A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás éves átlaga csökkent, de elképzelhető, hogy több autótulajdonos anyagilag rosszabbul jár ha biztosítót vált. Gilyén Ágnest, a Magyarországi Biztosítók Szövetségének szóvivőjét kérdeztük.
2010. november 4. csütörtök 06:34 - Győry S. József
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás éves átlagdíja a 2010-es 25 ezer forintról jövőre 17 ezer forint alá esik az ügyfelek első díjszámításai alapján. Minek tudható be a harminc százalékos csökkenés?
Stagnálásra számíthatunk?
Aki nem vált biztosítót, stagnáló, vagy emelkedő biztosítási díjra számíthat, az átszerződőknek viszont 90 százaléka találhat a meglévőnél kedvezőbb ajánlatot az eddig végzett kalkulációk szerint. Ezért elképzelhető, hogy a váltók száma a legoptimistább prognózisokat is túlszárnyalva megközelíti a 2 milliót az idén, amely a teljes járműpark felét teszi ki - áll a közleményben.
A hétfő hajnalban mind a 14 biztosítóra elvégzett díjszámítások, valamint az első szerződéskötések gyorsmérlege alapján, a vártnál is jobban esik a kötelező biztosítások ára. Az első átszerződők jellemzően azon ügyfelek közül kerülnek ki, akik minden évben váltanak. A statisztika szerint ugyanakkor még közülük is tízből kilencen találnak a meglévőnél jobb ajánlatot, átlagos megtakarításuk pedig meghaladja a 12 ezer forintot.
Az átszerződési boom az online biztosításközvetítésben is rekordszámú felhasználót hozhat. Tavaly már több mint félmillió autós használta az internetet szerződése újrakötésére - olvasható a közleményben - MTI
Nagyon erős verseny van a biztosítók között, még akkor is, ha sokan úgy vélték, ez a verseny nem fokozódhat tovább, ahogyan a díjcsökkentés sem. Ezzel ellentétben a verseny fokozódott és az első benyomások alapján az átlagdíjak is alacsonyabbak lettek.
A másik ok nem más, mint a világháló, melynek jóvoltából az emberek könnyen összehasonlíthatják a biztosítók árkülönbségeit. Még mindig viszonylag rövid idő áll rendelkezésre a társaságok közötti váltásra; ebben is segítségükre lehet az internet.
Örvendetes ok az is, hogy a személyi sérüléssel járó balesetek száma az utóbbi évek statisztikája alapján jelentősen csökkent Európában, így Magyarországon is. A balesetek a legmagasabb kárkifizetéseket indukálják, számuk csökkenése miatt a biztosítók némileg lejjebb tudták vinni díjakat.
Kijelenthetjük, hogy tudatosabbak lettek a szerződők?
Mindképpen, hiszen évről évre meredeken nő a biztosítót váltó emberek aránya.
Milyen átrendeződést hozott a biztosítók erősorrendjében a kgfb csökkentése?
Nagyon korai lenne erről beszélni, hiszen csak október 31-e óta van lehetőség a váltásra, ettől függetlenül elképzelhetőnek tartom, hogy lesznek átalakulások. Volt olyan biztosító, amely felhagyott a kötelező művelésével és volt olyan, amelyik csak most kezdte el. A biztosítók száma továbbra is tizennégy, de nem ugyanazok a szereplők, akik tavaly voltak.
Az Astra Biztosító jobb árakat kínál, mint a K&H Biztosító, mégis, az utóbbi szolgáltatásait több ügyfél veszi igénybe. Mi lehet ennek a magyarázata?
Rendkívül sok biztosító és ezen belül összehasonlíthatósági lehetőség létezik. Különböző településeken élő, más és más típusú gépjárművel rendelkező ügyfeleknél változhat a fontossági sorrend, így jöhet ki ez az eredmény. Elvonatkoztatva a két társaságtól, az ügyfeleknek egy része, bizonyos összegkülönbség alatt nem vált, hanem ragaszkodik az eddig bevált biztosítóhoz, akkor is, ha két-háromezer forinttal többet kell fizetnie. Egy új, de olcsóbb társaság nem feltétlenül jelent minőségi garanciát.
Aki elégedett a jelenlegi biztosítójával, így nem veszi igénybe egy új biztosító szolgáltatásait, mire számíthat?
Az idei évben a biztosítási díj alapjául a korábbi évekhez képest a lökettérfogat helyett a gépjármű teljesítménye számít. Ez azt jelenti, ugyanazon lökettérfogat mellett egy erősebb motorral rendelkező, sportosabb gépjármű üzembetartója lehetséges, hogy többet fog fizetni, mint egy azonos térfogatú, de gyengébb motorral rendelkező tulajdonos.
A tarifa rendszere megváltozott, éppen ezért az is lehetséges, hogy egy másik kategóriába kerül az ügyfél abban az esetben is, ha nem tesz semmit sem.
Bővebben mit lehet tudni a változásról?
Erről csak a kampány után lesz pontosabb képünk, ekkor tudjuk megmondani, ez a változás az autósok hány százalékát érinti. Az előzetes becslések alapján a gépjárművek harminc-negyven százaléka más kategóriába kerül át.
Elképzelhető, hogy több tulajdonos megfontolja a gépjárműve fenntartását a tarifarendszer változása miatt?
Erről nincsenek adataink. Arról viszont vannak, hogy a személygépjárművek száma a tulajdonosok romló pénzügyi helyzete miatt nem nőtt, vagyis kénytelenek leállítani a gépjárművüket. A változás miatt lehetséges, hogy néhány tulajdonos kevesebbet fogja használni a járművét.
Összességében, mire számíthatnak az emberek?
Ez az, amiről még a biztosítóknak sincsen ötletük. Amikor a változtatások számításait elvégezték, csakis a saját portfóliójukban lévő szerződéseket ismerhették, a többi piaci szereplőt nem. A kampány után tudunk erre válaszolni, egyenlőre csak a sötétben tapogatóztunk.