Olajszivárgás: túl nagy a nyomás?
Korántsem produkált tökéletes eredményeket a mexikói-öbölbeli olajszivárgást gátló új olajfogó berendezés nyomástesztje - közölte a szövetségi katasztrófa-elhárítási műveletek parancsnoka.
2010. július 17. szombat 11:36 - HírExtra
Korántsem produkált tökéletes eredményeket a mexikói-öbölbeli olajszivárgást gátló új olajfogó berendezés nyomástesztje - közölte a szövetségi katasztrófa-elhárítási műveletek parancsnoka. Thad Allen nyugalmazott tengernagy szerint az olajfogó sapka nyomáspróbája során nem értek el olyan nyomásértéket, amely alapján ki lehetne zárni, hogy máshol szivárog az olajkút. Szakértők szerint két magyarázat lehetséges erre: a három hónapja tartó olajkitörés miatt kimerülőben van a tengerfenék alatti olajmező vagy a kút mélyén van olyan szivárgás, amelyről eddig nem tudtak - mondta Allen.
Kent Wells, az olajkatasztrófáért felelős BP olajtársaság alelnöke inkább az előbbit valószínűsíti. Szerinte nincsenek arra utaló jelek, hogy a tengerfenék alatt az olajkút elkezdett volna szivárogni vagy jobban szivárog mint egy napja, amikor lezárták a mélytengeri kutat. Hozzátette, hogy a mérnökök figyelik az olajfogó berendezés nyomását, robotok pásztázzák a tengerfenéket az olajkút környékén, mérik a hőmérsékletet, illetve figyelik az esetleges zajokat, amelyeket az olajat kísérő gázok feltörése okozhatja.
Thad Allen szerint a nyomáspróba folytatódik az elkövetkező hat órában, és a BP csak ezután dönt arról, megnyitja-e az olajfogó sapkát, hogy a kitörő olajat olajszállító tankerekbe pumpálja.
A Deepwater Horizon olajfúró torony április 20-i felrobbanása óta becslések szerint több százmillió liter nyersolaj ömlött a tengerbe. A Mexikói-öbölben nagy erőkkel folyik a kármentesítés, de a térségbe küldött tajvani "fölöző" szuperhajó eddig nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A Bálna nevű olajtisztító hajó eddig gyakorlatilag egy csepp olajat sem tudott összegyűjteni.
Forrás: MTI