Amíg a MÁV Zrt. Velence Város Önkormányzatával vitatkozik, addig az utazóközönség megfagy. Az új állomásépület ugyan két hónapja megnyithatná kapuit, ám a jogszabályok és a párbeszéd hiánya ellehetetleníti ezt.
2010. december 20. hétfő 12:26 - Győry S. József
Boldog karácsonyt Velence!
Velence a Buda és az Adriai-tenger között futó fő kereskedelmi út mellett feküdt, így már a római korban komoly településnek számított a Savaria és Aquincum között futó hadiúton. A középkorban valószínűleg székesfehérvári épületeken dolgozó olasz mesteremberek éltek itt. A település legrégebbi temploma az 1690 körül épült református templom. A 19. században a városban élt Molla Szádik, akinek a sírját a helyi temetőben találjuk. Az 1930-as években a község, Gárdonyhoz hasonlóan, üdülőfaluvá vált, komoly fejlődésnek indult. Az 1970-es években ismét fellendülő Velencén épült meg az ország első Ifjúsági és Kiránduló Központja. 2004-ben városi rangot kapott a település.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) hatáskörébe tartozik hazánk vasútvonal-hálózatának korszerűsítése. Velence város vasútállomásának főépülete a tervek szerint lebontásra került volna, melynek helyén egy új, korszerű épületet kívántak felhúzni. A város vezetése szerint a régi épület beleillett a környezetbe, így a lebontása helyett a felújítását javasolták. A NIF rábólintott a kérésre, ám a munkálatok megkezdése után kiderült, hogy az épület olyan gépészeti, szerkezeti hiányosságokkal bír, amelyek miatt mégis a régi épület lebontása és egy új állomás építése indokolt.
Forrásaink szerint az új épület közel két hónapja átadható állapotban van, ám az utazóközönség december második felében is kénytelen a szabadban várakozni a vonatokra.
A "szenvedő" város
Dr. Papp Gyula Gábor, Velence város címzetes főjegyzője elmondta, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) nem tudott a közüzemi szolgáltatóval (DRV Zrt.) megállapodni a víz és szennyvízrendszer bekötéséről, ami nélkül nem lehet átadni az állomást: minderről a NIF projectmenedzser-főmérnöke tájékoztatta az önkormányzat illetékeseit.
A főjegyző elmondása szerint az önkormányzat több sürgető levelet írt a NIF-nek, melyekre egyenlőre nem érkezett hivatalos válasz. Dr. Papp Gyula Gábor szerint a megnyitáshoz elengedhetetlen munkálatok egy napot vennének igénybe. Tájékoztatása szerint az önkormányzat felajánlotta segítségét a munkálatokhoz, de ezzel kapcsolatban nem kaptak visszajelzést.
A főjegyző szerint „nagyon rosszul esik az önkormányzatnak az a helyzet, hogy a velenceiek vagy azok az emberek, akik a városba látogatnak, nem tudják télvíz idején igénybe venni a várótermet.”
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
A NIF tájékoztatotta a HirExtrát, hogy a bekötéssel kapcsolatos megállapodás a fogyasztó,
MÁV Zrt., a költségviselő NIF Zrt. és a közmű szolgáltató DRV Zrt. között megtörtént, így az ivóvíz és szennyvízrendszer már beköthető.
A tájékoztatásból egyértelműen kiderül, hogy Velence város önkormányzatának nincsen rálátása és így beleszólása sem az események alakulására. Hangsúlyozandó, hogy jelen pillanatban Velence város állomása zárva van az utazóközönség előtt.
A NIF tájékoztatása szerint - mint ahogyan a Velence város főjegyzője is tudtunkra adta - az épület az önkormányzat kérésére maradt meg és került felújításra, melynek üzemeltetését 2009-ban az önkormányzat vállalta, ám 2010 őszén lemondott az üzemeltetési jogról és azt a MÁV Zrt.-re „hárította”.
A NIF állítása szerint kész arra, hogy átadja az épületet, de amíg a két fél vitája - Velence város és a MÁV Zrt. - az üzemeltetési kérdésben nem zárul le, addig az épületet nem tudja átadni.
Vissza Velencébe
Amint megérkezett szerkesztőségünkhöz a NIF tájékoztatása, ismét felkerestük Dr. Papp Gyula Gábort, Velence város főjegyzőjét.
A jegyző tudtunkra adta, hogy az önkormányzat a lakosság érdekét kívánta képviselni az üggyel kapcsolatban, ám nincsen eszközük arra, hogy felgyorsítsák a eseményeket.
A jegyzőtől megtudtuk, hogy a város küldöttsége a mai napon leül tárgyalni a MÁV Zrt. képviselőivel, ám semmilyen szerződéstervezet nincsen a kezükben, amit véleményeztetni lehetne: az épület üzemeltetési feltételeiés annak költségei jelenleg is tisztázásra szorulnak.
Dr. Papp Gyula Gábor szerint egy általános szerződés létezik a MÁV-nál, melynek értelmében az üzemeltetés a kezükben maradna, viszont a működtetés költségeit az önkormányzatoknak kell viselniük.
Aluljáró?
Zajlik a vita, de nem is az új állomásépületről, hanem a felújított aluljáróról. Egy „szerencsétlen” szerződés értelmében az aluljáró üzemeltetés és a felújítás költségei is az önkormányzatokat terhelik. Velence város önkormányzata vállalni tudja az üzemeltetést, azonban nincsenek milliárdjai a felújítás finanszírozására. Az állomás épülete viszont csak a kérdés megoldása után vehető használatba. A felek a mai nap folyamán ülnek le tárgyalni, ami után biztosra vehető, hogy egy hosszas jogi procedúra veszi kezdetét.
A főjegyző nem vitának, hanem véleménykülönbségnek nevezte a problémát, melyet a mai nap folyamán, írásban, a MÁV Zrt. szakemberei elé fognak tárni.