2010. április 6. kedd 12:29 - Nagy András
A Fidesz javára dől el az utóbbi hetekben a Jobbik és a legnagyobb ellenzéki párt közt kirobbant kampányharc. Legalábbis a Szonda Ipsos szinte még meleg, március 27-e és április 2-a között készített
közvélemény-kutatása szerint. A biztos szavazók válaszainak összesítése után az intézet arra jutott, hogy Fidesz mintegy öt százalékkal erősödött az elmúlt időben, az MSZP tábora továbbra is tetszhalott állapotban van, míg az utóbbi hónapokban rendre javító Jobbik-bázis ezúttal mintegy négy százalékkal zsugorodott.
Hogy mi áll a Fidesz-tábor további bővülése, a szocialisták csipkerózsika álma, valamint Vonáék váratlan gyengülése mögött, arra ezúttal a Political Capital (PC) igazgatóhelyettesével kerestük a választ. Juhász Attila, miután szokásához híven ezúttal is jelezte, a különböző közvélemény-kutatók hónapról-hónapra készített felméréseivel a relatíve magas, mintegy 4-5 százalékos hibahatár miatt nem árt vigyázni – elmondta: közvetlenül a választás előtt mintha valóban megtorpanóban lenne a nemzeti radikális párt felszálló ága.
Botrányszagra gyűl a Fidesz szavazó
MSZP: Mozgósítással Szőröző Párt
Továbbra is csak szöszmötöl az általa is kulcsfontosságúnak titulált saját bázisa mozgósításával az MSZP. A párt a kampány ellenére sem képes feljebb tornászni magát – legalábbis a közvélemény-kutatók kimutatásai szerint. Ez azonban nem feltétlenül jelenti, hogy a hagyományosan passzív baloldali szavazók ne aktivizálódhatnának közvetlenül a szavazás előtt: mint ismert, 2002-ben és 2006-ban is jó pár százalékot hoztak az MSZP-nek az utolsó utáni pillanatban ébredő szavazói.
Ezt a PC elemzője elsősorban a párt körül az utóbbi hetekben kirobbant botrányokkal magyarázza, amelyek napirendre kerülésében nem kis szerepe volt a Fidesz-közelinek mondott média érezhető hangsúlyváltásának. (A Magyar Nemzet, a Magyar Hírlap, a Hír TV, az Echo Tv, a Helyi Théma stb. az utóbbi napokban mintha „elfelejtette” volna a szocialistákat, helyettük inkább a szélsőjobboldali veszélyre való felhívással van elfoglalva – a szerk.)
Jól látható, hogy a Jobbikkal való nyílt konfrontációt nem elsősorben a Fidesz, hanem a hozzá közel álló sajtó vállalta magára – mondja a PC igazgatóhelyettese. Hozzátette, ez bizonyos lapok, például a Magyar Hírlap esetében, amely egészen eddig kifejezetten Jobbikos retorikát alkalmazott, „valami elképesztően hiteltelen”. Azonban – mint mondja, – a botrányok nem csak a jobboldali sajtóban kaptak teret: a teljes online médiafelület, valamint a kereskedelmi tévék egyaránt felkapták a jobbikos ügyeket.
A botrányok felszínre kerültével a Jobbik hasonló helyzetbe került, mint korábban az MDF: ahelyett, hogy a programjáról, az elképzeléseiről beszélhetne, úton útfélen magyarázkodásra kényszerül – mondja Juhász. Szó sincs azonban arról, hogy a továbbra is igen erős pozíciókkal bíró radikálisok egy csapásra fogatlan oroszlánokká váltak volna – figyelmeztet. A Jobbik ugyanis a parlamenten kívülről érkezve biztos bejutónak számít, támogatottsága továbbra is viszonylag magas és
minden esélye megvan rá, hogy a következő Parlamentben meghatározó erő legyen.
Fidesz-taktika: bele a közepébe
Csupán a Jobbik körüli balhé az oka a Fidesz-tábor további erősödésének, vagy más körülmények is közrejátszanak? – kérdeztük Juhászt. Nem csak, ugyanakkor valószínű, hogy a potenciális Fidesz-tábor mintegy harminc százalékát is kitevő Jobbik-szimpatizánsok közül az elmúlt napokban jó páran gondolták újra a radikális párthoz való viszonyukat, s tették magukévá a legnagyobb ellenzéki párt „Csak a Fidesz!” jelszavát.
A Fidesz-tábor gyarapodása azonban nem pusztán a Jobbik felé kacsintgatók egy részének a „Fidesz-karámba” való terelődésének köszönhető. Juhász szerint könnyen elképzelhető, hogy az ellenzéki párt azzal, hogy az utóbbi időben kampányüzeneteivel és retorikájával is egyre inkább középre igyekszik pozícionálni magát, a bizonytalan szavazók máig széles (az összes szavazásra jogosul magyar állampolgár arányában mintegy 36 százalékos) bázisából is jókat merített.