Patthelyzetben a vasutasok?
Nem született megállapodás a MÁV és a munkáltatók között az új sztrájktörvény által előírt még elégséges szolgáltatások mértékéről. Gaskó Istvánt, a Liga elnökét kérdeztük a részletekről.
2011. január 11. kedd 06:05 - Hassan Szihám
Miről szólt a tárgyalás?
A tegnapi napon a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a munkáltatók között tárgyalások folytak a még elégséges szolgáltatások mértékének megállapításáról. Azért került sor a tegnapi tárgyalásra, mert bár a sztrájkot 2008 januárjában indítottuk és hirdettük meg, a
sztrájktörvény múlt havi módosítása arra kötelezte a feleket, hogy a folyamatban levő ügyekben is le kell folytatni a tárgyalásokat, és megegyezésre kell jutni.
Milyen álláspontot képviselt a VDSZSZ?
A VDSZSZ a korábbi véleménye mellett kitartott, hiszen az általunk hivatkozott megállapodások sokkal nehezebb üzemviteli helyzetben születtek, és a munkáltató is aláírta, legutóbb 2009 áprilisában. A munkáltató által korábban, nem egészen két éve elfogadott ilyen típusú megállapodás ma sem veszítette el aktualitását, így ezt ajánlottuk fel a munkáltatónak.
Ez mit tartalmaz?
Mi azt mondtuk, amit régebben: valamennyi vonalszakaszon este és reggel egy-egy vonat közlekedjen. A nagyvárosok környékén pedig további vonatpárok közlekedtetését tudjuk elképzelni a még elégséges szolgáltatások keretében.
Mi volt ezzel szemben a munkáltatók álláspontja?
Számunkra úgy tűnt, hogy a tegnapi napra a munkáltató nem készült megállapodással, hiszen egy betűvonást sem hozott javaslatnak. Csak a VDSZSZ indítványai feküdtek az asztalon. Nem dolgozott a munkáltató képviselője, tárgyalódelegációja, hanem – érzésünk szerint – az időhúzásra játszik. A tárgyalások így nem vezettek eredményre, legközelebb holnap ülünk újra tárgyalóasztalhoz.
Eredménytelen volt a tárgyalás
A hétfői tárgyalást követően Hackl Mónika, a MÁV Zrt. kommunikációs osztályvezetője elmondta, a munkáltató nem fogadta el a szakszervezet ajánlatát, amely egy 16 évvel ezelőtti sztrájkra megkötött még elégséges szolgáltatás paramétereit tartalmazta, mivel azóta jelentősen változtak a körülmények.
A munkáltatónak ismernie kell a sztrájk kezdésének időpontját és a munkabeszüntetés időtartamát ahhoz, hogy megmondható legyen, mi tekinthető még elégséges szolgáltatásnak. A munkáltató azt kérte a szakszervezettől, közölje a lehetséges időpontot, hogy mielőbb kialakíthassa álláspontját az utasok érdekében a sztrájk idején nyújtandó minimális szolgáltatásról.
A jelenleg is zajló kollektív munkaügyi vitában a VDSZSZ 150 ezer forint kifizetését kéri minden vasutas munkavállalónak a MÁV Cargo privatizációs bevételéből miután személyenként 100 ezer forintot felajánlottak az árvízkárosultaknak, ezenkívül 10 százalékos keresetnövelést követelnek az anyavállalattól 2007. júliusában a MÁV-Start Zrt-hez, valamint a 2008. januárjában a MÁV-Gépészet Zrt.-hez kiszervezett munkavállalók számára, visszamenőleges hatállyal.
forrás: MTI