Átalakul Budapest parkolási rendszere. Ez több mint 6800 parkolóhelyet és szinte - a III., V., VI., és X. kerület kivételével- minden városrészt érint. A helyi közlekedésben végbemenő változásokról Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettest kérdeztük.
2010. augusztus 17. kedd 07:54 - Fontos Erzsébet
Mi a városvezetés célja azzal, hogy Budapest parkolási rendszerét átalakítja?
P+R parkoló
Olyan parkoló, ahol az emberek leparkolhatják gépjárműveiket, hogy átszállhassanak a városközpontba tartó tömegközlekedési eszközre.
(
www.hu.wiktionary.org)
2011. január 1-től a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Önkormányzati Társulás Kft. között a szolgáltatási szerződés megszűnik. A jövőben a BÖP feladatait is a Parking Kft. fogja ellátni. Ennek két célja van: egyrészt egy újabb lépés az egységes parkolás felé, másrészt az ebből származó bevételek közvetlenül a Fővárosi Önkormányzathoz folynak majd be. A Parking csak a költségeire kap kompenzációt.
Jelenleg Budapesten több különböző cég üzemeltet parkolóhelyeket. Meg kell különböztetnünk egymástól a kerületi és fővárosi tulajdonú közterületeket. A kerületek saját rendeleteikben tudják bővíteni a várakozási övezeteket. Ezeknek általában az az eredménye, hogy a fővárosi útvonalak bizonyos helyein nincs kialakítva fizető várakozóhely. Ugyanakkor a környező, kerületi tulajdonú útvonalakon már kialakult fizetős várakozási övezetek működnek.
Ezeken a területeken a Parking Kft. szeptember 1-től kezdi meg az üzemeltetést. Jelenleg még az előkészületek folynak. Most mérik fel a térségeket, ezért nem lehet megmondani, mennyivel több fizetős parkolóhely lesz és ez által a bevételeket sem lehet felbecsülni. Ezzel a várakozási övezetek nem növekednek, csak a hézagokat tölti ki a Parking, hogy az autósok számára ne legyen megtévesztő a parkolási rendszer.
Az átalakítás szinte minden kerületben végbemegy. Ez alól kivételt képez a III.; V.; VI.; X.; kerület. Ennek mi az oka? Talán ott annyira jól kiépített a parkolás?
A Parking ott létesít közterületi parkolóhelyeket, ahol a kerület már megteremtette a fizetős parkolás feltételeit. Miután felmérte ezeknek a területeknek a méretét, az említett övezetek számára beszerez parkolási eszközöket, például parkolójegy-kiadó automatákat. A kérdésében felsorolt kerületekben azért nem létesülnek új parkoló helyek, mert itt nem növekedtek az övezetek. Ennek több oka lehet, mint például az, hogy a kerület nem növelte ezeket, vagy mert nincs hova (lásd V.kerület)
Az új építésű parkolók mind P+R parkolók?
A P+R parkolókat ezektől teljesen függetlenül, más programok keretében építünk. Ezek általában nagy, egybefüggő területen több száz helyet jelentenek. Jelenleg viszont csak a közutak menti parkolóhelyek kialakításáról van szó.
Milyen tarifa szerint parkolhatnak az autósok?
A közterületi parkolásról szóló törvény a parkolási díj felső határát szabályozza és ezt a 95-ös oktán számú benzin árához köti. Ez alapján, jelenleg maximum 544 forint óránként.
A Fővárosi Önkormányzat a BKV vonaljegyek árához igazítja a díjakat, amit több szakmai, civil és politikai egyeztetés során is megfelelőnek találták a szakemberek.
A szabályozás lényege, hogy a tömegközlekedés ára ne emelkedhessen nagyobb mértékben, mint a parkolásé, mert akkor az autózással szemben veszítene versenyképességéből. A parkolás és a tömegközlekedés árainak, költségeinek aránya az egyik legfontosabb tényező, ami az emberek döntését befolyásolja, amikor a tömegközlekedés mellett döntenek.
A Parking Kft. ügyvezető igazgatója, Gyarmati Zoltán szerint azért költséghatékony a rendszer, mert az autós által befizetett parkolási díj azonnal az önkormányzat számlájára kerül, amelynek kezelési költséget később átutalják a társaságnak. Nem lenne egyszerűbb, egy olyan elosztási rendszer kiépítése, ami közvetlenül, mindkét fél részére elosztaná a pénzt?
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az eddigi rendszerben a parkolási társaságok jóval nagyobb összeget tartottak meg a parkolási bevételekből, mint az indokolt lett volna. A Parking Kft. a közszolgáltatási szerződés szerint viszont csak annyi pénzt kap, ami a hatékony üzemeltetéshez ténylegesen szükséges, így a Fővárosi Önkormányzat parkolási bevételei is megnövekednek.
A parkolási díj forgalomszabályozási eszköz. Ennek ellenére az önkormányzatok bevételének jelentős részét ezek a parkolási díjak jelentik. Ezáltal nem lehet a hivatal valós célja, hogy kevesebb autós legyen az utakon.
A helyi önkormányzatok költségvetésének jóval nagyobb részét teszik ki a helyi adók és az állami normatív támogatások, mint a parkolási bevételek. A forgalomcsökkentés minden felelős városvezető célja kell, hogy legyen. Mindannyiunk érdeke, hogy egy élhetőbb, tisztább levegőjű, nyugodtabb belvárosban élhessünk.
Arról természetesen nem tudok nyilatkozni, hogy egyes helyi önkormányzatoknak mik a konkrét céljai. Erről az ott dolgozó politikusokat kell megkérdezni.