2024. november 26. - Virág

A jövő tudósai

Magyarország kiválóan szerepelt idén a természettudományos tárgyakból rendezett Nemzetközi Diákolimpián. A bajnokokat a Magyar Tudományos Akadémián köszöntötték.
2010. szeptember 9. csütörtök 12:12 - Tóbiás Gábor
Matek, kémia, fizika, biológia, informatika és földrajz. Sokunknak rémálmaiban jön elő ilyen lista. Azonban élnek köztünk olyan, meghökkentően fiatal diákok, akiknek a kisujjában vannak ezek a tudományok.

Minden tárgyból külön rendeztek versenyt, más-más helyszíneken. Olyan 20 év alatti tanulók indulhatnak Nemzetközi Diákolimpián, akik még nem járnak egyetemre. A magyar diákok mindenhol remekeltek: összesen hét arany, kilenc ezüst és hét bronzérmet nyertek a versenyek folyamán.

Büszkék lehetünk

„Az önök sikerére egy ország lehet büszke”- mondta Pálinkás József az MTA elnöke, az egybegyűlteknek. Majd hozzátette: „a teremben itt ül a jövő Magyarországának tudós nemzedéke.” A statisztika azt mutatja, hogy ez nagyon is igaz. A Magyar Tudományos Akadémia matematikusai közül tizenketten voltak tagjai diákolimpiai csapatnak.

A rendezvény meghívott vendége volt Cseh László, Világ- és Európa-bajnok úszó. „A rengeteg arany, ezüstérem bizonyítja, hogy a magyarok tudása nemzetközileg is magas szinten van” - mondta. Majd reményét fejezte ki a felől, hogy egyszer majd valahogy összemérhetik az erejüket a szellemi olimpikonok a „hagyományos” olimpikonokkal.

A versenyekről hazaérkezett diákok egyöntetűen úgy látták, hogy ez egy nagyszerű dolog volt, még olyan távoli helyeken is nagy szeretettel fogadták őket, mint például Kazahsztán. A körülményekre pedig sehol nem volt panasz. Az olimpiai csapat egyetlen lány tagja is jól érezte magát: „Eleinte kicsit furcsa volt, hogy egyedül én képviselem a szebbik nemet az egész csapatban. Azonban ez mégsem volt olyan traumatikus élmény, mint amilyenre számítottam, nagyon jó kis csapatba kerültem”- mondta Najbauer Eszter Éva, aki kémiából szerzett aranyérmet.

Tanulni, tanulni, tanulni

„Egész évben heti három órát készültünk az olimpiára” – mondta Varga Ádám, aki aranyéremmel a zsebében tért haza a Nemzetközi Fizikai Diákolimpiáról. „Ezen felül vannak még fizika versenyek, plusz az olimpia előtt van egy hét amikor intenzíven, napi több órában készítenek föl minket a nagy magmérettetésre”- így Ádám. Egyébiránt a leendő olimpikonokat évközi versenyeken választják ki.

A sikerekben a diákokat felkészítő tanároknak nagy érdeme van, hiszen, általánosságban elmondható, hogy minden tárgynál szükség van a plusz készülésre, hiszen az alaptanterv nem tartalmaz olyan elemeket, melyekre egy ilyen Olimpián nagy szükség van. Különösen igaz ez például az informatikára. „Az informatika az speciális helyzetben van, a reguláris képzés keretében nem tanulják meg az alapokat sem. Nagyon alacsony az óraszám is. Ezért nagyon fontos a tanulók önképzése és a versenyek, ahol kitűnhetnek a tehetségek”- mondta Dr. Horváth Gyula a Szegedi Tudományegyetem adjunktusa, az informatikai csapat vezetője.

„Véletlenül tanultam meg programozni” – mondta Mészáros András, akinek egy ponton múlott, hogy nem aranyéremmel tért haza. „Még itthon elmentem egy programozó versenyre, mert járt érte egy szabadnap a suliból. Akkor még nem tudtam programozni, az első fordulóban nem is kellett. A másodikban már kellett volna, de még akkor sem tudtam. Ezért kézzel számoltam ki a szükséges dolgokat és azt adtam be egy táblázatban. Maximális pontszámot értem el és bejutottam a döntőbe. A döntőre viszont már megtanultam programozni – avatott be András minket abba, hogy mégis hogyan lehet véletlenül megtanulni a programozást.

Üröm az örömben

„Katasztrofális a tanárutánpótlás. Idén például mindössze hárman jelentkeztek kémiatanárnak az egész országból”- tudtuk meg Dr. Horváth Gyulától. Fizikából hatan, biológiából tizenöten míg informatikából tizenhárman kezdik meg a tanulmányaikat szeptembertől. „Ez azt jelenti, hogy az elkövetkezendő 5-7 évben súlyos tanárhiány lesz ezekből a tárgyakból”- mondta az adjunktus. Majd elkezdte sorolni a problémákat: „nincs presztízse a pedagógusszakmának, alacsony a fizetés, senki nem akar így tanár lenni.” A gondok még nem látszanak, de ha nem történik változás, akkor pár éven belül búcsút mondhatunk az olyan szép eredményeknek, mint a mostani.

Ezt a fogadáson megjelent diákok is érzik. Pálinkás József arra kérte őket, hogy egy üzenőtáblára írják föl, ötleteiket, javaslataikat azzal kapcsolatban, hogyan lehetne jobbá tenni a természettudományok oktatását. Majd ígéretet tett arra, hogy mindezt tolmácsolja majd a "döntéshozóknak." A diákok által kiragasztott cetlik majd' mindeggyikén szerepelt az a gondolat, hogy jobban meg kellene becsülni a tanárokat, hiszen nélkülük nem érhették volna el ezt a szép eredményt. Cseh László is hasonlóképpen fogalmazott: hiába van tehetsége valakinek, ez önmagában nem elég. Kell egy edző (esetünkben tanár), aki ezt ki is hozza emberből.

A Nemzetközi Diákolimpia Eredményei
Nemzetközi Kémiai Diákolimpia - Tokió
Najbauer Eszter Éva: aranyérem (pécsi Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiuma, 12. évfolyam)
Somlyaly Máté: aranyérem (ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium, 12. évfolyam)
Sveiczer Attila: ezüstérem (budapesti Eötvös József Gimnázium, 11. évfolyam)
Szigetvári Áron: ezüstérem (Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, 12. évfolyam)
Csapatvezetők: Tarczay György, Varga Szilárd

Nemzetközi Fizikai Diákolimpia – Zágráb
Jéhn Zoltán a pécsi, Babits Mihály Gimnázium 11. évfolyamos tanulója az aranyérmen kívül megkapta a legjobb mérésért járó különdíjat is, tanárai: Koncz Károly és Kotek László
Varga Ádám: aranyérem (SZTE Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium, 11. évfolyam),
Wang Daqian: aranyérem (Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, 12. évfolyam)
Hegedűs Tamás: bronzérem (miskolci Földes Ferenc Gimnázium, 12. évfolyam)
Pálovics Péter: bronzérem (zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium, 12. évfolyam)
Csapatvezetők: Honyek Gyula, Tasnádi Péter

Nemzetközi Biológiai Diákolimpia – Dél-Korea
Gyenes Bertalan: ezüstérem (Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, 12. évfolyam)
Novinszky Péter: ezüstérem (szombathelyi NyME Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, 12. évfolyam)
Nászai Máté: bronzérem (szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, 11. évfolyam)
Szentirmai Márton: bronzérem (szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, 11. évfolyam)
Csapatvezetők: Bán Sándor és Gál Viktória

Nemzetközi Matematikai Diákolimpia –Kazahsztán
Nagy Donát: aranyérem (szegedi Radnóti Miklós Gimnázium, 11. évfolyam)
Nagy János: aranyérem (Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, 11. évfolyam)
Éles András: ezüstérem (debreceni Fazekas Mihály Gimnázium, 12. évfolyam)
Dankovics Attila: ezüstérem (budapesti Veres Péter Gimnázium, 11. évfolyam)
Bodor Bertalan bronzérem (Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, 12. évfolyam)
Mészáros András dicséretben részesült (győri Révai Miklós Gimnázium, 12. évfolyam)
Csapatvezetők: Pelikán József, Dobos Sándor

Nemzetközi Informatikai Diákolimpia – Kanada
Dankovics Attila: ezüstérem (budapesti Veres Péter Gimnázium, 11. évfolyam)
Mészáros András: ezüstérem (győri Révai Miklós Gimnázium, 12. évfolyam)
Hunyady Márton: bronzérem (pannonhalmi Bencés Gimnázium)
Csapatvezető: Dr. Horváth Gyula

Nemzetközi Földrajzi Diákolimpia
Kiss Dániel: ezüstérem (székesfehérvári Tóparti Gimnázium)
Nagy Ádám: bronzérem (kaposvári Munkácsy Mihály Gimnázium)
Tanáraik: Dr. Szalay Károly, Kerese Tibor

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Tudomány témában
Ön szerint mi okozta a koronavírust?
Egyszerű véletlen
Az állatok és emberek közt megnövekedett találkozásszám
Kína terjesztette gazdasági előnyökért
Trump áll mögötte
Nem tudom, de nem lehet véletlen
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását