Minden az Audi által létrehozott új munkahely további huszonöt új munkehelyet eredményezhet - mondta a HírExtrának Borkai Zsolt. Győr polgármesterét a 250 milliárdos Audi-fejlesztésről kérdeztük.
2010. szeptember 24. péntek 18:25 - HírExtra
250 milliárd forint, hosszú távon 15 ezer munkahely - országos, sőt európai szintű győri fejlesztést jelentett be tegnap a német Audi autógyártó óriás és a magyar kormány. Mit jelent ez a városnak, az ott élő embereknek, a győri fejlődésnek?
Győr eddig is az elsők között volt a magyar városok gazdasági erejét tekintve. Ezzel azonban egy másik, magasabb szintre lépünk. Valóban európai szintű fejlesztésről beszélhetünk. Úgy is mondhatnánk: az Audi nem továbbfejleszti az eddigi gyárát, hanem új gyárat épít. Ezzel pedig több mint tízezer munkahelyet hoz létre. Büszkék vagyunk rá, hogy Győrbe sikerült hozni ezt a beruházást, hiszen a világ minden pontján pályáztak rá.
Évente 125 ezer autó
"A győri gyár bővítésével nemzetközi versenyképességünket erősítjük és a legjobb feltételeket teremtjük meg további nagyratörő növekedési céljaink eléréséhez“ - jelentette ki Rupert Stadler, az AUDI AG igazgatótanácsának elnöke.
2013-tól Győrben évente 125 ezer autó gördül majd le a gyártósorról. Többek között Audi TT Coupé, Roadster, A3 Cabriolet valamint az A3 egy további változatát is a nyugat-magyarországi városban gyártják majd. Az így megnövekedett termelési volumenhez kapcsolódóan a járműgyártó 1800 új munkahelyet létesítését ígéri.
Az Audi Hungária egyébként 1993-ban alakult. Azóta a vállalat innovatív és hatékony motorok gyártásával szerzett nevet magának.1998 óta a győri vállalat gyártócsarnokában járművek is készülnek, jelenleg ott szerelik össze az Audi TT Coupé, TT Roadster és A3 Cabriolet modelleket.
A nemrég megvásárolt földterülettel a gyár iparterülete 174 hektárról mintegy 370 hektárra nőtt, ahol még ebben az évben megkezdődhetnek a bővítéshez szükséges földmunkálatok.
Nagy lehetőség az ott élő, vagy az éppen a lehetőség miatt odatelepülő emberek számára.
Óriási esélyt jelent ez a győri emberek számára. Csökkenthető lesz az a munkanélküliség, ami az elmúlt években tapasztalható gazdasági válság következtében megnőtt. Győrben ez egyébként nagyjából hét százalékra tehető. Fantasztikus lépés lehet ez a munkahelyteremtésben.
Ezzel kapcsolatban nagy feladatai is lesznek a városnak. Mit tud Győr saját erőből hozzátenni a fejlesztés sikerességének növeléséhez?
A városnak ezután kötelessége, hogy képzett szakembereket biztosítson a már itt lévő, vagy a jövőben alakuló vállalkozásoknak, ezáltal téve vonzóbbá az adott területet. Komoly lépéseket tettünk már eddig is, hiszen két éve a szakképzés felé próbáljuk terelni a diákokat egy sikeres ösztöndíj-rendszernek köszönhetően, illetve az egyetemmel kutatásfejlesztésbe, közös projektekbe kezdtünk. A java azonban most jön, további intézkedésekre van szükség a képzés, az egyetemi oktatás és az infrastruktúra fejlesztés területén is.
Mennyiben Győr és mennyiben a kormány, kormányok érdeme a fejlesztés létrejötte?
Nem tennék különbséget. Nagyon komoly összefogás, sokak segítségnek és támogatásnak az érdeme. A kormány, a városi képviselők, a kollégák, az itt élő emberek mind-mind szerepet vállaltak ebben. Fontos volt az a nagyon rugalmas és kitűnő kapcsolat, mely a város és az Audi között kialakult az elmúlt években, s azóta is fennáll. Soha nem szabad kizárólagos érdemeket osztani, meggyőződésem, hogy mindenki megtalálja a maga örömét a fejlesztés sikerében.
Szakemberek szerint akad egy szegmens, melyben előre lehetne lépni a cég és a város kapcsolatát illetően. A gyár jelenlegi hazai beszállítói aránya tíz százalék körülire tehető. Egybehangzó álláspont szerint ezt hosszú távon mindenképpen növelni kellene.
Valóban, az Audi jelenleg a győri, illetve Győr környéki régióban a beszerzési szempontokat figyelembe véve ilyen adattal rendelkezik. Ennek azonban megvan az oka. Mégpedig, hogy eddig Győrben az Audi főleg motorgyártással foglalkozott. A motorgyártáshoz kapcsolódva körülbelül három cég van a világon, mely olyan motorblokkokat tud előállítani, ami szükséges ahhoz, hogy huszonegyedik századi technikával dolgozzanak az Audinál. Nem lehetett tehát kis- és középvállakozásokat nagy mértékben bevonni az adott régióban.
Ez változhat a fejlesztés megvalósítása után?
Igen, egy komplett autógyár esetében ez a felállás megváltozik. Szakemberek szerint bárhol a világon, ahol egy új autógyár létesül, a beszállítói oldalon mindig kis- és középvállalkozásokra támaszkodnak,. Ez pedig természetesen tovább növeli a munkalehetőségek bővítését. Ez a szolgáltatói, a direkt beszállítói, illetve a logisztikai központhoz is kapcsolódik.
A beszerzési oldalon is létrejöhetnek tehát munkahelyek.
Egy munkahelyre, amit az Audi létesít, óvatos becslések szerint is tíz másik jön létre az adott régióban. Hangsúlyozom, ez az óvatos becslés. Aki egy kicsit merészebb, az azt mondja, akár huszonöt másik is létrejöhet.
Összességében elmondható, hogy nem csak a városnak és a régiónak, de Magyarországnak is hatalmas ugrás lesz az Audi projektje.