Az Oktatási Hivatal feladatait az előző kormány súlyosan alulfinanszírozta. A fennálló problémákról és az intézmény szemléletváltozásáról Kerpen Gábort, a hivatal elnökét kérdeztük.
2010. október 13. szerda 06:21 - Fontos Erzsébet
Az Oktatási Hivatal feladatait az előző kormányzat súlyosan alulfinanszírozta, ezért tetemes hiány gyűlt össze. Mennyi pontosan?
Gyökeres változások a láthatáron
Kerpen Gábor szerint szemléletbeli változásra van szükség. A korábbi oktatási kormányzat alatt a büntető szemlélet volt a jellemző a hivatal munkájára, az új elnök inkább segíteni szeretne.
www. galamus.hu
Nehéz lesz idén már bepótolni ezt a hiányt. Több milliós tételről van szó, de a pontos, végleges adatokat később tudjuk csak meg.
Mi az oka a hiány létrejöttének?
A jogszabályok jelenleg előírják: az Oktatási Hivatal, mint oktatáskormányzati szerv, a parlament által elfogadott költségvetésben önálló soron jelenjen meg. Azonban az előző parlament ezt a jogszabályt nem érvényesítette, így az Oktatási Hivatal összes háttérintézménye egy soron van.
Nyilvánvalóan nem válik jogszabályilag egyértelművé, mennyit kell az Oktatási Hivatal működéséhez biztosítani. Az intézmény, működését csak azért tudja fenntartani, mert az év során folyamatos címzett támogatásokat kapott a hivatal. Nem teszi könnyűvé az intézmény előre tervezhető működését, hogy csak az egyes feladatokra érkeznek be különálló összegek.
A korábbi oktatási kormányzat alatt a büntető szemlélet volt jellemző a hivatal munkájára. Ön inkább segíteni szeretne. A büntetés helyett miért hatékonyabb az empátia?
Három okból. Egyrészt, ha a büntetést helyezik előtérbe, akkor előfordulhat: megbüntetnek egy oktatási intézményt, amely ettől még súlyosabb anyagi helyzetbe kerül, ráadásul még kevésbé tudja megoldani azokat a feladatokat, melyeket éppen forráshiány miatt nem tudott jól ellátni.
Egyébként ez a legsúlyosabb következménye az azonnali anyagi büntetésnek. A másik a segítő ellenőrzés, amikor nem azonnal büntetünk, hanem elmondjuk mit mikorra, milyen határidőre tegyenek jóvá. Így nagyobb valószínűséggel határidőn belül rendbe lehet rakni..
A harmadik az attitűdváltoztatás. Hozzám a segítésnyújtás áll közel. Az intézményt, az intézményi munkát és - amennyiben jogszabállyá válik- az intézményben dolgozók értékelését illetően is. Elsősorban nem büntetni kell, hanem a munkát és a munka minőségét javítani.
A sajtóban kijelentette, fontosnak tartja, hogy súlyos és szándékos jogsértés esetén akár az oktatási intézmény működésének felfüggesztését is kezdeményezhessék. Van olyan intézmény, melynél alkalmazná ezt az elképzelést?
Elsősorban a győri Vocational Academy Alapítvány esetében. Emellett, esetlegesen több, mint tíz intézményt érintően is. Az intézményt működtető hozzájut az oktatási normatívához. Korábban és most is nyilvánvalóan tudható: kizárólag a központi támogatás és normatíva nem elégséges az oktatási intézmény fenntartásához.
Vannak olyan esetek, amikor bizonyítottan, még a csekélyebb, a fenntartáshoz nem elegendő normatívát sem az oktatási intézmény működtetésére fordítja a fenntartó. Sajnálatos módon, a Vocational Academy Alapítványnál, már 2008 augusztusában lehetett tudni a jogsértést, de az Oktatási Hivatal ebből a szempontból "robot szerepet" tölt be. Ha a főjegyző azt mondja, minden rendben van, akkor az Oktatási Hivatal nem vizsgálhatja meg, valóban minden rendben van-e.
Ki kell adnia az OM azonosítót, ami által az intézmény még akkor is működhet, hogy ha súlyos jogszabálysértés követ el, például a tanároknak nem fizet bért. A hivatal önhatalmúan semmit sem akar bezárni, mégis hasznos lenne,ha az Oktatási Hivatalnak joga lenne a súlyos és szándékos jogszabálysértők felfüggesztésének kezdeményezéséhez.
A közeljövőben a Vocational Academy Alapítványon kívül van-e kilátás egyéb intézmény felfüggesztésére?
Ebben a pillanatban nem tudok konkrét intézményről, amelynél ilyen kirívó és szándékos jogsértés lenne.
Hoffmann Rózsa, amikor ön hivatalba került azt mondta: az Oktatási Hivatal új feladatai között az új országos szakmai ellenőrzési és értékelési rendszer kialakítása az egyik fő cél. A hivatal hol tart ennek megvalósításában?
Nem a hivatalnál, hanem az oktatás-politikánál van a labda, amely a "komplex mérési értékelést" dolgozza ki. Amíg ez nem történik meg, addig a hivatalnak nincs dolga. Hoffmann Rósza megkért, vegyek részt a tervezésben, de nem, mint hivatalvezető, hanem mint akinek általános rálátása van az oktatási intézmények működésére és az abban szereplő emberek munkájára.
Hoffmann Rózsa szerint ilyen költségvetési helyzetben, aki radikális béremelést követel, az vagy ostoba, vagy bohóc". Ön szerint pénz nélkül hogyan lehet a pedagógusok presztizsét visszaszerezni és vonzóvá tenni pályát a jövő tanárai számára?
Erről az oktatáspolitikusokat és érdekvédőket kellene megkérdezni. A hivatal kapocs, az oktatási kormányzat és az oktatási intézmények között. Amennyiben az oktatási kormányzat, vagy a kormány jelentős összegeket fordít a pedagógusok és az intézmények munkájának segítésére, én annak nem leszek gátja.