A kormány ismét a közbiztonságra hivatkozva büntet, ártatlanokat. Új migrációs törvénnyel lehetővé tenné kiskorú menekültek fogdába zárását. Az idegenrendészeti nonszenszről Gyulai Gábor, a Helsinki Bizottság munkatársa beszélt.
2010. október 29. péntek 06:39 - Hassan Szihám
Külföldön mennyi ideig tart az őrizet?
Ez a mostani hat hónap megfelel a régióbeli átlagnak, tehát Romániában, Szlovákiában, Csehországban, Lengyelországban is hat hónap, van olyan ország is, ahol több, de sok országban ez még ennél is rövidebb, például Franciaországban 32 nap, és Spanyolországban és Olaszországban is csak néhány hónap. Olyan ország is van, ahol nincs időkorlát, de sosem alkalmaznak ilyen elzárást, például Svédországban, és általában a skandináv országokban.
Magyarországon indokolja bármi is ezt az idegenrendészeti szigorítást?
Ezzel a 12 hónappal Magyarország a legszigorúbb országok közé kerülne, amit semmi nem indokol. Itt nagyon komoly csúsztatások vannak a törvényjavaslat előterjesztői részéről. Semmilyen számadattal nem szolgálnak annak indoklására, hogy erre miért van szükség.
Például a menedékkérők száma idén is a felére csökkent a tavalyihoz képest. Az itt élő külföldiek száma pedig még régiós összehasonlításban is rendkívül alacsony, és az illegálisan itt tartózkodó külföldiek száma sem nőtt. Ez semmi más csak valamiféle öncélú szándék, aminek semmilyen racionális indok nem támaszt alá.
Azért is különösen nevetséges ez az egész helyzet, mert körülbelül kettőszáz olyan ember van évente, aki menekült, oltalmazott vagy a befogadott státuszt kap. Ebből lehetne mintaintegrációs programot csinálni már kevés pénzből is, de úgy látszik, hogy ehhez nincs meg az akarat. Aminek az az eredménye, hogy az elismert menekültek egy része is végül továbbáll Nyugat-Európába.
Ez a törvény azért komoly átalakításokat vonna maga után ezekben a fogdákban…
Ez egy borzasztóan drága dolog. Egy olyan időszakban, amikor megszorításokról beszélünk, és minden áron spórolni kell, csináltunk egy hozzávetőleges kalkulációt, és az jött ki, hogy ez minimális esetben kétmilliárd forintba kerül. A törvényjavaslat erre egy iszonyatosan banális, egyismeretlenes egyenletet vázol fel, és 760 millióval kalkulál. Ez teljesen irracionális, és nem derül ki, mi alapján jött ez ki, a számok hasraütésszerűnek tűnnek.
Arról nem is beszélve, amiről a törvényjavaslat amúgy mélyen hallgat: egy ilyen intézmény hány embert foglalkoztatna. Van olyan fogda, ahol mondjuk 30 emberhez 20 őrzőt kellene alkalmazni. Mert állandóan kell legalább négy őrnek lenni, ha valaki beteg, és ki kell vinni kórházba, az ágya mellett kell lennie mindig két őrnek folyamatosan 24 órában.
Maugli-2008
Eltávozhatott a rendőrségről az a 12 éves román gyerek, aki késsel súlyos sérülést okozott egy 15 éves fiúnak a budapesti Blaha Lujza téren.
A magyar hatóságok ebben a helyzetben tehetetlenek, mert nincs törvényes felhatalmazásuk arra, hogy egy gyerekkorú, külföldi állampolgárral szemben kényszerintézkedést alkalmazzanak, amíg nem találnak megoldást a helyzetre, a gyerek lényegében szinte bármit büntetlenül megtehet.
Emellett kell nekik uniós előírás szerint pszichoszociális segítség is, ez is sok pénzbe kerül. És akkor még a tolmácsokról nem is beszéltünk, akiket oda kell utaztatni, plusz még az óradíjuk is tízezer forint. Tehát rengeteg rejtett költség van itt, melyről nem szól a javaslat. Ezt egy ilyen gazdasági helyzetben egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni.
A biztosítékot azonban mégis a gyermekek őrizetbe vétele verte ki a józanul gondolkozóknál…
A gyermekek idegenrendészeti őrizete a jelenlegi jogszabályok szerint kategorikusan tilos. Ez vonatkozik a kísérő nélküli kiskorúakra, és a gyermekes családokra is. A mostani törvényjavaslat ezt lehetővé tenni maximum 30 napig. Ez szintén számos szempontból elfogadhatatlan. Ezek a fogdák azonban olyan helyek, ahol még 30 nap ottlétnek is beláthatatlan pszichés következményei lehetnek egy gyermek számára.
Például ott egy 14 éves afgán fiú, a szeme láttára megölték a családját, menedéket kér, és egy ilyen intézménybe zárják 30 napig, ahol nem hagyhatja el a cellát. Persze a jogszabály előírná, hogy biztosítani kell játékokat és szabadidős lehetőségeket, de erre semmiféle infrastruktúra nincs. Erről sem beszél a javaslat, hogy erre hogy és milyen körülmények között, milyen pénzből kerülne sor, ki építené át a fogdát, ki biztosítja majd a pszicho-szociális ellátást, stb.
A jelenlegi helyzetben ez még felnőttek számára sem alkalmas hely, a gyerekeknek pedig nemhogy 30, de még 3 napig sem lehetséges, ráadásul teljesen indokolatlan.
Mire jó nekik ez a 30 napos őrizetbe vétel?
Éppen ez az. Az egész azért sem állja meg a helyét, mert pont azért emelték 6 hónapról 12-re az őrizetet, mert indoklásuk szerint ez nem elég a kitoloncolás végrehajtására. Ezek után a 30 nap mire elég? A tapasztalat szerint ennyi idő alatt kitoloncolni valakit, lehetetlenség. Innentől kezdve ez a harmincnapos fogvatartás teljesen öncélúvá válik. Egyszerűen nincs értelme ennek.
Ráadásul a gyermekekkel kapcsolatban nagyon szigorú nemzetközi szabályozások vannak. A nemzetközi közösség nagyon odafigyel a gyermekekre, tehát ennek nagyon negatív következményei lehetnek. Az unióban ez nagyon ritka, és ahol előfordul, most próbálják megszüntetni, pl. Nagy-Britanniában. Ez úgy tűnik, egy közös álláspont: gyermekeket idegenrendészeti fogdában ne tartsunk.
Tehát összegezve: világos, hogy jogharmonizációs céllal indult meg a módosítási folyamat, tehát módosítani kell, de miért így?
A javaslat indoklásában az szerepel, hogy a magyar társadalom közbiztonságát nem vette figyelembe az eddigi szabályozás. Ez mint érv még működhetne is, de nincs mögötte semmilyen valós tartalom. Nem mutatta ki azt statisztika, hogy Magyarországon a külföldiek több bűncselekményt követnének el, vagy terrorhálózatok működnének. És egyébként, hogyha lennének is, arra mostmár megvan a megfelelő professzionális állami szerv, hogy az ilyet elhárítsa…