Keveredik a hazai művészet a politikával?
Kocsis Ágnes rendező szerint az elmúlt években a magyar társadalmat teljesen megosztották a politikai vélemények; a filmes a Le Monde című francia lap politikai körkérdésére válaszolva beszélt erről.
2010. május 14. péntek 14:35 - HírExtra
A mértékadó liberális francia újság a 63. cannes-i filmfesztivál alkalmából megjelent különszámában arra kért a hivatalos programba meghívott rendezők közül hetet, hogy kommentáljon egy hazáját érintő aktuális kérdés kapcsán készült fotót. A fiatal állampolgár című magyar felvétel az országgyűlési választások április 25-iki második fordulóján készült: a képen egy választófülkében elbújt kisgyerek kukucskál ki a függöny mögül.
Kocsis Ágnes a lapnak elmondta: nyugtalanítónak tartja, hogy az elmúlt években a magyar társadalmat teljesen megosztották a politikai vélemények. "Az embereket ennek alapján ítélik meg. Egy magyart ma elsősorban a politikai véleménye jellemez, ez mindennél fontosabb" - hangsúlyozta a filmrendező.
Véleménye szerint ráadásul ezek a vélemények egyre fanatikusabbak, s a fanatizmus azt jelenti, hogy az emberek valami olyasmiben hisznek, aminek már nem is érzékelik az értékét. A politikusoknak és a médiának nyugtatnia kéne az országot, és arra ösztönöznie az embereket, hogy fogadják el egymást - vélekedett Kocsis Ágnes.
"Úgy gondolom, hogy a művészetnek nem szabadna a politikával keverednie, s rendezőként megpróbálom nem beleártani magam. Úgy gondolom, hogy a művészetnek más céljai vannak. Egy művész látószöge másfajta perspektívát kíván nyitni, a dolgoknak más aspektusát próbálja meg hozzáférhetővé tenni, egy olyan részletet, amelyet más különben észre sem vennénk" - fogalmazott a rendező.
A művészet emellett azért is fontos Kocsis Ágnes szerint, mert a gyermekekre jellemző nyitottságot élesztheti újjá a felnőttekben; a meglepődés képességét. Elmondta, hogy rendezőként elsősorban az egyének belső élete érdekli: a belső érzelmeket, lelkiállapotokat próbálja kifejezni a hangulatokon, a képeken és a hangokon át mindenféle különleges hatások nélkül, de pontosságra törekedve a színek, hangulatok, gesztusok és tekintetek kompozíciójában.
A filmrendező megjegyezte: szomorúan vette észre, hogy ő az egyetlen női rendező a hivatalos versenyprogramban, pedig talán érdemes lenne a világot egy kicsit több női tekinteten keresztül látni.
A rendező Pál Adrienn című alkotásának a második legjelentősebb cannes-i program, a filmnyelvet megújító Un certain regard (Egy bizonyos tekintet) elnevezésű szekciójában vasárnap lesz a világpremierje.
A 19 alkotást felvonultató válogatást csütörtök este a portugál Manoel de Oliveira költői filmje, az Angelica különös esete nyitotta meg. A 102 éves rendezőt hosszan tartó tapssal állva fogadta a cannes-i Fesztiválpalota Debussy termének 2500 fős közönsége.
Ebben a kategóriába versenyez többek között Jean-Luc Godard, és a két román meghívott, Radu Muntean és Cristi Puiu filmje is. Az Un certain regard díjkiosztása a hivatalos válogatás előtt egy nappal, május 22-én lesz.
Forrás: MTI