2024. november 22. - Cecília

"A befektetők szívesebben fordulnak bejáratott utakhoz"

Elektromos robogót gyártana az őriszentpéteri ANTRO csoport. Befektető egyelőre nincsen, pedig az ötlet nagyon jó. Egy skandináv országban valószínűleg már elkezdődhetett volna tömeggyártás. Hegedűs Zsolt mérnökkel beszélgettünk.
2010. november 9. kedd 06:49 - Tóbiás Gábor
Hogyan áll a robogó- projekt?

Az ANTRO csoport
Felépítése:

* ANTRO Kht. - műszaki fejlesztés, humán erőforrás bővítés, háttér szolgáltatások
* Solo-Duo Zrt. - alternatív autó prototípus építés, gyártás előkészítés, szériagyártás
* Moveo Zrt. - hibrid robogó prototípus építés, gyártás előkészítés, szériagyártás

Pozícionálás:

* kicsi (emberi léptékű), független, rugalmas, fejlesztő és gyártó cégek közé
* a nagyvállalatok, az autógyártó óriásvállalatok mellé
* nemzetközi hálózat tagjaként, inspirálójaként
Jelen pillanatban a második prototípust építjük, folyamatosan zajlanak befektetői tárgyalások. Próbáljuk megtalálni azt a partnert, akivel gyártásba tudjuk vinni.

Vannak bíztató jelek?

Mindig van újabb és újabb lehetőség, ami felcsillantja a reményt. Viszont már lassan egy háromnegyed év telt el a tárgyalások kezdete óta. Nagyon fontos lenne valamilyen megoldást találni.

Miért feneklenek meg ezek a tárgyalások?

A befektetői tőke szívesebben fordul már bejáratott, hagyományos utakhoz, mint egy új irányhoz.

Hogyan értsük ezt az új irányt?

A termékek, amiket a mindennapjainkban használunk a leggyakrabban régi technológiákkal készülnek. Viszont a mai kor már hordozza azokat a sokkal modernebb, jóval korszerűbb energiahatékony megoldásokat, amiket például mi a robogóban kívánunk megvalósítani.

Mit tud ez a robogó, amit a többi nem?

Sok-sok éves alternatív autófejlesztési munkánk tapasztalataiból született meg ez a robogó. Ugyanazokat a technológiákat, anyagokat, szerkezeteket, gyártási metódusokat tartalmazza, amiket az autónál tapasztaltunk.

Ez egy elektromos, kétkerék meghajtású robogó, amiben még taposó pedálok is vannak, tehát az ember a saját erejével is hozzájárulhat a haladáshoz. Egy modern segédmotorról beszélünk, ami a KRESZ szerint 45 km/h-val mehet. Az eddigi motoroktól eltérően egy karbon kompozit héjszerkezet alkotja a jármű karosszériáját, amit pár mozdulattal egy nagyobb utazóbőrönd méretére össze lehet hajtani. Így összecsukva a súlya nem haladja meg a 25 kilogrammot.

Egy új felhasználási módot szeretnénk ezzel biztosítani. Jellemző a közlekedésünkben, hogy van néhány kilométer, amit hihetetlenül lassan teszünk meg. Hiába van autópálya a közelünkben, ha mondjuk a városba beérve óriási dugóban kell araszolni. Erre lehet megoldás egy ilyen összehajtható robogó, ami néhány mozdulattal kihajtható az autó csomagtartójából, vagy akár a buszról leszállva is fölpattanhatunk rá és azt a néhány kilométert kényelmesen és fürgén megtehetjük.



Ez ugye árammal működik? Mennyi ideig tart egy feltöltés?

Már az autónál is arra törekedtünk, hogy a lehető legkisebb energiaszükséglettel tudjon közlekedni. Ez itt is megjelenik azzal, hogy a Moveo-nak kicsi az önsúlya, a gördülési ellenállása, viszonylag áramvonalas, és az üléspozíció is olyan rajta ami, elősegíti a kis légellenállást.

A mai robogókhoz képest egészen minimális energia kell neki. Hálózatról lehet tölteni, gyorstöltővel pár 10 perc alatt az akkumlátor nagy részét fel lehet tölteni.

A járműben lévő töltővel pedig néhány óra alatt egy teljesen hagyományos fali dugaszoló aljzattal megoldható ez a dolog.

Milyen messzire lehet ezzel jutni?

Az alapváltozatban egy töltésnek 35 km-es hatótávolsága van, maximális sebességgel. Ha valakinek ez kevés, akkor dupla akkumulátorral ezt megkétszerezheti. Ha valaki nem 45 km/h-val közlekedik, hanem lassabban, akkor meg tudja növelni a hatótávolságot plusz a pedálok is bevethetők.

Ki a célcsoport?

A mostani eldobható és szeméthalmokat okozó műszaki cikkekhez képest mi egy nagyon tartós terméket szeretnénk csinálni, ami több évtizedig is segítheti a gazdáját. Ehhez hozzátartozik az is, hogy egy autonóm pakkal is kínálhassuk, tehát bárki megvásárolhatja majd azt a szolár cellát illetve a szélkereket, amivel a pótakkumulátort folyamatosan töltheti otthon. Így a robogó autonómmá válhat minden külső körülménytől.

Minimális energiafogyasztásúra akarjuk leszorítani a terméket. Bármi is  történjen az olajjal vagy az egyéb energiahordozókkal, ez a jármű működőképes lesz.

Leginkább olyanokat akarunk elérni akik sokat szenvednek a közlekedésben, és erre megoldást keresnek. Másrészt pedig mindenképpen az lenne a célunk hosszabb távon, hogy egy olyan alternatívát nyújtsunk, ami a tudatosabban vásárlókat megnyeri.



Mennyibe kerül majd mindez?

High-tech anyagok kerülnek bele, amiket a mai gyártók nem szívesen alkalmaznak. Ezért a mi termékünk nem fogja megközelíteni az ázsiai robogók árszínvonalát. Viszont törekeszünk majd rá, hogy megfizethető legyen.

Leginkább a gyártási darabszámtól függ majd mennyibe fog kerülni. A célunk: 2000 euró környékén legyen a fogyasztói ára.

Az autógyártást föladták?

A cégnél nyár óta már mindenki a robogón dolgozik. Először ezt a lépcsőt kell megugranunk és csak utána térhetünk vissza az autóhoz.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását