Mégis talpon marad a BKV?
Vitézy Dávid: Nekünk a megoldást kell keresni az Alstom-vitában. Az Alstom-ügy még csak az elején tart, nagyon sok megmagyarázhatatlan részlet van még a szerződés körül és magában a szerződésben - mondta Vitézy Dávid a Magyar Nemzetnek adott interjújában.
2011. február 10. csütörtök 09:46 - HírExtra
A Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-t vezérigazgatóként tavaly november óta irányító szakember többek között beszélt arról, hogy másfél évtized után 2013 végére az 1-es villamos átér Budára, a közterület-felügyelők alkalmazását a BKV járművein pedig jelentősen kiterjesztik a következő hónapokban.
Számított arra, hogy néhány hónappal a kinevezése után olyan helyzettel szembesül, hogy a BKV tételsora szinte láthatatlan Budapest 2011-es költségvetésében?
- Az a tízmilliárd forint, ami a járműpark fejlesztésére és az utastájékoztatási rendszerre kell, biztosított az idei büdzsében, de sokkal nehezebb a helyzet, mint amire az átadás-átvétel előtt számítani lehetett.
Ez az összeg persze nem elég arra, hogy a budapesti tömegközlekedés működjön. Ha nagyon lecsupaszítjuk a számokat, valamivel több mint 130 milliárd forint kell a teljes rendszer működtetéséhez, és ebből idén még legalább 29-30 milliárd forint hiányzik. Látva a főváros költségvetési helyzetét, nem látszik reálisnak, hogy Budapest ezt rövid távon ki tudja termelni.
- Ebben ez ügyben a főpolgármester kormányzati segítséget kért. Miért nem sikerült eddig megállapodni az állami szerepvállalás módjáról, és mértékéről?
- Nekünk az a feladatunk, hogy minden lehetséges támogatáspolitikai lehetőségről szóló javaslatot, ami ennek a rendszernek a finanszírozásába új elemet hoz, letegyünk az asztalra. Az áfakulcs csökkentésétől a kedvezmények finanszírozásának átalakításán keresztül a gépjárműadó beszedési jogának a fővároshoz telepítéséig számos javaslatot elkészítettünk. Ezekről Tarlós István főpolgármester egyeztet a kormány illetékeseivel, a végső döntést pedig a kabinet hozza majd meg. A budapesti tömegközlekedés számára erre minél gyorsabban szükség lenne, hiszen a rendszert fenn kell tartanunk.
Lehet különböző technikákkal napról napra biztosítani a túlélést, de nekünk nem az a tervünk, hogy 2011-ben megoldjuk a problémát, majd 2012-ben újra kopogtassunk az ajtón. Két-három éven belül fenntartható pályára kell állítani a tömegközlekedést Budapesten, a BKK koncepciójának egy része éppen erről szól.
Az utasokon, az államon és az önkormányzatokon kívül ennek a rendszernek az autósok is a has zonélvezői. Éppen ezért az autózásból, a közutakból származó bevételeket is a tömegközlekedésre kell fordítani. Erről szól, hogy megpróbáljuk a parkolást saját kézbe venni, és erről szól, hogy - az Európai Unió elvárásainak megfelelően - 2013-ra bevezessük a dugódíjat.
Forrás: Havaria