Rendőri túlzás vagy biciklis "hanta"?
Az origo.hu kerékpáros forrásai szerint a rendőrség kiemelten ellenőrzi a biciklistákat, az ORFK mindezt cáfolta a HirExtrának.
2010. december 17. péntek 11:25 - Győry S. József
"Taposókerék"
Napjainkban közel 1 milliárd kerékpárt használnak világszerte közlekedésre, szállítási, szabadidős és sportcélokra. A mai világban a kerékpár az egyéni közlekedés leghatékonyabb módja (egy kilométer kerékpározás: 92,09 kJ, gyaloglás: 261,63 kJ, autózás: 4,83 MJ energiát igényel átlagosan). Azokban az országokban, ahol a kerékpározás az egyéni közlekedésnek nem a legfontosabb eszköze, önálló kerékpárutakat építenek használói számára.
Az origo.hu hírportál forrásai szerint a rendőrség figyeli és bünteti azokat a biciklistákat, akiknek kerékpárján nincsen csengő és legalább két fényvisszaverő. A források szerint nappal is ellenőriznek a rend őrei, ám a
bicikliszezon az időjárás miatt véget ért. Az sem egyértelmű, hogy hány éves kortól figyelmeztethetnek a rendőrök, mert egy gyerek esetében nem feltétlenül indokolt a szankciók feltétlen betartatása. Egy nappali fényviszonyok között kerékpárral közlekedő egyén nem feltétlenül használja „drót szamarát” éjszaka.
Szerkesztőségünk az ORFK sajtóirodájához eljuttatott kérdéseiben az ellenőrzések indoklására, a nappali fényvisszaverők ellenőrzésének miértjére, az ellenőrzöttek életkorára és az eddigi igazoltatások számára, a büntetés mértékére kérdezett rá.
Az ORFK illetékesei a kérdéseinkre nem kívántak válaszolni, mindezt azzal indokolva, hogy „a kerékpárosokat érintő ellenőrzéssorozat, illetve kampány 2011 tavaszától, a kerékpáros szezon kezdetétől indul.” Tájékoztatásuk szerint jelenleg nincsen olyan akció az országban, amely a kerékpárosokat kampányszerűen ellenőrizné.
A rendőrség szerint a kerékpárosok ellenőrzését az általuk elkövetett szabályszegések magas száma indokolja. Az ORFK Ismeretei szerint a kerékpárosok körében különösen magas az ittas vezetők száma, és az ittas állapot nagy szerepet játszhat az általuk elkövetett szabályszegésekben.
A tájékoztatás szerint a kerékpáros közlekedés napjainkra - az Európai Unióban és Magyarországon egyaránt - megkülönböztetett figyelmet élvez, így a kerékpárosok a közúti közlekedés egyik legvédtelenebb képviselőjének számítanak. Az őket érintő balesetek részaránya az összes közlekedési baleseten belül aránytalanul magas, továbbá az sem mellékes, hogy a kerékpáros balesetek esetén soha nem a sérülés létrejötte, hanem annak mértéke a kérdés.
A legfrissebb statisztikai adatok alapján január és november között 1761 kerékpáros okozott személysérüléses közúti balesetet, mely az összes baleset tizenkét százalékának felel meg.
Az ORFK szerint „nyilvánvaló, hogy ez az arány jóval magasabb annál, mint azt a kerékpárosok közúti forgalmon belül betöltött szerepe indokolna.”
A kerékpárra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételeket a 6/1990. KÖHÉM
rendelet 116 paragrafusa szabályozza.