Mit tervez a Fidesz a BKV-val?
Megállapodott a BKV a dolgozókkal az idei bérekről, a cég konszolidációjáról azonban nem esett szó. Bár a szakszervezetek egyelőre csak nyomozzák a Fidesz BKV-val kapcsolatos elképzeléseit, ez mintha lekerült volna a napirendről.
2010. június 2. szerda 07:44 - Nagy András
A mozgóbér még csúszkálhat
A ún. mozgóbérfejlesztést az év végén hajtják végre, miután a BKV megvizsgálja, mennyi pluszpénz maradt a költségvetésben bérekre. A fennmaradó összeget a szakszervezetekkel egyetértésben osztják szét.
MTI
Fél év után ma végre sikerült megállapodnia a BKV-nak a közlekedési vállalat szakszervezeteivel az idei bérfejlesztésről. A paktum egy keserves küzdelem végét jelenti, ám az a lényeg, hogy a dolgozók július elsejével egyszázalékos, kétezer forintos havi alapbéremelést kapnak, ráadásul rögzítették a szerződésükben már elfogadott év végi, 45 ezer forint értékű pulykapénzt is.
A bérfejlesztés ezen elemei a BKV minden dolgozójára érvényesek. A 160 ezer forintot bruttóban sem keresők további bérfejlesztéséről már korábban megállapodás született: nekik 2,1-5,7 százalékos bérfejlesztés jár.
Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke a tárgyalásokat követően a HírExtrának úgy fogalmazott, a paktum „az adott külső és belső körülmények között vállalható”. Különösen annak fényégben, hogy az ország más közvállalatainál sem igen kaptak többet a dolgozók.
Mi lesz a konszolidációval?
Az
év eleji sztrájkok idején azonban a szakszervezeteknek az is követelésük volt, hogy a BKV pénzügyi helyzete konszolidálódjon, vagy legalábbis a konszolidáció felé mozduljon el. Ez mintha most lekerült volna a napirendről.
A kormány és főváros idén áprilisban megállapodott a BKV 2010-es finanszírozásáról, ennek keretében a cég a korábbi állami és fővárosi támogatások felett több mint 17 milliárd pluszhoz jutott. A szakszervezeti vezetők abban reménykednek, hogy az új, a második Orbán-kormány sem módosít ezen és tartja magát a korábbi alkukhoz.
Ha minden az áprilisi döntésnek megfelelően marad, Gulyás szerint a cég helyzete legalább stabilizálódik, vagyis adósságállománya az év végéig nem növekszik tovább. Igaz, az, hogy az adósságspirálban megáll a BKV, még nem jelenti, hogy hiteltörlesztésekre is futja majd.
A szakszervezetek mindenesetre bíznak benne, hogy az új kormánynak is lesz egy-két szava a BKV rendezéséhez, és ha változtat a korábbi megállapodáson, az inkább pozitív hatású módosítás lesz.
Mekköra tömegű közlekedés?
Totális egyetértés
A BKV-nál lévő 26 szakszervezetből 24 már aláírta a bérmegállapodást, kettő pedig technikai okok miatt később - még a héten - szignálja a dokumentumot.
MTI
A Tömegközlekedési Dolgozók Független Szakszervezete, valamint a Tömegközlekedési Szakszervezetek Szövetsége nevében nyilatkozó Nemes Gábor úgy látja, az áprilisi megállapodás csak arra jó, hogy az idei évet valahogy túlélje a cég, hosszabb távra semmiképp sem kínál megoldást. Persze türelmet kell adni az új vezetésnek, de a BKV rendbetétele nem tűr halasztást – mondta Nemes, aki hozzátette: az őszi önkormányzati választásokig már nem számít földrengésszerű változásokra.
Így van ezzel Gulyás is, aki szintén arra számít, hogy őszig nagyobb átalakítás már nem lesz. „Azt tudjuk, hogy a Kocsis úr programja az a holdingról szól, illetve egy divizionális szervezeti átalakításról, amit alapvetően a szakszervezetek is támogatnak” – mondta Gulyás, magyarázatképpen pedig hozzáfűzte: az Antal Attila féle szervezeti struktúra alkalmatlan arra, hogy jól működjön benne a cég. "Reméljük, januártól már érezni lehet a szervezeti reform áldásait" -
A szakszervezetek mindenesetre egyelőre sötétben tapogatóznak, már ami a Fidesz BKV-val kapcsolatos terveit illeti. „Egyelőre keressük a közlekedés helyét és szerepét a kormánystruktúrában” – utalt rá Nemes, hogy egyelőre gyakorlatilag semmi nem szivárgott ki a Fidesz szándékairól, nem tudni, hogy a közösségi közlekedés milyen súllyal jelentik majd meg a következő években.