Veszélyben a négyes metró?
A gördülő tervezési rendszer szerint sem a jövő évben, sem a következő hét évben nem kívánja megvalósítani a 4-es metró beruházásnak második ütemét a főpolgármester - mondta Bihari Gábor, a Fővárosi Közgyűlés MSZP-s képviselője.
2010. december 29. szerda 22:47 - HírExtra
Bihari Gábor szerint a főváros költségvetési koncepciójából egyértelműen ez derül ki, ezzel pedig veszélybe kerülhet az uniós finanszírozás. A tervben törölték a 4-es metró második szakaszával kapcsolatos összes költséget. Ez azt jelenti, hogy se további előkészítő munkát, se a beruházás megkezdését nem tervezik hét éven belül.
A politikus szerint ez nyilvánvaló ellentmondásban van azzal, amit a városháza illetékesei erről mondanak. A főváros ugyanis cáfolta azt a lapértesülést, amely szerint az önkormányzat letett volna a 4-es metró második szakaszának megépítéséről. Szűcs-Somlyó Mária, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója szerdán az MTI-nek azt mondta: a beruházás második szakasza azért nincs benne a város jövő évi költségvetési koncepciójában, mert egyelőre az első szakaszt akarják befejezni, valamint a BKV-t működtetni. A kommunikációs igazgató szerint akkor lehet tervezni a beruházás folytatását, ha majd látszik, hogy megvan-e a pénz az első szakaszra.
Emellett Bihari Gábor szerint Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetője téved, amikor azt állítja, hogy nincs veszélyben az uniós finanszírozás, ugyanis az unió az egyes és a kettes ütemet egyben áttekintő hatástanulmányok alapján döntött. Bihari azt mondta: minden esetben be kell bizonyítani, hogy a tervezett fejlesztés hasznos lesz. A metrót érintő elemzés mindkét ütemről készült, tehát ha a főváros eláll attól, hogy a második ütemet megvalósítsa, akkor az unió döntéshozói teljes joggal fogják követelni az önkormányzattól, bizonyítsa be, hogy a félbehagyott beruházás megvalósítása ugyanazzal a haszonnal jár. Ha ezt nem tudja bebizonyítani, akkor szóba jöhet, hogy a támogatást visszavonják.
Vitézy Dávid szerdán úgy nyilatkozott az ATV-nek: semmilyen uniós támogatást nem sodor veszélybe, amennyiben csúszik a 4-es metró Keleti pályaudvartól Bosnyák térig tartó szakasz megépítése. Egész egyszerűen azért, mert erre az etapra semmilyen uniós támogatás nincs. A BKK vezetője szerint az is egy "rémhír", hogy az első szakasz uniós támogatásainak kifizetése bármiképp függne a második szakasz kivitelezési tempójától.
A szerdán megjelent Népszava a birtokába került költségvetési koncepció alapján azt írta: törölték a 4-es metró második szakaszát a főváros 2017-ig szóló hétéves fejlesztési tervéből, így leáll a Baross tértől a Bosnyák térig tartó újabb ütem megvalósítása.
A 2011-es költségvetési koncepció metrófejezete - közölte a lap - "világosan fogalmaz", eszerint "a második szakasz nem kerül megvalósításra, 2011-től nincs tervezett projektköltség."
Tarlós István főpolgármester az októberi önkormányzati választás után azt mondta, külön vizsgálják a 4-es metró beruházását és azt nem akarják leállítani. Kérdésesnek nevezte azonban, hogy azt be tudják-e fejezni, mert - mint fogalmazott - ma még nem ismert, hogy ehhez elegendő forrással rendelkezik-e a főváros.
Atkári János egykori főpolgármester-helyettes, akit Tarlós István pénzügyi szaktanácsadónak kért fel, a Fővárosi Közgyűlés októberi alakuló ülésén arról beszélt újságíróknak, hogy a 4-es metró esetében az első szakasz kivitelezési szerződései "olyan mértékben előrehaladottak", hogy ott a leállítás nem hozna megtakarítást. A második szakasz elhagyása pedig - szavai szerint - "nagyon fájdalmas lenne", a főváros végérvényesen elveszítene uniós pénzeket, amennyiben nem vállalkozna a második szakasz megépítésére.
Forrás: MTI