Az internet kihívása a média számára
Az interneten és mobil-felületeken megjelenő közszolgálati rádiók, illetve televíziók kihívást jelentenek a kereskedelmi médiának és a hírügynökségeknek - derült ki az Európai Hírügynökségek Szövetségének (EANA) budapesti konferenciáján. A péntekig tartó nemzetközi rendezvényen huszonnyolc európai ország hírügynökségének vezetője vitatta meg a lehetséges üzleti válaszokat a digitális korszak kihívásaira.
2010. május 8. szombat 08:13 - HírExtra
A közrádiók és köztelevíziók jelenléte az európai hírpiacokon sok országban szakmai és politikai viták középpontjában áll - derült ki a konferencián. Mika Pettersson, a magánkézben lévő finn STT hírügynökség vezérigazgatója és főszerkesztője úgy vélte, hogy az államilag támogatott finn Yle köztelevízió megsértette az EU vonatkozó irányelvét, amikor 2009 tavaszán elkezdett ingyenes hírekkel megjelenni a piacon. A hírügynökség az ügyben az Európai Bizottsághoz fordult, amely jelenleg vizsgálatot folytat az ügyben.
Valtteri Niiranen, az Európai Lapkiadók Szövetségének (ENPA) igazgatója elmondta: a 27 EU-tagállam közszolgálati médiumai évente összesen 22 milliárd eurót kapnak állami támogatásként. Ezzel a közszolgálati médiumok - a támogatások nagyságát tekintve - a harmadik helyen állnak a mezőgazdasági és a közlekedési szektor után. Hozzátette: a közszolgálatra nyújtott állami pénzek felhasználását szigorú szabályok közé szorította az EU, legutóbb 2009 júliusában. Rámutatott: vannak a lapkiadók szempontjából aggodalomra okot adó, az EU-szabályozással ellentétes országos gyakorlatok, többek között Írországban, Belgiumban, Hollandiában és Nagy-Britanniában.
A pénteken zárult konferencián Magyarországot a Magyar Távirati Iroda képviselte. Vince Mátyás, az MTI elnöke, aki 2008-tól az EANA elnöki tisztségét is ellátja, a konferencia végeztével elmondta: az előadók egyetértettek abban, hogy a gazdasági válság és a nyomtatott lapok piacának zsugorodása kemény kihívás a hírügynökségek számára, de abban is egyetértés volt, hogy nem elégséges erre csak leépítésekkel és átszervezésekkel válaszolni, hanem szükség van innovatív termékfejlesztésre és aktív piaci munkára is.
Az MTI 1970 óta a tagja az EANA-nak. A szervezetnek országonként egy tagja van, az alapszabály szerint az adott európai állam legnagyobb hírügynöksége.
Forrás: MTI