2024. november 23. - Kelemen, Klementina
A Tilos után az RTL Klub ellen is eljárás indult, mert olyan tartalmat sugároztak ami az NMHH szerint káros a gyerekek és fiatalkorúak lelki fejlődésére. Bernáth Linda pszichológust kérdeztük a média befolyásoló erejéről.
2011. január 5. szerda 17:51 - Tóbiás Gábor
Mennyire befolyásolja a média a gyermekek illetve a fiatalkorúak fejlődését?

A személyiség fejlődésére nagyon sok minden hat. Ezekből csupán egy szelet a média vagy az, ahogy a társadalom a médián keresztül megnyilvánul .

Egy gyereket a genetikai adottságai hajlamossá tehetnek bizonyos dolgokra, egyes betegségekre, agresszióra vagy valamilyen pszichés zavarra. Emellé jönnek azok a dolgok, amiket kapunk. Amivel születünk, meg amit kapunk mindig interakcióban van egymással. Az is előfordulhat, hogy a környezeti hatások valamilyen adott hajlamot felerősítenek vagy akár csökkentnek.

Mi tartozik a környezeti hatások közé?

Fontos, hogy milyen érzelmi közeg van abban a családban ahová születünk, milyen viselkedési modelleket látunk és a család mennyire segíti az értelmi vagy a fizikai fejlődésünket.

Nagyon fontos szerepet játszanak az iskolában vagy a lakókörnyezetben lévő kortársak is. Tágabb látókörben nézve pedig az adott társadalom, korszak is számít meg az, hogy egyáltalán a világ melyik részén élünk.

Olyan nincsen, hogy egyetlen személy, egyegyetlen esemény ok-okozati összefüggésben hatást gyakorol a személyiség fejlődésére.



Lehet más hatása a médiának különböző életkorokban?

Egy csecsemő is befogadja a médiát, bár csak érzelmi szinten. Azonban voltak olyan kutatások melyek kimutatták, hogy emlékeznek például a reklámok dallamára.

A gyerekeknél azért érdekes ezt vizsgálni, mert ők nem tudják befolyásolni azt, hogy néznek-e televíziót.

Ovis és kisiskolás gyereket azért befolyásolhat a média, mert azt láthatják a műsorokból, hogyan működnek az emberi kapcsolatok. Mi az, ami jó vagy rossz. Az a baj, hogy műsorok többnyire nem gyerekeknek készülnek.

A kamaszoknál már előjön az identitáskeresés kérdése, a reklámok pedig úgy vannak felépítve, hogy valamilyen identitást sugároznak, amivel a befogadók a reklámkészítők reményei szerint azonosulni szeretnének. De egy filmben is mindig fölkínálnak egy szerepmintát amivel azonosulhatunk és így hatást gyakorolnak rájuk a filmek is.

Egy felnőtt már tud arról dönteni, hogy vesz-e egyáltalán TV-t, valamint értékelni képes a látottakat, hallottakat, eldöntheti, hogy mit kezd az információkkat.

A pszichiátriai esetek kialakulásában szerepet játszhat a média?

Igen, például a táplálkozási zavarok esetében erős hatást gyakorolnak a mai testideálok. Nem csak a lányokra, hanem a fiúkra is.

Bár attól valaki nem lesz anorexiás vagy bulimiás, hogy milyen képeket lát egy magazinban, de mondjuk a szorongását növelheti, hogy „nekem ilyennek kell lennem.”



A médiában látott erőszak kiválthat agressziót?

Két elmélet volt erre. Az egyik a katarzis elmélet, amely szerint, ha egy ember agresszív cselekedeteket lát egy filmben, az segíti abban, hogy a benne amúgy is meglévő agressziót feldolgozza. Csökken az agresszió, mert a fantáziájában megéli ezeket az érzésket.

A másik elmélet szerint pedig az agresszió látványa gátlástalanító hatású, tehát növeli az agresszív viselkedések mennyiségét.

Ma már nem így gondolkodik a pszichológia, nincsenek ok-okozati kapcsolatok, hanem interakciók vannak, ahogy már említettem: minden mindennel összefügg.

Másrészt nagyon fontos szerepe van a szülőknek és a kortársaknak. A szülőknek azért, mert ők szabályozzák, hogy gyermekük milyen elfoglaltságokat talál magának, például néz-e tévét egyáltalán. De nem csak ilyen direkt módon, hanem azáltal is, hogy a gyermek születésétől kezdve milyen modelleket, értékeket épített magába, a szülő milyen hatást gyakorolt rá addig. Tehát, hogy milyen a személyisége. Valamint az is lényeges, hogy a szülő mennyire segít feldolgozni azokat az információkat, amiket a gyermek befogad.

A kortársak szintén modellek lehetnek a fiatalok számára, a társas környezet is interakcióba kerül azzal, hogy egy filmben látottakat elítélendőnek vagy éppen követendőnek tart-e egy kamasz.

Agresszió
A latin agressio szóból ered, jelentése: támadás. Minden olyan viselkedésforma, amelynek célja másnak sérelmet vagy kárt okozni.(A fajtárs eltávolítására irányuló magatartás.)

Etológiai értelemben agressziónak nevezzük azt a viselkedésformát, amikor fajtársak megpróbálják egymást valamilyen erőforrás közeléből eltávolítani, illetve megakadályozni, hogy a másik egyed a forrást elfogyassza.

Az ember esetében a sikeres agresszió a másik élőlény elleni erőszakos cselekményben valósul meg. Az agresszió ezenkívül irányulhat tárgyakra (rombolás), illetve az elkövetőre saját magára is (önagresszió). Az emberi agresszióval a pszichológia foglalkozik. Az agresszió a társas interakciók különböző elméleteinek elsődleges kutatási tárgya. Freud pszichoanalitikus elmélete az agressziót mint drive-ot tekinti, míg a szociális tanuláselmélet mint tanult választ vizsgálja.

A nemzetközi jogban az agresszió fegyveres erő alkalmazása egy állam által más állam szuverenitása, területi integritása vagy politikai függetlensége ellen.

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Tudomány témában
Ön szerint mi okozta a koronavírust?
Egyszerű véletlen
Az állatok és emberek közt megnövekedett találkozásszám
Kína terjesztette gazdasági előnyökért
Trump áll mögötte
Nem tudom, de nem lehet véletlen
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását