Prostik a színpadon, sztárok a nézőtéren
Medveczky Ilona, Szinetár Miklós, Csonka András és Molnár Csaba is szuperlatívuszokban beszél a Magyar Színház Sweet Charity című musicaljéről. A premier fergeteges volt, de miért is?
2010. augusztus 31. kedd 14:05 - Győry S. József
A darabbal kapcsolatban Medveczky Ilonát, hazánk egyik legismertebb díváját, Szinetár Miklós, Kossuth-díjas színházi, opera-, tévé- és filmrendezőt, Csonka András színész-műsorvezetőt, valamint Molnár Csabát kérdeztük, aki a Bajnai-kormányban a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter tisztségét töltötte be, jelenleg országgyűlési képviselő.
Mi a véleménye a darabról?
Medveczky Ilona
Tegyük tisztába!
A musical színpadi műfaj, a színházművészeten belül a zenés színház modernebb darabjait foglalja magába, olyan színházművészeti ág, amely egyesíti magában a zene, a tánc és a színházi dramatikus elemeket. Kifejezetten szabad műfaj, az alkotók által formálható, nincsenek megdönthetetlen formai vagy műfaji szabályai. A musical szónak nincs magyar nyelvű megfelelője. Számos társművészettel bír, ilyen például a táncművészet, a képzőművészet, valamint a zene.
Végtelenül boldog vagyok, hogy a Magyar Színház műsorra tűzte a darabot. Az embereknek nem drámára, öldöklésre, nyomorra van szükségük, hanem örömre, vidámságra, ami a Sweet Charityben maximálisan megtalálható. Megdöbbenve tapasztaltam, hogy egy olyan fiatal rendezőnő, mint
Pelsőczy Réka, színpadra tudta állítani a musicalt. Nem tudom, hogy hány előadást vagy felvételt nézett meg előtte, de jót lopni sosem szégyen. Nagyon-nagyon ügyesen és ötletesen rendezte meg az előadást.
Őze Áronnak, a Magyar Színház igazgatójának is mondtam, hogy az emberek végre megtudják, hogy mit jelent a könnyű műfaj, ami véleményem szerint a létező legnehezebb rendezés. Régebben én magam is játszottam és énekeltem a darabot, nem volt olyan pillanat, hogy ne állt volna fel a nem létező szőr a hátamon.
Szinetár Miklós
Ez egy nagyon érdekes darab volt. Ismerem az eredeti történetet, ami egy igen-igen erőteljes, megrázó film volt a maga korában. Ehhez társult a zene, ami nagyon tükröz egy kort: ennek a kettőnek a találkozásából egy igen figyelemreméltó előadás született, mivel a Fellini film mélyen realista, ám ezzel a zenével párosítva szürrealistává sikeredett a Sweet Charity.
Csonka András
A Sweet Charity kimagaslóan jó előadás volt a
Magyar Színház társulatának előadásában. Nagyon tetszett a rendezés szellemessége, a koreográfia is kimagasló volt, újszerű megoldásaival. Auksz Éva jó színésznő, bár addig más stílusú zenés darabokban volt hozzá szerencsém, mint a My fair lady, vagy az István a király.
Ebben a darabban a prózai részek mellett jól kell énekelni, táncolni. Auksz Éva azt is bebizonyította, hogy a modern musical hangzás is az övé és remek humora van. Kiváló volt. A többi színész is jól alakított, az is lehetséges, hogy még egyszer elmegyek és megnézem az előadást.
Molnár Csaba
Én nyilván nem vagyok egy professzionális színikritikus, de mint aktív színházba járó, megvan a véleményem a darabról, ami több szempontból is nagyon tetszett. Nagyon bátor dolognak tartom, hogy a színház vezetése a Sweet Charity-t választotta. Magyarországon a jazzmusical igen népszerű, divatos műfajnak számít, ám a végeredmény teljesen igazolta a Magyar Színház választását. A rendezés is nagyon tetszett, ugyanis Pelsőczy Réka képregényszerűen rendezte meg a darabot. A fekete-fehér szín használata is kiváló volt, ez nagyon valószínűtlenné tette a képet. A színészi alakítások és a zenék pedig egyenesen zseniálisak voltak.
Mennyiben sikerült megvalósítania a rendezőnek a képregény hatást?
Medvecky Ilona
Nagyon jól sikerült. Kifejezetten gyors volt a cselekmények közti trailerek változása, a jelmez és díszlettervezők is kiválóan megoldották a feladatukat, hiszen hihetetlenül homogén volt a társaság. Nem 170-172 centiméter magas showgirl lányokat akartak színpadra állítani, hanem teljesen vegyes volt a színpadi kép. Mindenki maximálisan egyéniség volt, ez nekem hihetetlenül tetszett.
Szinetár Miklós
Szerintem nagyon jól. Az előadás erőteljes, egységes és nagyon jók a művészek. Rám nagyon jó benyomást tett.
Csonka András
Nem szoktam azon gondolkodni, hogy mit akar a rendező: vagy jól érzem magam, vagy nem. Itt kiválóan éreztem magam. A képregény hatást annyiban mindenképpen sikerült megvalósítani, hogy nagyon sok volt a festett háttérdíszlet, ami teljesen jól nézett ki. Bevallom, nem is gondolkodtam azon, hogy ez egy képregény akart lenni, nekem csak az a lényeg, hogy egy történetet miként mesélnek el: jól, vagy rosszul. Ez az előadás kiválóan sikerült.
Molnár Csaba
A festett díszlet több helyen egyértelműen képregényre utalt, amit több helyen szövegbuborékokkal tettek még életszerűbbé. Leginkább abban látszott a hatása, hogy nagyon kevés színt használtak, mint a képregényekben. Ilyen volt a fekete és a vörös szín gyakori használata.
Melyik volt a kedvenc jelenete?
Medveczky Ilona
Egyértelműen a darab vezető száma tetszett a legjobban, amikor az összes lány elöl, a rúdra teszi a kezét, lábát, majd ritmusra váltanak. Én magam ezt a jelenetet visszatettem volna a darab végére is, de ez már egy másik téma.
Szinetár Miklós
Fura módon különösen szerettem az első jelenetet. Auksz Éva igen erőteljesen indította az darabot, ami egy nagyon nehéz dolog. A végét is nagyon szerettem, ami kissé fanyarra, keserédesre sikerült.
Csonka András
Amikor a kurvák egymás között voltak, az nagyon érdekes volt, valamint az is jó jelenet volt, amikor Charity fent volt a filmsztár lakásán. A liftjelenet is valami Istenien sikeredett, de az egész darab tetszett, külön egy jelenetet sem szeretnék kiemelni.
Molnár Csaba
Az eredeti musicalben a leghíresebb szám a Big Spender. Ez az a jelenet, amikor a lányok egy rúdhoz állnak és énekelnek, különböző pózokban. Zeneileg ez tetszett a legjobban. Prózai szempontból a liftes jelenet amúgy a legzseniálisabb, ami amúgy egy igen fontos jelenete a darabnak.
Meglátása szerint mennyire tetszett a közönségnek a darab?
Medveczky Ilona
Ez főként egy szakmai közönség volt, de biztos vagyok benne, hogy teltházzal fog menni a darab. Ahogyan a beszélgetésünk elején is mondtam, sajnálom, hogy korábban nem láthattunk a színház repertoárjában hasonló darabokat, de a musical a létező legnehezebb műfaj. Tökéletesen kell játszani, énekelni és táncolni, persze az sem árt, ha jól néz ki valaki. Auksz Éváról már korábban is mondtam, hogy nagyon tehetséges, ügyes, aranyos színésznő, ezt a Sweet Charityben tökéletesen bemutatta.
Szinetár Miklós
Amikor én láttam a darabot, akkor elementáris sikere volt.
Csonka András
A premierközönség egy nagyon nehéz közönség, ugye nem feltétlenül a „drukkerekből” tevődik össze. Bevallom, hogy én magam utálom a premiereket mint színész, hiszen ilyenkor bennem van egy plusz idegesség. Ám az, hogy a tapsnál sokáig ülve maradtak és többször visszahívták a szereplőket, az mindenképpen jó jel volt.
Molnár Csaba
Azt láttam a főpróbák alatt is - Molnár Csaba
Szűcs Kinga művésznőnek a férje -, hogy sokkal többen voltak a nézőtéren, mint korábban. A két premiernapon zsúfolásig tele volt a színház, a szakmát is nagyon foglalkoztatta a darab. A közönség az más kérdés, de én nagyon-nagyon csodálkoznék, ha a darab nem lenne kasszasiker.
Kinek ajánlaná az előadást?
Medveczky Ilona
Minden korosztálynak. Azoktól a gyerekektől kezdve, akinek az elméje már van olyan kiterjedt, hogy megértsék a darabot, egészen a százéves korig. Lebilincselő, szórakoztató a darab és mint mondtam, biztos vagyok benne, hogy teltházas lesz minden előadás.
Szinetár Miklós
Azoknak, akik jó színészekre és rendezőre kíváncsiak, vagy fogékonyak erre a zenei világra.
Csonka András
Mindenkinek. Ha valaki nem egy nagy musicalrajongó, akkor is megtalálja a szórakozását, hiszen egy kiváló vígjátékhoz van szerencsénk. Maga a darab teljesen kortalan.
Molnár Csaba
Nyilván az ember mindenkinek ajánlja, aki szereti a musicalt vagy a jazzt. Azoknak is tudnám ajánlani, akiket kevésbé érdekel a zenei rész, hanem egy jó prózai darabra vágynak.