Ónodi Eszter, a bringa királynője
A Critical Mass demonstrációja alkalmából a gyönyörű színésznőt, Ónodi Esztert kérdeztük. Eszter gyakorlott biciklista, akinek igen markáns véleménye van a kerékpárosok helyzetéről.
2010. április 24. szombat 08:07 - Győry S. József
Miért szereti a közlekedés talán leginkább környezetbarát eszközét, a biciklit?
A bicikli egy nagyon praktikus eszköz. A lakóhelyem és a munkahelyem is a Belvárosban van, és ez a leggyorsabb, illetve leginkább környezetkímélőbb közlekedési alternatíva. A városban olyan borzasztóan büdös van, hogyha én egy kicsit is hozzá tudok járulni ahhoz, hogy az én autóm ne szennyezze még inkább a környezetet, akkor sokkal egyszerűbbnek és hasznosabbnak tartom a biciklit, mint minden mást. Persze egy maszkot muszáj volt beszereznem a közelmúltban, mert nem vagyok önsanyargató mazochista.
Mit gondol? Mennyire elfogadottak hazánkban a biciklisek, illetve ők mennyire tolerálják a gyalogosokat, autósokat?
Úgy érzékelem, hogy egyre több biciklis van a városban, tehát ez egyáltalán nem megkerülhető dolog egyik fél részéről sem. Tetszik nem tetszik, ezzel együtt kell élni. Természetesen nekünk, biciklistáknak is hatalmas a felelősségünk abban, hogy hogyan élünk a lehetőségeinkkel.
A bicikliúton a gyalogosokat leordító kerékpárosok, vagy az autók között komolyan életveszélyes manővereket bemutató biciklisek sokat rontanak az amúgy törékeny helyzeten. Én éppen emiatt próbálom a legszabályszerűbben betartani a KRESZ előírásait. Nem tartom tanácsosnak visszaélni a helyzetünkkel, ami egyre inkább elfogadottabb.
Ha honatya lenne, miben változtatna a biciklisek helyzetén? Milyen építő javaslatai lennének a kerékpározással kapcsolatban?
Az lenne az elsődleges, hogy kerékpárutakat építenék. ( Nevet.) Nem azt tenném, hogy a kampányban felvennék egy sisakot, ráülnék a biciklire, és mosolyogva tennék egy-két kört, hanem komolyan felmérném a helyzetet. Nem a Hungária körút mentén építenék bicikliutat, ahol a levegő szennyezettsége nagyjából százszorosa az átlagos Budapesti levegőnek.
Tehát kerékpárutakat építenék, de nem úgy, hogy rábökök a térképre hogy itt jó lesz, hanem aktív és gyakorló kerékpáros szervezetekkel együttműködve terveznék ilyen utakat. Az is probléma, hogyha felépítenek egy kerékpárutat, akkor nem foglalkoznak vele többet.
Ezeket fel is kellene újítani, mivel az időjárás nem csak az autóutakat és a buszsávokat teszi tönkre. Erre sem ártana valamit költeni. Egyébként a tolerancia jegyében kampányolnék: fogadjuk el egymást, legyünk gyalogosok, autósok, vagy éppen biciklisek.
Érte bármiféle atrocitás a bicikli nyergében?
Egyszer elütött ugyan egy autó, de nem szenvedtem komolyabb sérülést. ( Kuncog.) Persze ezek a megszokott dudálások, anyázások vannak, de egyébként ezeket megszoktam, mondhatni immunis vagyok már. Az autósok néha úgy állnak a biciklisekhez, mint sokan a kutyaszarhoz: látják hogy ott vannak, de nem törődnek velük.
Utolsó kérdésem adja magát: mi a véleménye a Critical Massről?
Képzelje el, sajnos soha nem tudtam ott lenni ezen a megmozduláson. Előadásom volt, vagy nem voltam éppen itthon, és az a baj, hogy idén is így lesz. De az a lényeg hogy ez egy szuper dolog! Én mindenképpen támogatom, nem hiszem hogy a gyalogosok és autósok életében ez olyan nagy kárt okozna, hogy ne tudják tolerálni. Ez kiváló alkalom arra, hogy megmutassuk: van a városban egy olyan kisebbség, ami már megkerülhetetlen.