Matekzseni magyarok
A Közép-európai Matematikai Olimpián a magyar diákok két aranyat, három ezüstöt és egy bronzérmet szereztek, csapatban pedig elsők lettek.
2010. szeptember 18. szombat 13:19 - Sztermen Orsolya Lili
Akik érmet nyertek
Egyéni versenyben aranyérmes lett a budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Gimnáziumban tanuló Kalina Kende - aki egyben a nemzetközi verseny legtöbb pontot gyűjtő résztvevője is volt -, valamint a fővárosi Berzsenyi Dániel Gimnáziumban tanuló Frankl Nóra.
Ezüstéremmel térhetett haza a Fazekas Mihály Gyakorló Gimnázium három további tanulója, Ágoston Tamás, Lenger Dániel és Sándor András, továbbá bronzérmet szerzett a kaposvári Nagyboldogasszony Katolikus Gimnáziumban tanuló Somogyi Ákos.
Ausztria, Csehország, Horvátország, Lengyelország, Litvánia, Magyarország, Németország, Svájc, Szlovákia és Szlovénia diákjai indultak a matematikai versenyen. Az indulókat az IMO-csapat (Nemzetközi Matematikai Világolimpia) vezetői válogatták össze hivatalos tanulmányi versenyek eredményei alapján.
A versenyről a Zalai Matematikai Tehetségekért Alapítvány elnökét, Pintér Ferencet kérdeztük.
Hányan indultak a versenyen?
Tíz országból ehat fő alkotott egy csapatot. Összesen tehát hatvan diák vett részt a megmérettetésen, valamint két-két kísérő tanár
.
Milyen jelentőséggel bír ez a verseny?
A verseny azoknak a diákoknak biztosít lehetőséget, akik még nem jutottak ki a Nemzetközi Matematika Olimpiára. Rutinszerzésre nagyon jó alkalom, mert ugyanarra a szisztémára épül, mint az olimpia. Akik itt és más versenyeken is jól szerepelnek, azok mehetnek az említett nyári diákolimpiára. Az év folyamán a további felkészülés elengedhetetlen.
Vannak hazai versenyek is?
Éves szinten, Magyarországon sok rendezvény van, ahol a középiskolások összemérhetik tudásukat matematikából.
Így például a Nemzetközi Kenguru Matematika Verseny, a Kalmár László Matematika Verseny, a Négy Megye Matematika Verseny és az Országos Matematika Tréning-Verseny. Ezek talán a legfontosabbak. Az
olimpiára az év során legtöbb pontot szerzett diák jut ki.
Mi segíti a diákokat a felkészülésben?
Veszprémben található az Erdős Pál Matematikai Tehetséggondozó Iskola, melynek nagy jelentősége van a felkészítésben. Szegeden valamint Budapesten is vannak szakkörök. Ezeken kéthetente, két alkalommal foglalkoznak a diákokkal, a veszprémi ettől eltérően a tanév folyamán, 5 hétvégén zajlik, összesen 70 órában.
És mi van a többi vidéki várossal?
Eddig minden megyében működött egy matematikai felkészítő szakkör. Ez az első olyan tanév, amikor anyagi okok miatt nincs mindenhol foglalkozás. A veszprémi iskola Szolnokon is tart szakkört, a miskolciak, nyíregyháziak például oda járnak. Szomorú tény, hogy anyagi okok miatt szűkültek a lehetőségek.
Mi a rendhagyó ebben a versenyben?
A csapatverseny újdonság, általában egyéniben indulnak a gyerekek, viszont igaz, hogy csapatban is meg kell tanulniuk dolgozni. Összesen nyolc feladatot kaptak, ezt egyedül nem lehetett volna megoldani. A csapatnak vezetőt kellett kineveznie, aki kiosztotta a feladatokat a többiek között.
Milyen pénzből utaztak a versenyzők?
A Közép-európai Versenyhez kapcsolódó költségeket a Bólyai Matematikai Társulattal közösen álltuk, a gyerekeknek így ingyenes utaztak. Országos szinten nem tudtunk támogatást szerezni pályázatunk negatív elbírálása miatt.
A Nemzetközi Kenguru Versenyt is az alapítvány szervezi egyébként, ahol harmincötezer gyerek indul negyvenhat országból, és mindenki egy időben írja meg a feladatokat. Támogatás sajnos erre sincs most, ez rossz hozzállás az ország részéről.