Az LMP olyan javaslattal rukkolt elő, mely nemcsak a fővárosi közlekedést tenné fenntarthatóvá, hanem bevételhez is juttatná a krízisbe került fővárost. Pongrácz Gergelyt, az LMP közlekedési munkacsoportjának tagját kérdeztünk.
2011. január 19. szerda 06:25 - Hassan Szihám
Említették, hogy szükséges lenne a közösségi közlekedés vonzóbbá tétele. Hogyan lehet ezt kis pénzből megoldani?
Ez a másik lába a javaslatunknak. Párhuzamosan azzal, hogy megteremtik a finanszírozást, meg kell teremteni azt is, hogy az emberek alternatívának tekintsék a BKV-t, ne pedig kényszerű megoldásnak. Egy jó indulás lenne, ha megalakítanának egy közlekedési szövetséget, és ezáltal különválnának a megrendelői és a szolgáltatói szerepek, ami átláthatóbbá is tenné egyúttal a rendszert. Ezt később ki kellene terjeszteni az agglomerációra is, mert már ez annyira össze van nőve a fővárosi közlekedéssel, hogy nem lehet különválasztani őket.
Emellett vannak olyan dolgok, melyek nem kerülnek sok pénzbe, viszont az emberek komfortérzetét jelentősen növelik. Gondolok itt például a tisztaság- vagy a biztonságérzetre. Ilyen irányú kezdeményezések, például a megállókban elrendelt dohányzási tilalommal, már elkezdődtek. A járművek bekamerázása a BKV bevételéhez képest szintén elenyésző összeg, viszont az emberek biztonságban érezhetnék magukat.
A BKV tarifáira vonatkozóan is javasoltak változtatásokat?
Normális, utasbarát jegyrendszert kellene bevezetni. Időalapúvá kellene tenni a BKV jegyrendszerét, hogy ne kelljen háromszor lyukasztani három átszállásnál. Jelenleg ugyanis rendkívül versenyképtelen, hiszen a statisztikák is mutatják, hogy a bérlettel nem rendelkezők BKV-használók 70-75 százaléka inkább bliccel.
A bérlet ára ma már vállalhatatlan. Tehát egy tarifacsökkentésre is szükség lenne, ami a mai krízisben nyilván nehezebben megoldható, de az eddig említett bevételi forrásokból ezt is lehetne fedezni.
A várható bevételekről végeztek esetleg valamiféle előzetes becslést?
A dugódíjból várható a legnagyobb bevétel. Még viszonylag alacsony díjakkal kalkulálva is körülbelül 30 milliárdos bevétel várható évente. A működési költségre viszont ennek csak egy töredéke szükséges. Ennek nyilván csak úgy van értelme, ha egy átlátható közlekedési kasszába folyik be az összeg. A technikai feltételek ehhez adottak, mostmár csak akarat kérdése az egész. Emellett a parkolásból és a reklámokból is évi 5-6 milliárdra számíthatnánk.