A most zajló tehetségkutató műsorokban zenekarok is indulhattak. Megkérdeztük Ganxsta Zoleet, mi a véleménye erről és az együttesek jelenlegi helyzetéről.
2010. szeptember 12. vasárnap 12:04 - Kancsár Edina
Egy korábbi interjúban azt nyilatkoztad, hogy ma már nem divat zenekarokat hallgatni. A most indult tehetségkutatókban zenekarok is jelentkezhettek: mi a véleményed erről?
Ganxsta Zolee
Ganxsta Zolee (eredeti nevén Zana Zoltán) 1966. január 7.-én született Budapesten. Rapper, dobos és előadóművész. 1988-1989 között az Őrjítő Gyógyhullám együttes tagja volt. 1989-ben került a Block nevű együttesbe. 1989-1990 között a Dance együttes tagja volt. A Ganxsta Zolee és a Kartel nevű zenekar tagja (1995-től). A zenekar elhíresült szókimondó (gyakran vulgáris) dalszövegeiről. Emellett a Sex Action a KGB és a Jack Jack zenekar tagja is.
Mindenképpen jó, hogy zenekarok is jelentkezhettek. Amikor én gyerek voltam, az énekeseket cinknek tartottuk és a zenekarokért rajongtunk. Azóta ez kiment a divatból egy picit, de ettől függetlenül most is vannak jó zenekarok. Van egy-két új csapat, akiket én is szívesen meghallgatok, de sajnos nem olyan sok, mint régebben.
Szerinted a jelenlegi zenei piacon mennyire van helye az új csapatoknak/tehetségeknek?
Mindig van helye! A közönség dönti el, hogy mire van szükségük. A
média és a kiadók elkezdték meghatározni, hogy kinek van helye a zenei piacon, de ez így nagyon rossz, mert befolyásolják az embereket. Ez egy hibás tendencia! A rádiók és a tévék úgy gondolják, ők tudják mire van szükségünk, de ez nem igaz… Fogalmuk sincs! Elkezdték irányítani az emberek ízlését, teljesen rossz irányba. Ráadásul mostanában az olyan zenék, amiket én szerettem – a rapbe és a rock zenében is a kicsit keményebb hangzásúak – kimentek a divatból.
A média elkezdte bojkottálni ezeket a műfajokat, ezért az emberek nagy többsége, – akik buta birkaként követik egymást – azt hallgatják, amit mutatnak nekik. Mostanában nem nagyon találok olyan zenekarokat, akik azt a nyers hangzást képviselnék, amiről beszéltem. Most ez a nyavalygós hangzás hódít. A rapbe is bejött ez a feka nyávogás, amitől egyszerűen rosszul vagyok.
Régebben volt egy csomó tök jó gengszter-rap, az a hardcore, az az igazi kőkemény zene, amit például
IceT vagy a Cypress Hill képviselt. A Cypress Hill meg néhány zenekar még tartja magát, de főleg az öregebbek. Újak nem alakulnak és nem tudom, hogy ennek mi az oka. Pedig én azt vallom, hogy jó zenénél nincs olyan, hogy kimegy a divatból. Konkrétan kihajtották őket a divatból… A médiumok erőszakos viselkedése miatt van minden! Irányítani és ellenőrizni akarják az egész világot, de ez borzasztó.
Szerinted melyik műfaj a legkeresettebb, illetve a legpopulárisabb a zenekarok körében?
Hál’ Istennek konkrétan nem tudom, mert nem hallgatok ilyeneket. De ez az igazi löttyedt pop most a „menő”: Énekes fiúkák után sikoltoznak a lányok. Én Motörheadet hallgattam anno, ami nyilván sokkal komolyabb hangzású zene. De az ilyenek kimentek a divatból… Mondjuk az is igaz, hogy engem sosem érdekelt a divat.
Sokszor mondtad már, hogy nektek – mint ismert csapat – sem könnyű megélni a zenéből. Szerinted mennyire érdemes erre alapoznia a tehetségkutatóban résztvevőknek?
Úgy elindulni zenésznek, hogy valaki majd ebből akar megélni, nagy butaság. Úgy kell indulni, ahogy mi is csináltuk, hogy: „Húj de jó, mi is
zenekart akarunk alapítani és majd a garázsban nyomjuk!”. Ha tényleg tehetségesnek bizonyul a csapat és kell a közönségnek, akkor eljut valameddig a zenéjével. A mostani világban ez másképp nem megy szerintem.
Te nézted egyébként valamelyik tehetségkutató műsort?
Én nem nézem ezeket, mert vagy röhögőgörcsöt kapok tőlük vagy bosszantom magam.