75 éves a híres moszkvai metró
A moszkvai metró szombaton egy korabeli szerelvény forgalomba állításával, zenével, versekkel, különleges jegyek kiadásával és két új állomás elkészültével ünnepelte megnyitásának 75. évfordulóját.
2010. május 15. szombat 19:00 - HírExtra
A forgalomba állított szerelvény műszakilag megfelel a többi korszerű szerelvénynek, de belseje az 1935-ben, elsőként megindult vagonok berendezését idézi, és a Szokolnyicseszkaja vonalon fog közlekedni, amelynek a Szokolnyiki és a Park Kulturi közötti része volt Moszkva első metróvonala.
Érdekesség, hogy az ajtók szélére alul puha részt építettek, amilyen az 1935-1939 között kibocsátott szerelvényeken volt. A legenda szerint Sztálin még 1934-ben megszemlélte az építkezést és a szerelvényeket, s ráparancsolt Lazar Kaganovicsra, aki akkor a VKP(b) - azaz az Összövetségi Kommunista (Bolsevik) Párt - központi bizottságának közlekedési osztályát vezette, hogy különböző testrészeit tegye a nagy erővel becsapódó ajtóba. Mivel Kaganovics sarka beakadt, az ajtókat áttervezték és alul puha éllel látták el.
Az évfordulóra újra forgalomba állították a március 29-i merénylet során károkat szenvedett Vörös nyíl szerelvényt is.
Az ünnepre kibocsátott kétféle különleges jegyen a metró első üzemnapján, 1935-ben készült történelmi fényképek láthatók, s szombaton kezdték el árulni az ünnepi alkalomra tervezett heti, havi és éves bérleteket is.
Az utasoknak a szombati napon a metróról szóló, vagy azzal kapcsolatos dalok és versek szóltak a hangszórókból, s több állomáson élő koncertek voltak.
Az évfordulóra két új állomás készült el, de megnyitásukat későbbre halasztották.
Dmitrij Gajev, a metró vezérigazgatója a szombati ünnepségen meggyőződéssel jelentette ki, hogy a moszkvai metró máig a legszebb a világon. Elmondta, hogy nagyon sok külföldi kíváncsi rá, s hogy a legutóbbi híres vendég Jean-Paul Gaultier világhíres divattervező volt.
A moszkvai metró a több mint tízmilliós lakosságú, hatalmas területű orosz főváros legfőbb tömegközlekedési eszköze, a legtöbb ember számára az egyetlen lehetséges közlekedési megoldás, a felszíni járművek ugyanis többnyire dugókban vesztegelnek.
Az állam és a város ennek megfelelően gyors tempóban fejleszti a metrót: hálózatának hossza jelenleg mintegy 300 kilométer, 2009-ben 180 állomása volt, de évente több új is nyílik, s a szerelvények 90 másodperces időközökben követik egymást a 12 vonalon. Egy átlagos hétköznapon a metrót Moszkvában 8-9 millió, évente közel hárommilliárd ember használja, s a metró ma kapacitása végső határán üzemel.
A moszkvai földalatti egyben idegenforgalmi látványosság is: első állomásai szinte a szocialista realizmus látványos múzeumának tekinthetők, mivel költségeket nem kímélve, a kor legjelesebb művészeinek legdrágább anyagokból készült alkotásaival díszítették, hogy munkába menet-jövet is neveljék a dolgozó népet és a majdani kommunizmus minden remélt szépségét elé tárják. Van állomás, amelynek falait ólomüveg panelek borítják, másutt a munkásosztály és a parasztság dolgos, alkotó hétköznapjait márvány domborművek ábrázolják, s megint másutt minden oszlop mellett vörös katonák szobrai állnak.
Sztálin halála után látványosan visszafogták a derűlátást sugárzó fényességet, s a ma épülő állomások zömmel már teljesen egyszerűek.
Forrás: MTI