Fidesz kérdések Alstom-ügyben
A Fidesz budapesti frakciója több mint hetven kérdést tett fel a 2-es és 4-es metró vonalaira szánt Alstom Metropolis metrószerelvények gyártásával kapcsolatban. Wintermantel Zsolt és György István szerint az ügyben több visszás dolog is történt.
2010. június 23. szerda 16:23 - HírExtra
A képviselők szerdán Budapesten tartott sajtótájékoztatóján azt mondták: a szerződés és a metrókocsik műszaki állapotával kapcsolatban is több probléma merült fel. A Fidesz többek között azt szeretné megtudni, igaz-e, hogy a BKV több alkalommal is olyan változtatásokat kért, amelyek könnyítették a gyártó dolgát, illetve igaz-e az, hogy a kocsik átjáró magasságát 200-ról 180 centiméterre csökkentették. Ha ez így van, akkor ki járult ehhez hozzá? - kérdezte György István. Hozzátette, korábban a Bombardier cég ajánlatát emiatt utasították el.
Wintermantel Zsolt szerint az Alstomnak sem a szerelvényre, sem a részegységekre nincs referenciája, ennek ellenére 15 ezer kilométeres próbafutásokat kértek tőlük az ilyenkor szokásos 50-100 ezer helyett. Ennek legnagyobb részét, 14 ezer kilométert Franciaországban teljesítettek úgy, hogy magyar szakember nem látta, az itthoni ezer kilométert pedig nem tudják lefutni hiba nélkül - mondta a képviselő.
Elmondta azt is, az Alstom az eredeti szerződésben vállalta szerelvények önműködő csatolásának lehetőségét is, de ezt az Alstom egyelőre nem oldotta meg.
A fideszes politikus kitért arra is, hogy az előírás szerint két, egymást független fékberendezésnek kellene működnie a szerelvényen, e helyett a két fékrendszert egy szoftver irányítja, amely ha meghibásodik, akkor mindkét fékrendszer működésképtelen lesz.
György István az MTI kérdésére válaszolva elmondta, a szerződésbontás kockázatait a jelenlegi városvezetésnek kell felmérnie. Úgy vélte ugyanakkor, hogy a szerződésbontásnak "katasztrofális" következményei lesznek, de az emberek biztonságát nem szabad veszélyeztetni.
Emlékeztetett arra, hogy az Alstom 2006-ban kapta a megbízást a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására. A 2-es metróvonal új szerelvényeinek május 30-án forgalomba kellett volna állniuk, de még a típusengedélyt sem tudták megszerezni azokra - mondta.
Kitért arra is, hogy a BKV már 30 milliárd forint előleget átutalt, de az Alstom a szerződés szerint legfeljebb 10 százalékos kötbért fizethet, amit már elértek.
Az Alstom metrók meghibásodásairól a múlt héten a Blikk is beszámolt, akkor a birtokukban lévő dokumentumokra hivatkozva a laő azt írta, a metrószerelvények továbbra sem futnak hibamentesen. A tesztek eredményét pedig a BKV és az Alstom eltitkolja. Az Alstom erre úgy reagált, hogy a próbafutások gond nélkül zajlanak, amelyeket a Nemzeti Közlekedési Hatóság rögzít.
A Fővárosi Közgyűlés június 3-án döntött arról, hogy amennyiben az Alstom nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt az új metrókocsikra július végéig, akkor a főváros felbontja a 65 milliárd forintos szerződést.
A 2-es metróvonalra szánt metrókocsik prototípusának végleges típusengedélyét 2008. május 30-ig kellett volna megszereznie a cégnek.
Forrás: MTI