Pozsony: lebontják az Öreg hidat
Végnapjait éli a szlovák főváros egyik jellegzetes építménye, az 1890-ben emelt Öreg híd.
2010. augusztus 16. hétfő 11:26 - HírExtra
A dunai átkelőt azért bontják el, mert állapota balesetveszélyes, és pillérei a hajóforgalom szempontjából túl közel állnak egymáshoz. Jelenlegi állapota alapján a hidat a veszélyességi skála legmagasabb, hetedik fokozatába sorolták, a szlovák hídkezelőség ezért teljes lebontása mellett döntött. A bontáshoz az is hozzájárult, hogy Pozsony önkormányzata nem különített el pénzt a vasszerkezet felújítására - írja az Új Szó című pozsonyi napilap hétfői számában.
A Dunán a hajóforgalom a munkálatok idején sem szünetel, ezért a hídszerkezet alatt acélsodrony-hálót feszítettek ki. Ez felfogja a kisebb, lehulló betondarabokat.
A 460 méter hosszú építmény állapota 2008-ra balesetveszélyessé vált, ezért kitiltották róla a gépjárműveket. Egy ideig a gyalogos- és kerékpárforgalmat szolgálta, mígnem a hídkezelőség azt is megszüntette. Augusztus 13-án a Bratislava Metro Rt. szakemberei megkezdték a híd bontását.
A munkálatok első fázisában az útburkolatként szolgáló 402 darab, egyenként 3 tonnás betonpanelt távolítják el. A munkát körülbelül másfél hónap alatt végzik el, a híd szerkezetét így 1200 tonnával könnyítik. Ezt követően a vasszerkezetet
uszályokra eresztik, és a pozsonyi teherkikötőbe szállítják, ahol feldarabolják.
Novemberre az Öreg hídból csak a négy hídpillér marad.
Az átkelő sorsa az utóbbi években viták kereszttüzében állt. A pozsonyiak egy csoportja az építmény egészét műemlékké nyilváníttatta volna, a szlovák kulturális minisztérium viszont csak a partokhoz legközelebb álló pillérek, a kőből épült támfalak, illetve a két hídfőn álló vámházak műemléki nyilvántartásba vételét javasolta.
A pozsonyi önkormányzat korábban 50 millió eurót (14 milliárd forintot) különített el a teljes felújításra. Ebből a tervek szerint két pilléren nyugvó, lyuksoros hidat emeltek volna, ám a téli stadion építése felemésztette a felújításra szánt összeget.
Forrás: MTI