2024. szeptember 28. - Vencel
Az üzemanyagárak az egekbe szöktek, ám egy uniós irányelv elfogadásával a fuvarozóknak megéri hazánkban tankolni. Karmos Gáborral, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkárával beszélgettünk.
2011. január 3. hétfő 13:54 - Győry S. József
A január elsejével életbe lépő uniós irányelv értelmében a fuvarozók visszaigényelhetik a gázolajra fordított kiadásaik egy részét. Miről van szó pontosan?

Tudósoknak
A különböző ásványolajok atmoszférikus desztillációjakor keletkező nehezebb párlat, a Diesel-motorok hajtóanyaga. Olyan szénhidrogének elegye, amelyekből 95 tf% átdesztillál 360°C-ig.
A Diesel-motorok üzeménél a hengerbe komprimált nagy hőmérsékletű levegőbe porlasztják be a gázolajat, amelynek a beporlasztás kezdetekor önmagától kell meggyulladnia és a porlasztás ideje alatt folyamatosan égnie. Ezért a jó minőségű gázolajat - a benzinekkel ellentétben - kevés aromás és sok paraffin szénhidrogén alkotja.
A gázolajok égési tulajdonságát a cetánszámmal jellemzik, a nálunk használt gázolajok cetánszáma legalább 51.
Az Európai Unió egy irányelve meghatározza, hogy ezer literenként legalább háromszázharminc forintnak kell lennie a gázolaj jövedéki adójának. Hazánkban az elmúlt években a gázolaj túladóztatott volt, tehát meghaladta az uniós minimumértéket.

Az irányelv lehetővé teszi, hogy a hét és fél tonna össztömeg fölötti tehergépjárművek és autóbuszok számára kedvezményes árú üzemanyag kerüljön bevezetésre.

Az országok visszatéríthetik a fuvarozóiknak a gázolaj jövedéki adójának a minimum irányelv feletti összegét. Magyarország esetében ez literenkénti hat forint ötven fillért jelent. Hazánk előtt már öt másik tagállam bevezette az intézkedést, mi vagyunk a hatodikak.

Eddig mely országokban érte meg tankolni?


A nemzetközi fuvarozóink számára a nyugati országok irányába történő transzport a számottevőbb. Ők is inkább külföldön tankoltak, vagyis nem csak Romániára, Ukrajnára vagy a délszláv országokra volt jellemző az üzemanyag-turizmus.



A legutóbbi emelés értelmében a benzin ára 360-361 forintra emelkedett, a gázolajé 351 forint lett. Közel a négyszáz forinthoz - az intézkedés ellenére - valóban megéri a fuvarozóknak itthon tankolni?

Az üzemanyagárat nagymértékben befolyásolja a világpiaci ár, a hordónkénti közel százdolláros összeg minden országot érintő probléma. A másik tényező a forint-dollár árfolyama, ami Magyarország számára igen kedvezőtlen, hátrányban vagyunk azokhoz az országokhoz képest, akik euróban gondolkodhatnak. A harmadik kedvezőtlen tényező az adó volt, ám a profi fuvarozók számára az irányelv bevezetése lecsökkentette a jövedéki adó mértékét.

Szerettük volna azt is elérni - ebben a kormányzat partnerünk volt - hogy a tranzitforgalom is tankoljon Magyarországon, mivel így hazánk költségvetésébe fizetik be az adóforintokat. Véleményünk szerint minderre valóban reális esély van.

A jövedékiadó-visszatérítése mekkora összegben érinti a fuvarozókat?


Ha minden egyes erre jogosult fuvarozó visszaigényli a Magyarországon tankolt üzemanyag jövedéki adóját, akkor számukra nyolc és félmilliárd forintot téríthet vissza az állam. Számításaink szerint a teljes bevételi többlet húszmilliárd forint lehet, így a költségvetés plusz tizenegy és fél milliárd forintnyi többletbevételt könyvelhet el, a fuvarozók kifizetése után.

Becsléseink szerint durván kétszázmillió liter üzemanyag forgalmat hoz vissza hazánkba az intézkedés.



Milyen hivatalos procedúra útján tudják bizonyítani a fuvarozók, hogy hazánkban tankoltak?


A Nemzeti Adó-és Vámhivatalnál (NAV) kell regisztrálni magukat a fuvarozóknak, amit célszerű február közepéig megtenniük. Saját telephelyi kút, vagy üzemanyagkártya esetén negyedévente, vagy évente nyújthatják be a NAV részére a visszatérítési kérelmüket. A vámhatóság a szükséges vizsgálatok után juttatja vissza számukra a literenkénti hat forint ötven fillért. 

Miért csak üzemanyagkártya vagy telephelyi kút esetében lehet visszatérítést igényelni?

A törvényhozók így szeretnék elkerülni a visszaélési lehetőségeket. Úgy gondoljuk, hogy ez a cél a jelenlegi intézkedések mellett megvalósítható. A mi egyesületünknek is vannak olyan üzemanyagkártyás szerződései, melyek tagjaink számára a hat forint ötven fillér mellett is további kedvezményeket biztosítanak. A fuvarozók jelentős, kétszámjegyű kedvezményt tudnak elérni hazai tankolás esetében.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását