A hét legócskább kampányfogásai 6.
Heti összeállításunkban ezúttal Gyurcsány Ferenc bravúros hárításáról, Orbán Viktor sikeres beszólásáról, Szanyi Tibor színváltójáról, Szijjártó Péter népkielégítéséről, valamint Schmitt Pál magyaros magyarázatáról olvashatnak.
2010. április 23. péntek 12:44 - Nagy András
Tetszik vagy sem, megérkeztünk a 2010-es országgyűlési választási kampány finisébe. S ahogy az ilyentájt már lenni szokott, a politika minden idegszálával ránk, választópolgárokra összpontosít. A nagy igyekezetbe persze hibák, mi több, arcpirító blamák is csúsznak. Mint látni fogjuk, ezeket néhol figyelmetlenség, máskor kényszer, egészen kivételes esetekben pedig szimplán az emberi pofátlanság produkálja.
A választás második fordulójáig futó hat részes sorozatunkban arra vállalkozunk, hogy megosztjuk önökkel az adott hét öt legócskább kampányfogását. Lássuk, mivel fárasztottak bennünket a pártok ezen a héten!
1. Gyurcsány Ferenc bravúros hárítása
Gyurcsány Ferenc szerint a választási vereség nemcsak az MSZP, hanem a magyar baloldali közélet egészének a kudarca. A volt kormányfő mindezt egy kőbányai lakossági fórumon hangoztatta. Most ez akkor azt jelenti, hogy például az őszödi beszédnek, a kudarcba fulladt reformoknak vagy a számos (számtalan?) korrupciós botránynak is azok az emberek lennének a részfelelősei, akik szívükben ma is baloldali érzelműeknek vallják magukat, de az MSZP-re, mint pártra már nem képesek ikszelni?
2. Orbán Viktor sikeres beszólása
Orbán Viktor pénteki közlése szerint a Fidesz szervezeti ereje önmagában talán nem elegendő ahhoz, hogy a választókat egy ilyen nagy győzelem után még egyszer elvigye a szavazóurnákhoz, az azonban segíthet, hogy Magyarország ráérzett a siker ízére. A Fidesz miniszterelnök jelöltjének kijelentésébe tulajdonképpen nem lehet belekötni. Valóban létezik az úgynevezett győzelem-effektus, amikor a mindenki a nyertesekhez akar tartozni, így akkor is feléjük „húz”, ha korábban nem őket pártolta. Más kérdés, mennyire illik erre akár csak burkoltan is hivatkozni.
3. Szanyi Tibor színváltója
Természetesen nem csak nekünk tűnt föl, hogy a második fordulóra az MSZP plakátrajzoló kisiparosai mintha elfelejtették volna, melyik párt bérelte fel őket. Ezen a héten a teljes magyar nyilvánosság arról érdeklődött a szocialistáknál, hogy van az, hogy nem egy jelöltjük 1. lefelejtette pártja logóját választási plakátjairól, 2. meglehetősen ismerősen csengő szlogenekkel operál. Mint ma már tudjuk, lehet más a kampány, hiszen az OVB nem marasztalta el az MSZP-t azért, mert kifüggesztvényein felhasználta az LMP szlogenjét. Ezek után már egy szót sem szólunk arra, hogy Szanyi Tibor a hét közepe óta nem piros, hanem teljesen zöld plakáton buzdít szavazásra.
4. Szijjártó Péter népkielégítése
Szijjártó Péter a Fidesz nevében nem javasolja a távozó minisztereknek, hogy felvegyék milliós lelépti díjaikat. Mint a kormányra készülő ellenzéki párt szóvivője megjegyezte, „jelen helyzetben az ország olyan rossz állapotban van, hogy azok, akik ezt a rossz állapotot és mély válságot előidézték, a fizetésüket sem érdemlik meg sok esetben, nemhogy a végkielégítésüket.” Szijjártó Péter alighanem a nép nevében szólt, mikor ezeket közölte, csak azt felejtette el, hogy a távozó állami vezetők nem rendelkezhetnek arról, hogy ne kapják meg a törvény szint nekik járó juttatásokat. Legfeljebb annyit tehetnek, hogy jótékony célra ajánlják fel azokat.
5. Schmitt Pál magyaros magyarázata
A kampányfogás, amit befejező listánk utolsó helyére tettünk, még a múlt hét végén történt, ám minthogy csak ennek a hétnek az elején értesültünk róla, továbbá olyan blamáról van szó, amely toronymagasan kitűnik az idei langyos kampányból, úgy döntöttünk, itt a helye. Történt, hogy a főváros VI. kerületében induló fideszes Illés Zoltán a múlt héten három alkalommal pénteken, szombaton, és vasárnap is kiállt az utcára, hogy ott kedvezményes élelmiszerosztást alkalmazzon kizárólag a helyi lakosságon. Hogy ez mennyire etikus húzás így kampány idején, abba ne is menjünk bele (Illés szerint nem erkölcstelen egyébként), ám amit az osztogatásra meghívott Schmitt Pál nyilatkozott, azon csak mosolyogni lehet. Azt mondta, „azért jöttek az emberek olajat, cukrot és lisztet venni, mert változást akarnak.” Meg esetleg kihasználni a soha vissza nem térő lehetőséget.
Sorozatunk
első,
második,
harmadik,
negyedik és
ötödik része a megfelelő számokra kattintva olvasható.
(Szanyi Tibor kampányplakát-fotója a vastagbőr.blog.hu-ról való.)