2024. november 23. - Kelemen, Klementina

Keveredik a hazai művészet a politikával?

Kocsis Ágnes rendező szerint az elmúlt években a magyar társadalmat teljesen megosztották a politikai vélemények; a filmes a Le Monde című francia lap politikai körkérdésére válaszolva beszélt erről.
2010. május 14. péntek 14:35 - HírExtra
A mértékadó liberális francia újság a 63. cannes-i filmfesztivál alkalmából megjelent különszámában arra kért a hivatalos programba meghívott rendezők közül hetet, hogy kommentáljon egy hazáját érintő aktuális kérdés kapcsán készült fotót. A fiatal állampolgár című magyar felvétel az országgyűlési választások április 25-iki második fordulóján készült: a képen egy választófülkében elbújt kisgyerek kukucskál ki a függöny mögül.

Kocsis Ágnes a lapnak elmondta: nyugtalanítónak tartja, hogy az elmúlt években a magyar társadalmat teljesen megosztották a politikai vélemények. "Az embereket ennek alapján ítélik meg. Egy magyart ma elsősorban a politikai véleménye jellemez, ez mindennél fontosabb" - hangsúlyozta a filmrendező.

Véleménye szerint ráadásul ezek a vélemények egyre fanatikusabbak, s a fanatizmus azt jelenti, hogy az emberek valami olyasmiben hisznek, aminek már nem is érzékelik az értékét. A politikusoknak és a médiának nyugtatnia kéne az országot, és arra ösztönöznie az embereket, hogy fogadják el egymást - vélekedett Kocsis Ágnes.

"Úgy gondolom, hogy a művészetnek nem szabadna a politikával keverednie, s rendezőként megpróbálom nem beleártani magam. Úgy gondolom, hogy a művészetnek más céljai vannak. Egy művész látószöge másfajta perspektívát kíván nyitni, a dolgoknak más aspektusát próbálja meg hozzáférhetővé tenni, egy olyan részletet, amelyet más különben észre sem vennénk" - fogalmazott a rendező.

A művészet emellett azért is fontos Kocsis Ágnes szerint, mert a gyermekekre jellemző nyitottságot élesztheti újjá a felnőttekben; a meglepődés képességét. Elmondta, hogy rendezőként elsősorban az egyének belső élete érdekli: a belső érzelmeket, lelkiállapotokat próbálja kifejezni a hangulatokon, a képeken és a hangokon át mindenféle különleges hatások nélkül, de pontosságra törekedve a színek, hangulatok, gesztusok és tekintetek kompozíciójában.

A filmrendező megjegyezte: szomorúan vette észre, hogy ő az egyetlen női rendező a hivatalos versenyprogramban, pedig talán érdemes lenne a világot egy kicsit több női tekinteten keresztül látni.

A rendező Pál Adrienn című alkotásának a második legjelentősebb cannes-i program, a filmnyelvet megújító Un certain regard (Egy bizonyos tekintet) elnevezésű szekciójában vasárnap lesz a világpremierje.

A 19 alkotást felvonultató válogatást csütörtök este a portugál Manoel de Oliveira költői filmje, az Angelica különös esete nyitotta meg. A 102 éves rendezőt hosszan tartó tapssal állva fogadta a cannes-i Fesztiválpalota Debussy termének 2500 fős közönsége.

Ebben a kategóriába versenyez többek között Jean-Luc Godard, és a két román meghívott, Radu Muntean és Cristi Puiu filmje is. Az Un certain regard díjkiosztása a hivatalos válogatás előtt egy nappal, május 22-én lesz.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Kultúra témában
Szeret színdarabokat látogatni?
Rajongok a színházért!
Amennyiben időm és pénztárcám engedi, igazán örömmel teszem!
Évente egyszer-egyszer megesik
Évek óta nem voltam színházban, de szeretnék eljutni
Évek óta nem voltam színházban és nem is érdekel a dolog
Soha nem voltam színházban és nem is érdekel a dolog
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását