A téli hónapokban a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. feladata a hó eltakarítása és a város síkosság-mentesítése is. Mikor, miből, hogyan, mennyiért? Írásunk választ ad a kérdésekre.
2010. november 23. kedd 13:25 - Győry S. József
November második felében járunk, ám az időjárás szokatlan módon tavaszias:
nem sokáig. Az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) a hétvégére lehűlést jósol, így a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) munkatársai ténylegesen átállhatnak a téli munkarendre.
A gépek már „izgatottak”
Ez már az EU
Az FKF Zrt. a megrendelői és a vevői részére végzett munkák minőségére és annak a környezetvédelemre gyakorolt hatására rendkívüli figyelmet fordít.
A Zrt. minden tevékenységére vonatkozó Minőségügyi rendszerünk az EN ISO 9001:2008, Környezetközpontú Irányítási Rendszerünk az EN ISO 14001:2004 szabványok szerint tanúsítva, a gépkocsik környezetvédelmi felülvizsgálata és ellenőrzése a 7/2002 (VI. 29) GKM-BM-KvVM együttes rendelete alapján, rendszeres felügyelettel, önkéntesen tanúsítva.
Valamennyi tevékenységünk – 18 telephelyre érvényesítve – az integrált minőségirányítási- és környezetközpontú irányítási rendszereknek megfelelő előírások szerint történik.
Az FKF munkatársai már hónapokkal ezelőtt elkezdték a téli feladatokat elvégző célgépeik műszaki ellenőrzését: a korszerű eszközök tolólapátokkal és szórófejekkel felszerelve várják az első havazást.
Kérdésünkre a FKF munkatársa elmondta, a munkagépek átlagéletkora kilenc év, amely az új járművek beszerzésének köszönhetően jóval alacsonyabb, mint az elmúlt években volt. Jelenleg százhét darab ilyen eszköz képes ellátni a szórási feladatokat.
Csak kinéznek az ablakon?
Az FKF az OMSZ-től napi négy alkalommal kap rövidtávú időjárás-előrejelzést, valamint egyszeri alkalommal középtávú előrejelzést, ami a következő hat nap időjárásáról szolgál információval. Az OMSZ szükség esetén riasztást küld a Főkefének
A feladat
Az FKF munkatársai négy ütemben végzik a főváros akadálymentesítését. Az első ütemben, november 15-től - a téli munkarend életbelépésétől számítva - állandó, vezetői szintű ügyeleti rendszer működik, melynek elsődleges feladata a munkagépek és munkások koordinálása.
A második fokozat a meteorológiai előrejelzés alapján lép életbe: az FKF dolgozóit riasztási rendszer alapján rendelik szolgálatra. Indokolt esetben preventív szórási feladatokat végeznek a fővonali járatok kiemelt hegyvidéki, meredek szakaszain, hidakon, felüljárókon.
A harmadik fokozat az ekével felszerelt járművek bevetésével veszi kezdetét, ilyenkor az összes munkagép hóekézési és síkosságmentesítési feladatokat lát el. Az FKF ennél a fokozatnál hirdeti meg a hómunkások felvételét.
A negyedik fokozat extrém helyzetben, vagyis akkor lép érvénybe, amikor a hóréteg vastagsága eléri a harminc centimétert és emiatt a hagyományos kemikáliák már nem fejtenek ki olvasztó hatást.
Kiemelt létesítmények megközelíthetősége
A FKF téli időszakban külön feladataként tekint Budapest életében kiemelt szerepet játszó létesítményeinek, egészségügyi központjainak, kórházainak, rendelőintézeteinek, illetve főbb bevásárlóközpontok vezető utjainak síkosságmentesítésére.
Az eltakarítást két ütemben végzik. Az első ütemhez nyolcvankét főútvonali járat tartozik: ilyen a hidak, felüljárók, a Ferihegyi
repülőtérre vezető út, a Budaörsi út (M 1, M 7), az M 3-as, az M 5-ös autópályák és a 10, 11-es főközlekedési utak fővárosi bevezető szakaszai, autóbuszvonalak hegyvidéki szakaszainak megtisztítása.
A második ütemhez a mellékútvonalak rendbetétele - 2100 kilométernyi úthálózat - tartozik, melyeket a havazás megszűnését követő hetedik-nyolcadik órán belül tud az FKF mentesíteni.
Hómunkások, a köz szolgálatában
A FKF munkatársa elmondta, ezerötszáz hómunkás egyidejű felvételére van lehetőségük, ám a leghidegebb tél és legtöbb hómennyiség során sem jelentkeztek ennyien.
A munkások nettó munkabére az első műszakban hattól tizennégy óráig illetve a második műszakban tizennégy órától huszonkét óráig háromezer ötszázötven forint, a harmadik műszakban huszonkét órától reggel hatig háromezer hétszázötven forint.
A hómunkások felvételét az FKF minden esetben közzéteszi a rádiókban, továbbá a 06 40 353 353-as kék számon is lehet érdeklődni.
Mi lesz a környezetvédelemmel?
Az FKF munkatársa a HírExtra tudomására adta, hogy vállalatuk elkötelezett a környezet védelmére, így minimális szinten tartják a só okozta korróziós illetve környezeti hatásokat. Minden esetben csak az adott útviszonyokhoz meghatározott mennyiséget szórnak ki, melynek felső határát 40 g/m2-ben maximalizálták. Védett fasorokban a kiszórt só mennyisége nem haladhatja meg a 20 g/m2-t.
Hidakon a korróziós hatás elkerülése érdekében csak a legszükségesebb mértékben használnak olvasztó anyagot, melynek maximális mértéke 10 g/m2 lehet.
Mennyiből?
A FKF a Fővárosi Önkormányzattal kötött közszolgálati szerződésben foglaltak szerint takarítja az utakat, amelyet szigorúan dokumentálnak. A rendelkezésükre bocsájtott összeg az időjárástól függ.